{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.383 visninger | Oprettet:

Gammel benzinmotor sprutter og hakker {{forumTopicSubject}}

Hej herinde

Jeg har en gammel Standard 2,2L motor fra omkring 1957 der går dårligt.

Da jeg købte den kørte den sådan set ok, lidt ujævn tomgang, den startede rigtig nemt.
Før jeg fik den havde den fået ny strømfordeler, rotor, tændrør og kabler. Den gnister fine på alle 4 tændrør.
Jeg skiftede olie og oliefilter på den, og det var rigtig lang tid siden sidst, kunne jeg se. Oliefilteret var fuldstændig slammet til og har ikke filtreret olien længe, men det er fint nu. Oliefilteret er et indsatsfilter.

Jeg gav den så noget rensevæske i benzinen, beregnet til at rense brændstofsystemet. Derefter kørte jeg lidt med den, den virkede ikke anderledes.
Så stod den stille en uges tid og da jeg startede den gik den fint i 30 sekunder. Men så gav den sig til at hakke og sprutte. Den kan ikke rigtig tage gassen, tomgang står den sådan set fint i, men dør pludselig og så kan jeg starte den igen. Den skyder sort ud af udstødningen når den prutter.

Den har en fødepumpe der virker rigtig godt.

Jeg kiggede i strømfordeleren, og konstaterede at platiner næsten ikke åbnede, så de er justeret til 0,4 uden ændring i prutte/hakke

Jeg har haft ventildækslet afmonteret, der sidder udluftning i det som går til indsugningsmanifold. Røret kommer fra noget der kunne minde om en ventil i dækslet, men den har ingen lukkefunktion (mere) Skal der være fri passage?

Jeg har ledt efter utætheder med startspray, uden held.

Min teori 1 var at noget har revet sig løs med det rensevæske, så jeg har haft karburatoren skilt ad og renset, der var ikke noget forkert jeg lagde mærke til i den.

min teori 2 blev så at skifte benzinen ud med noget uden rensevæske, og det er så prøvet uden ændring.

min teori 3 var at svømmer ventilen ikke lukkede ordentligt så karburatoren svømmer over, der er ikke overløb på den. Men når den er startet og jeg lukker for benzinhanen, så sprutter og hakker den lige indtil den dør af benzinmangel.

Er der en der mener at have en 4. teori?

Pfh Tak


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gammel benzinmotor sprutter og hakker
  • #2   15. jul 2017 kondensatoren er ny.......
    tændspolen har jeg ikke rørt.


  • DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #3   15. jul 2017 Ligger motoren i en bil? Har du kontrolleret at den ikke suger falsk luft et sted i indsugningsvejen? Tændspolen kan lave lidt knas, hvis den ikke slår en ordentlig gnist, så har man balladen, samt tændrør skal også være justeret nogen lunde ens.

  • #4   15. jul 2017 Motoren ligger ikke i en bil, men det kunne den ligeså godt.

    Jeg har ledt efter utætheder med startspray, uden held.

    Jeg prøver en ny tændspole


  • #6   15. jul 2017 Der sidder filter i benzinhanen og et mesingfilter ved banjobolten på karburatoren. Jeg har sat et moderne benzinfilter på også. Men den får masser af benzin. Ingen er stoppede.

    Den kører med 10w30 som den står til at skulle bruge


  • #8   15. jul 2017 Jo, måske du har ret.... Men hvordan kan olien være grunden til at den lige pludselig prutter og hakker...?

  • #9   15. jul 2017 Det er hvad der står i bogen

    profilbillede
  • #10   15. jul 2017 Du skal justere platiner korrekt, nogen har en stor åbning og andre meget lille (eks gammel VW har en ekstrem lille åbning på platiner).

    Dernæst så prøv med en anden tændspole. Det er også set før at de dør..

    Når den skyder sort får den fint med benzin, men det er tændingen den er gal med.


