BMW E30 ryster {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg kæmper virkelig med min e30 (325i). Efter min kobling blev skiftet sidste år, begyndte min kardan at ryste. Min kardan blev dengang skilt ad uden at blive mærket op??. Til at starte med var det kun under accelleration (kraftig) at kardanen rystede/bankede. Efterfølgende har jeg skiftet midterleje og hardyskive. Nu banker den ikke mere, men ryster under accelleration og nu også ved kørsel omkring 100 km/t. Jeg har også prøvet med en anden kardanaksel uden held. Jeg var forbi et "kardanværksted" og fik tjekket krydsledene og de er ok. Skal kardanakslen afbalanceres så skulle han ha midterlejet med og det havde jeg ikke medbragt. Jeg har skilt akslen ad og har "drejet" den 180 grader i håb om at den var samlet forkert. Jeg har kigget billeder på nettet som viser hvordan kardanakslen er samlet og det ser ud til at "den faste del" af krydsledene på hver del er drejet 90 grader i forhold til den anden del af kardanen. Kan nogen af bekræfte at det er korrekt?
Jeg har også en teori om det ka være svingningdæmperen der enten er monteret forkert (er skruet sammen med hardyskive og flange på kardan) eller er defekt. Jeg kan se at flere helt fjerner den.
Ellers jeg jeg virkelig ved at løbe tør for ideer til hvad jeg kan gøre.
Nogen foreslag? ???????
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Din kardan skulle gerne have været afbalanceret efter og være sat sammen, altså fra ny.
Så allerede der kan dit problem stamme fra.
Næste ting er krydsene skal være på linje, altså så de faste nøder/lejerne på det forreste og bagerst del af kardanen skal være ud for hinanden.
Ellers vil akslen gå i spænd og med tiden self gå i stykker.
Har du prøvet og tjekke om du har slør i dit bagtøj og gearkasse, altså på flangerne til kardanen.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
Jeg ka ikke mærke noget slør og problemet er gået fra at kardanen bankede/rystede kraftog under hård accellereration til at den ryster mindre kraftigt men mere konstant. Jeg har taget 2 billeder af en anden kardan. Det første er de faste dele på hver kardan-del på linie. Er det sådan du mener den ska samles?
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Enden med boltene er skruet i gearkasse eller bagtøj?
Men jeg må indrømme du nok ikke får den til ikke og ryste, uden en afbalancering.
Når kardanen er konstrueret med kun et led, så kan den jo have lige så mange positioner sommer stråler til.
Du kan jo prøve dig frem, men det er dælme noget der tager tid..
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
Der er ikke nogen vej udenom en afbalancering efter min mening, eller en anden kardan, brugt eller ny.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Det skulle være muligt at flytte den en stråle af gangen indtil den er rolig.
Men ja det er med risiko for at ødelægge div lejer..
Der er ikke laver et mærke på de to dele, f.eks en kørner?
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Eller er det fast flange der?
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Ja jeg forstår så ikke at kardan fyren, mener den kun kan sidde på to måneder, men ja enten skal du eksperimentere for at finde den gamle position, eller have den afbalanceret.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Men der kan være mange grunde til den ryster ud over ubalance, hvis akslen binder eller nødderne så vil den gå i spænd og det kan osse frem komme som rystelser.
Osse hvis den vinkler mere en hvad godt er, men regner ikke med du har hævet eller sænket bilen overdrevet meget siden problemet er kommet?
Så igen hvis du mener alt andet er okay, så er eksperimentering med og flytte den en stråle af gangen eller afbalancering løsningen
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
Så har kardan-værkstedet lige ringet. Mine kardan er 99% i balance og han ville ikke mene at den lille ubalance ville kunne mærkes. Ledene er der heller ingen slør. Centreringslejet i enden af kardanen er også ok. ????
Jeg prøvede lige at køre bilen igår da kardanen var afmonteret og der var ingen rystelser. Så jeg tænker ikke at det er noget i selve gearkasse.
Mht hardy-skiven så er jeg lidt i tvivl om hvordan den kan monteres korrekt/forkert. Der er ikke noget derpå der indikerer hvad der skal vende mod gearkasse og mod kardan. Montagemæssigt så "ligger" hardyskiven inde i svingningsdæmperen og er skruet på kardanen i de 3 huller. De sidste 3 huller bruges til at forbinde hardyskive med gearkasse-flange.
Bilen er ikke blevet sænket eller hævet i forhold til tidligere.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Hvordan føles/høres den vibration du har?
Hvordan er strålerne på kardanen? Har du smurt dem med fedt?
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
Det føles som rystelser fra midten af bilen og bagud. Primært når jeg accellererer men også omkring omkring 80-120 km/t.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Eller ihvertfald noget andet end lige afbalancering.
Du sikker på du ikke har en skæv flange eller sådan noget, evt noget der blevet skrammet under afmontering af gearkassen?
Har du sat sommerhjul på samtidig?
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Evt fordi du har flyttet den fra originale placering.
Du sikker på der ikke er slør i bagtøj eller gearkassen.
Det lyder på mig, ret så meget som om den sad fast i strålerne i starten da du kørte.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Evt fordi den er slidt og siden du nu har flyttet den i strålerne så passer slidet ikke sammen længere.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Det skulle rigtig gerne være vel smurt med fedt.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Men igen hvilket slags vibration er det du mærker eller er det en lyd?
Hopper bilen med bagenden eller ryster det bare i sædet?
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
At du kan mærke rystelser i gearkassen kommer jo nok fra motoren af, selvom det er en benziner så vibrer den jo lidt.
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Alt er jo i spil hvis du ikke rigtigt kan lokalisere det.
Men den gør det osse klodset op?
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Ja nu har du jo fået tjekket din kardan, men du helt 100 på at strålerne på akselen ikke har nogen skader?
Osse de indvendige, og at de er smurt med fedt?
Bære lejet til den forreste del af akslen, kan det på nogen måde justere?
Eller er der styr som det monteres i?
jan 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
Fandt du fejlen? Jeg står nemlig med samme med problem nu
jan 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 28 Svar: 45
Jeg fik skiftet begge kryds på kardanen og fik den afbalanceret igen. Og blev monteret uden at skille kardanen af. Rystelserne er næsten væk nu.
BMW E30 ryster