Volvo 850 glt skyder gennem indsugning. {{forumTopicSubject}}
2.5 170 hk. type 5254
Jeg har overtaget sådan en fin bil, som sælger har opgivet. Efter tandrem/vandpumpe skift, vil bil ikke starte og skyder periodisk ud gennem indsugning når den tørnes.
Jeg har tjekket om tandrem står på mærkerne og tjekket på bagside af knastaksler hvor der skal lines op efter nogle streger. Alt ser ok ud. Jeg har haft krumtaphjul af og må konstatere at det ikke kan sættes forkert på.
Jeg undrer mig over at stempel på cyl 1 ikke er helt i top når den står på mærkerne, drejer jeg 15-20 mm forbi mærke er stempel helt i top. Jeg har læst den gnistrer 10 grader før top. Jeg har prøvet at skifte knastføler(dog fra en 5254 turbo) uden forskel. Lurer også lidt på om det kan være tændspole der lave lave denne fejl. Den kan trække gul gnist til sted fra tændspole udgang. Er der nogen her der har praktisk erfaring med sådan en Volvo, så tager jeg taknemmeligt imod gode råd. Mvh. Gert
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.945
Ellers er den taktet forkert ved tandremsskift og eller tændingen..
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Så jeg ville prøve at stille den på 0grader, måle med måler ned gennem tøndrørshullet og finde den præcise top (TDC). Hvad ståe graderne så på?
Hvis ikke den står på nul, så af med tandremmen og indstil efter det korrekte TDC. Kør den nogle gange rundt med en nøgle for at sikre at ventiler og stempler ikke rører ved hinanden.
Hvis bilen nu kører så på med et nyt/andet remskivehjul.
/Steffen
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Mærkerne sidder på indersiden på den faste del af remhjul, så de kan ikke flytte sig. Ved du 100% at stempel 1 er helt i top når krumtap står på mærket ?.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Men ved 0 g på tændingsskalaen, skal den stå helt i top.
/Steffen
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Tak for link, men jeg får ikke lov til at se motortype 5254. Det er muligt at jeg kan tilmelde mig på en eller anden måde, men jeg havde kun engelsk i 2 år og det er ca 43 år siden jeg forlod folkeskolen .
Mvh. Gert
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.945
På remskiven som driver generator osv?
Og skal passe med en spids pig der stikker ud fra blokken?
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Jeg ved ikke om sælger har haft den løsnet eller helt af, Men jeg har selv løsnet det ene i forbindelse med justering af knastaksel. Der er slidser bag på knastaksler som skal lines op i forhold til nogle mærker.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.945
Så skal krumtappen stå som du siger ( lodret op imod mærket på blokken).
Og knast hjulene kl 13 og 11 ind mod hinanden.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.945
Sådan.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Og knast hjulene kl 13 og 11 ind mod hinanden.
Knaster er rigtigt. Jeg mener dog at krumtapsmærke sidder kl.11 og ikke lige op. Jeg må lige se efter.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Det er lige den motor. Jeg har set videoer og de giver desværre ingen ideer om hvorfor den mistænder. Jeg har tjekket alle mærker efter og undret mig over hvorfor stempel ikke var helt i top når den stod på mærkerne, men har idag lært at sådan er det ikke altid(Robert DIY). Fejlen må ligge et andet sted.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.945
Og Volvo tæller ikke cylinderne omvendt af normal?
Så cylinder 1 er nummer 4 osv?
Hvis ikke det hjælper, så begynder jeg mere og tro, tidligere ejer har "snydt" dig, og haft remmen monteret forkert, så den har bukket ventilerne.
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.740
Er det samme sket her?
Hvis nej, så ville jeg finde ud af hvilken cylinder der er nr 1 og hvilken er nr 5 og finde ud af hvornår cylinder 1 er i top. Udfra det burde du kunne se hvad der er galt. Det er som tidligere nævnt nok en fejl i taktning. Ellers har biltema vidst inspektions kameraer så du kan kigge ned i cylinderen.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Jeg har sat tandrem korrekt og tændinsrækkefølge står på fordelerdæksel med cyl.nr til hver ledning som ikke kan sættes forkert. Rotor peger på 1 når den står på mærkerne. Jeg har ikke app. til at tjekke komprimering, så må nok smutte i biltema.
Mvh. Gert
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
https://www.youtube.com/watch?v=AvRFWSBsVsU
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Den er fra 1992 og det er korrkt at man kan blinke fejlkoder ud. Jeg har været der og den gav kode 111 hvilket siger ingen fejl. Egentlig ikke imponerende da bilen ikke kan starte.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Kage.
