Gammel benzinmotor sprutter og hakker {{forumTopicSubject}}
Hej herinde
Jeg har en gammel Standard 2,2L motor fra omkring 1957 der går dårligt.
Da jeg købte den kørte den sådan set ok, lidt ujævn tomgang, den startede rigtig nemt.
Før jeg fik den havde den fået ny strømfordeler, rotor, tændrør og kabler. Den gnister fine på alle 4 tændrør.
Jeg skiftede olie og oliefilter på den, og det var rigtig lang tid siden sidst, kunne jeg se. Oliefilteret var fuldstændig slammet til og har ikke filtreret olien længe, men det er fint nu. Oliefilteret er et indsatsfilter.
Jeg gav den så noget rensevæske i benzinen, beregnet til at rense brændstofsystemet. Derefter kørte jeg lidt med den, den virkede ikke anderledes.
Så stod den stille en uges tid og da jeg startede den gik den fint i 30 sekunder. Men så gav den sig til at hakke og sprutte. Den kan ikke rigtig tage gassen, tomgang står den sådan set fint i, men dør pludselig og så kan jeg starte den igen. Den skyder sort ud af udstødningen når den prutter.
Den har en fødepumpe der virker rigtig godt.
Jeg kiggede i strømfordeleren, og konstaterede at platiner næsten ikke åbnede, så de er justeret til 0,4 uden ændring i prutte/hakke
Jeg har haft ventildækslet afmonteret, der sidder udluftning i det som går til indsugningsmanifold. Røret kommer fra noget der kunne minde om en ventil i dækslet, men den har ingen lukkefunktion (mere) Skal der være fri passage?
Jeg har ledt efter utætheder med startspray, uden held.
Min teori 1 var at noget har revet sig løs med det rensevæske, så jeg har haft karburatoren skilt ad og renset, der var ikke noget forkert jeg lagde mærke til i den.
min teori 2 blev så at skifte benzinen ud med noget uden rensevæske, og det er så prøvet uden ændring.
min teori 3 var at svømmer ventilen ikke lukkede ordentligt så karburatoren svømmer over, der er ikke overløb på den. Men når den er startet og jeg lukker for benzinhanen, så sprutter og hakker den lige indtil den dør af benzinmangel.
Er der en der mener at have en 4. teori?
Pfh Tak
maj 2005
Følger: 2 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 131 Svar: 4.041
tændspolen har jeg ikke rørt.
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
maj 2005
Jeg har ledt efter utætheder med startspray, uden held.
Jeg prøver en ny tændspole
maj 2005
Den kører med 10w30 som den står til at skulle bruge
maj 2005
maj 2005
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Dernæst så prøv med en anden tændspole. Det er også set før at de dør..
Når den skyder sort får den fint med benzin, men det er tændingen den er gal med.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Det er 100% tænding, jeg vil vædde en ramme øl på det. En motor fra 60´erne er ikke raketvidenskab. Kommer der benzin ind til tændrør har det intet med karb at gøre. Så er det med garanti tænding, og jeg vil vædde med det er tændspolen. Efter ca 30-40 år plejer de at gå til..
Hvad angår olie ville jeg finde en fuldfed 10W40 at hælde på.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 859
Min gamle Ferguson startede og gik ca. 2 minutter, så døde den. Efterfølgende er den smule kompression der var forduftet. Motoren kan drejes uden anstrengelse og sikkert fordi stempelringene ikke er, hvad de har været.
maj 2005
dec 2007
Hvis en ventil "hænger" vil motoren også halte. Ellers er der kun blanding eller tænding der kan fejle. Hvis der er vand i en dyse kan det godt få en motor til at halte og skyde. En sjat karburatorsprit i dynamitsuppen kan få bugt med det.
Tænding skal selvfølgelig være spot on: Elektrodeafstand på tændrør, tændkabler, dæksel og rotor, samt platiner og kondensator.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 50 Svar: 2.447
Angående motor olie så bruger jeg 10W-40 og det funger fint her
maj 2005
Hvad for nogle dyser snakker du om?
dec 2007
Det go'e gamle fif om et "strå" fra en stålbørste virker glimrende til rensning af dyser m.v.
maj 2005
maj 2005
Nu kører dyret uden hak og prut.
Der var seriøst meget ir i indgangspolen i strømfordeler dækslet. Platinerne var også irret på kontaktfladerne. og så er der nogle vægte på akslen i strømfordeleren som gør at der tændes tidligere (eller at gnisten bliver sendt afsted før) ved højere omdrejninger. Det system gik meget trægt og fik et skud wd40. Nu går den meget bedre end da den egentlig gik godt da jeg købte den. Svært at tro at den motor er 60 år gammel.
Tak for jeres indspark, det eneste det kostede var en tændspole fra den Blå Kirke til 99,90kr
jun 2007
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 296 Svar: 1.321
Jeg har erfaret at det som regel er et af de tre følgende problemer... :
1. Roteren i strømfordeleren. Man kan ikke se eller måle fejlen, men den laver overgang i tændingssystemet og der er ikke andet at gøre end at skifte den...
2. Strømfordelerdækslet... Samme problem som roteren. Skift det.
3. Forsyningsledningen til tændspolen. Efter jeg har trukket en ny er der stort set aldrig problemer...
dec 2007
Gammel benzinmotor sprutter og hakker