  • #12   15. jul 2017 Reservedelspusher - det er meget muligt men det har under ingen omstændigheder noget at gøre med det han oplever motoren gør.

    Det er 100% tænding, jeg vil vædde en ramme øl på det. En motor fra 60´erne er ikke raketvidenskab. Kommer der benzin ind til tændrør har det intet med karb at gøre. Så er det med garanti tænding, og jeg vil vædde med det er tændspolen. Efter ca 30-40 år plejer de at gå til..

    Hvad angår olie ville jeg finde en fuldfed 10W40 at hælde på.


  • #14   15. jul 2017 Har du tjekket kompressionen på alle fire cylindre?
    Min gamle Ferguson startede og gik ca. 2 minutter, så døde den. Efterfølgende er den smule kompression der var forduftet. Motoren kan drejes uden anstrengelse og sikkert fordi stempelringene ikke er, hvad de har været.


  • #15   15. jul 2017 Der er ikke underkompression.... Altså overtryk I bundkarret.

  • #16   15. jul 2017 Har du rent fysisk tjekket, at kompressionen er i orden?
    Hvis en ventil "hænger" vil motoren også halte. Ellers er der kun blanding eller tænding der kan fejle. Hvis der er vand i en dyse kan det godt få en motor til at halte og skyde. En sjat karburatorsprit i dynamitsuppen kan få bugt med det.
    Tænding skal selvfølgelig være spot on: Elektrodeafstand på tændrør, tændkabler, dæksel og rotor, samt platiner og kondensator.


  • #17   15. jul 2017 Har lige (her i foråret) rodet med en gammel grå Ferguson og den havde lidt de samme syntomer som du beskriver, ny tændspole, platiner og kondensator samt rengøring af karburatoren så kørte den fint igen.

    Angående motor olie så bruger jeg 10W-40 og det funger fint her


  • #18   15. jul 2017 #16 jeg har ikke tjekket med en kompressionstester. Jeg har haft ventildækslet a og konstateret at der er rette frirum ved alle ventiler.

    Hvad for nogle dyser snakker du om?


  • #19   15. jul 2017 Dem i karburatoren, såmænd. Fugt i hoveddysen kan godt give problemer, selvom motoren starter og kører. Benzinen kan ikke få det ud uden tilsætning.
    Det go'e gamle fif om et "strå" fra en stålbørste virker glimrende til rensning af dyser m.v.


  • #20   15. jul 2017 joo, jeg har jo haft splittet karburatoren ad og renset totalt.....

  • #21   15. jul 2017 Update:
    Nu kører dyret uden hak og prut.
    Der var seriøst meget ir i indgangspolen i strømfordeler dækslet. Platinerne var også irret på kontaktfladerne. og så er der nogle vægte på akslen i strømfordeleren som gør at der tændes tidligere (eller at gnisten bliver sendt afsted før) ved højere omdrejninger. Det system gik meget trægt og fik et skud wd40. Nu går den meget bedre end da den egentlig gik godt da jeg købte den. Svært at tro at den motor er 60 år gammel.

    Tak for jeres indspark, det eneste det kostede var en tændspole fra den Blå Kirke til 99,90kr


  • #22   16. jul 2017 Har en gammel Fergusons 35b årg. 1961 med stort set samme teknik... Den laver det samme nummer af og til. I de 14 år den har trukket min vejhøvl har den lavet det nummer mindst 1 gang om året.... smiley

    Jeg har erfaret at det som regel er et af de tre følgende problemer... :

    1. Roteren i strømfordeleren. Man kan ikke se eller måle fejlen, men den laver overgang i tændingssystemet og der er ikke andet at gøre end at skifte den...

    2. Strømfordelerdækslet... Samme problem som roteren. Skift det.

    3. Forsyningsledningen til tændspolen. Efter jeg har trukket en ny er der stort set aldrig problemer... smiley


  • #23   16. jul 2017 Ikke så sært, da det er samme motor. smiley

Kommentér på:
Gammel benzinmotor sprutter og hakker

Annonce