Skoda Fabia motor underlig {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen,
Jeg har et problem med min bil, som jeg håber, at i kan hjælpe med at opklare.
Det er en skoda fabia fra 2003, 1.2 nr plade VB38067
I Instrumentbrættet lyser motor pæren op. Og det er meget bekymrende.
Samtidig kører bilen meget ujævnt, og mangler kræfter.
Derfor undersøgte jeg cylinderne.
Jeg skilte tændrørene ud, og kunne se dette:
Cyl 1: Tændrør brun / beskidt
Cyl 2: Tændrør helt frisk og lys farve (som ny)
Cyl 3: Tændrør helt frisk og lys farve (som ny)
Jeg forsøgte at erstatte tændrørene... Det gjorde ingen forskel.
Problemet lader til at være med cylinder 1. Om man sætter strømmen til, eller slår den fra, kører bilen lige ujævnt.
Rører man cyl 2 eller 3 bliver det straks MEGET værre.
Derefter købte jeg en kompressionsmåler, for at måle trykket i cylinderne, fandt følgende:
1. 9 bar
2. 14 bar
3. 14 bar
Jeg har tjekket og bekræftet at ALLE 3 nye tændrør giver gnister, men cylinder 1 kører stadigvæk ikke.
Har i nogen idé om hvorfor det kunne være lavt?
Hvad kan jeg ellers prøve?
Hjælp endelig!
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
jun 2017
Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
Kan man godt se, lige præcis hvad fejlen er med en tester?
Jamen det er virkelig underligt, at de 2 andre er i helt fin kondition?
Det er kun den ene det er helt galt med?
Er det en dyr regning man kigger på? - Hvor meget?
Kan mekanikeren hjælpe med at finde en brugt motor evt? - hvis det er nemmere?
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
jun 2017
Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
Den skal under alle omstændigheder forbi et værksted.
jun 2017
Følger: 1 Svar: 1
volvotaz
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 6 Emner: 43 Svar: 421
Du skal finde ud hvor trykket i den cyl forsvinder hen.. på med tester igen.. men denne gang giver du cyl 1 et lille skvæt olie ind i cylinder.. hvis trykket forbliver uforandret er det toppen den er gal med..
men kommer trykket pludselig op nær de andre så er det cylinder og stempel den er gal med..
Uanset om det er top eller bund så kommer du ikke uden om en rep eller udskiftning af motor... du får den ikke til at gå ordentlig med den lave kompression der..
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.597
Under alle omstændigheder skal testeren jo på.
maj 2004
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 463
jun 2017
Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
Tak for svar.
Jeg har taget fri fra arbejde i morgen, for at køre forbi et Skoda værksted, og se hvad der kan gøres.
Jeg er meget afhængig af bilen, så det skal bare laves ASAP.
Bilen i sig selv er meget frisk (Bare se på de 2 andre cylindere), og har lige fået en undervognsbehandling... Resten af bilen har nærmest nul rust....
Har i nogen idé om, hvad en reparation af eksempelvis stempelringe eller hvad en udskiftning af motor koster?
- Skal man SELV søge rundt og finde en motor, eller kan værksteder typisk skaffe det nemt og billigt?
På forhånd, rigtig mange tak til jer alle for svar.
Jeg læser dem hver især.
jun 2017
Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
Chris, hvorfor siger folk møg motor?
Er det ikke ligesom en Polo eller Golf? Det er da VW?
Og så vidt jeg ved, er det rent faktisk lavet af VW også, og ikke de gamle CZ motorer?
Den kørte rigtig fint, indtil det her L#¤T skete... Så jeg vil helst reparere motoren...
og endnu mere spændende, vide hvad der EGENTLIG forsagede ulykken, således at det ikke gentager sig med en ny motor eller en reparation af stempel.
jul 2014
Følger: 8 Følgere: 10 Emner: 1 Svar: 27
jun 2017
Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
Jeg tror nok, at jeg fik byttet om på tændspole 1 og 2.
Så lige meget hvad jeg byttede om på mellem cylinderne, kørte cylinder 1 kun som dødvægt med 9 bar tryk
Men ved 9 bar tryk, hvis det virkede, ville det da i det mindste stadigvæk dreje med.
Det er jo ikke ufattelig lidt når det stadigvæk er 9 atmosføre tryk. Burde da kunne køre rundt... hmm.. Som om benzinen ikke rigtig sprænger derinde.
jun 2017
Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
Den er hos SKODA værksteder nu...
Ifølge diagonsen, siger de, at det er 2 tændspoler den er gal med.
Og det koster 1900 kr i alt at fikse det..
Hvordan giver det mening???
jun 2017
Følger: 12 Emner: 9 Svar: 21
Det viste sig at det VAR 2 defekte tændspoler.
Sjovt nok virker den på den ene cylinder men ikke den anden.
Så da jeg har byttet om på 2 tændspoler for at se om det ville lave det, har jeg byttet med 2 defekte..
De har skiftet 2 tændspoler, 1900 KR i det hele.. Ret dyrt, men det er også SKODA værksted jo... Spole hos thansen koster 300 kr stykket..
KUNNE have været ny motor, så stadig RIGTIG billigt i forhold til.. Så ved i dét. Sagen er afklaret.
Skoda Fabia motor underlig