Jeg mente det samme, men prøv at se link til youtube.
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
jun 2015
Følger: 1 Følgere: 6 Emner: 15 Svar: 123
Cylinderet burde være i top når knasterne er lukket, ellers vil den da 100% skyde krompression tilbage igennem ventilerne fordi de åbner før der er 100% krompression inde i cylinderet.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.945
Det lugter jo langt langt væk af den ikke har været taktet rigtigt..
Køre den hurtigt rundt på starteren, f.eks som hvis tændrørene var taget ud?
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.740
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.571
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
nov 2005
Følgere: 166 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.128
ved tandrems skift,
hvis den ikke kan starte og køre bagefter,
du skal gennemgå alt,
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.740
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.945
Lyder forholdvis usandsynligt at bilen ikke vil give en fejl kode, eller andet hvis man havde kvadret føler, som kunne forklare den ikke starter.
Der er to ting som kan gøre at den skyder op af indsugningen, at tændrørsledningerne er fejl monteret eller der er en ventil/ventiler på indsugningssiden som står halvt/helt åbent.
Har du prøver og hæde en snaps benzin i den mens du tørner eller med en forstøver flaske?
Gnist var jo kontrolleret ikke?
Hvis ikke den hoster igang ved det, så tag toppen af og tjek ventilerne..
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.739
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Jeg kender ikke sælger godt, selv om han er fra lokalområdet. Jeg tror dog ikke han vil give en lodret løgn for at sælge en bil til 2700,-kr.
Jeg har set så mange videoer på youtube og efterprøvet flere gange, så jeg er ret sikker på at jeg har styr på indstilling af tandrem på mærkerne.
Jeg har ikke prøvet at give den en snaps benzin. Den danner benzin tryk med det samme. Tjekket på ventil på dysebroen til samme formål.
Starter kører ikke specielt hurtigt. Det lyder nærmest som om starter og forbrænding kæmper om overtaget. Man kan tørne ca. 15 sek, så skyder den en gang gennem luftfilter.
Gnist tjekket ved at holde kabel fra tændspole 1-2 cm fra bolt i støddæmpertårn. Stor gnist(gullig som jeg husker det)
Jeg kan godt forstå i siger taktning, det var da også det jeg først kiggede til. Kan en defekt knast eller krumtapføler gøre at bilen opføre sig sådan som min gør ?.
maj 2010
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 623
Jeg tænker at det er det samme med krumtaps føleren, hvis den ikke virker, så vil den heller ikke lave gnist.
Du kunne jo for diagnosens skyld prøve at skrue alle tændrør ud, sætte dem på ledningerne, give dem stel på gevindet, og så med en tændingspistol se hvor mange grader før top den tænder!!!
Har den også fået skiftet kobling mm, i samme forbindelse? Jeg tænker om svinghjulet har været taget af?
/Steffen
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Tak for forslag. Jeg mener min landsbys kloge mand har sådan en tændingspistol, så det skal prøves.
Den har ikke fået skiftet kobling eller andet i den ende af motor.
Jeg tager desværre i sommerhus i morgen, så får ikke tid den næste uges tid.
Mvh. Gert
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.945
Hvis ikke han vidste rep ville løbe op i mere end bilen er værd?
Selvom man er mekaniker kan man stadig lave en bøf..
Spørg hellere byen klogemand om han har en kompressions tester, hvis ikke du vil løfte toppen af..
Så ser du da hurtigt om der rigtigt kompression på den, er den okay kan du begynde og lede efter el fejl..
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Jeg vil få indkøbt en komp.tester og så må vi se. Jeg vil jo helst tro det bedste om sælger og håber komp. er ok.
Mvh. Gert
nov 2005
Følgere: 166 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.128
så er det tændingen, der tænder forkert, mener det må være for tidligt,
så forbrændinge, sker før stemolwt er i top, og derfor bremser motor,
når du tørne den,
nu kender jeg ikke til tændingen på den motor,
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.740
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.945
Og man kan spørge sig selv, om så tændingen stod 20 grader forkert, så skulle ventilerne gerne lukke 150 grader før tdc.
Så hvis den skulle skyde ud af indsugningen vil det nærmest kræver motoren køre baglæns..
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Sådan lyder det for mig og det var lidt derfor jeg spurgte til knast og krumtapføler tidligere.
Laver den vakuum? Og er der vakuum styret tændings forstiller?
Det ved jeg faktisk ikke. I forhold til Audi som jeg roder mest med, er der ikke meget vacumslange. Der er ikke vacumslange til fordelerdæksel som iøvrigt ikke er justerbart.
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.740
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.740
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Mere end 100% er jeg ikke, men hvis cyl 1 er den ved remskive er jeg sikker. Der står nr på fordelerdæksel (1-2-4-5-3).
Jeg har ikke haft ventildæksel af da det i nogens verden kræver specialværktøj at fjerne/montere. Andre hævder at det kan monteres igen med en halv omdr. pr bolt i samme rækkefølge som topstykke.
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.740
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.740
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Hvis cyl 5 er tættest svinghjul er 1 ved remhjul og det har jeg gået ud fra hele tiden.
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.740
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 81
Mener det kan være ret bekosteligt at lave.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Mvh. Gert
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 73
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Mvh. Gert
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 73
(Mit svendebrev er godt gulnet og snart 50 år gammelt, og jeg har ikke været i branchen siden, og jeg ved ikke, hvordan maskinrummet ser ud i din Volvo, så jeg ved ikke, om det er en mulighed nu om dage)
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 81
Husk at det er en 850, som blev produceret fra 1991 til 1996/97, så helt nu om dage er motorrummet ikke..
Min gamle T5R begyndte på et tidspunkt at skyde lidt, og det var en af de små skiderikker af gummi bøjninger til vacuum systemet der havde en lille bitte revne.
Med T5 motorerne var der næsten altid tale om den lille bøjning der går ind i enden af indsugningsmanifolden, som er næsten umulig at spotte. Den sidder dog ikke på din motor, men måske en af de andre kan være revnet, eller helt knækket, i forbindelse med tandremsskiftet, så den får falsk luft ind??
Bare et bud.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Du har ret i det er lidt old school i motorrum. Der er alm. fordelerdæksel/rotor. Platiner er dog erstattet af tændingsmodul. Da den slet ikke vil starte, tror jeg ikke det har noget med vacum at gøre.
#73
Hvis den bare tørner og slipper en vind gennem indsugning efter 10 sek. tror jeg det er andet end en ventil.
Mvh. Gert
dec 2008
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 8 Emner: 81 Svar: 284
Men hvis din kører med knastforstilling på indsugningen SKAL denne låses med special værktøj.
Har selv prøvet at dette gav problemer ved tandremsskift på en Volvo 5 cyl.
Vh.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Tak for input. Der er ikke knastforstiller på min med mindre det kan udføres på en måde jeg ikke kender til. Jeg antager at der menes som
http://www.ebay.com/itm/Volvo-2-4L-Camshaft-1001835-Adjustable-Cam-Gear-2-4-Turbo-Rear-Exhaust-/362000585220?hash=item5448ea9204:g:ChYAAOSw~FJZNkdC&vxp=mtr
Sådan ser mit IKKE ud. Det ser sådan ud:
http://www.ebay.com/itm/2006-VOLVO-S40-2-4i-EXHAUST-CAMSHAFT-GEAR-SPROCKET-LOBE-ASSEMBLY-OEM-06-/131608187562?hash=item1ea47592aa:g:knsAAOSwiLdV~ehn&vxp=mtr.
Mvh. Gert
dec 2008
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 8 Emner: 81 Svar: 284
Det jeg tænker på ser ud som på billedet nedenfor. Der sidder en olietryk styret ventil på ventildækslet som justerer knast hjulet. Ventilen kan du se øverst på billedet.
Vh Anders
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Mvh. Gert
dec 2008
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 8 Emner: 81 Svar: 284
Er spændt på hvad din kompressionsmåling siger.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Jeg fik købt diverse udstyr og kan konstatere at den gnistrer på det rigtige tidspunkt. Efterfølgende lavede jeg en komp. test og den viste 7-0-8-0-0 og det er rigtig skidt. Det betyder bukkede ventiler som flere af jer bød ind med.
Nu skal jeg lige finde ud af om jeg skal rep. den eller sælge den i dele/skrotte den.
Mvh. Gert
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.740
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.739
nov 2005
Følgere: 166 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.128
da han solgte bilen,
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
I den prisklasse jeg køber bil til forventer jeg nærmest at få en lussing en gang i mellem og det her er en af dem. Jeg lærer lidt hver gang og det er jo fint.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.739
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Mvh. Gert
Volvo 850 glt skyder gennem indsugning.