VW Passat Variant 1,9 TDI 2002 (74 kW) turbo problem {{forumTopicSubject}}
Hej...Har et "lille" problem som I måske kan hjælpe med?
Jeg har en VW Passat Variant 1,9 TDI 2002 med et turboproblem.
Lidt historik:
Den blev købt godt brugt af en mekaniker i svigerfamilien (360t km). Forrige ejer brugte den som pendlerbil mellem Møn og Kbh, og efter sigende ingen større reparationer.
Da jeg tog tilkørslen ved Rønnede (op ad bakke) mod Kbh. forsvandt al trækkraft, da jeg nåede almindelig motorvej. Kun ved at slukke motoren og tænde den igen kom den tilbage. Det var sådan i et par uger og kun på den specifikke strækning (go figure).
Jeg har normalt altid ladet turboen falde til ro efter endt kørsel, og efter noget tid forsvandt problemet også og har ikke vist sig igen.
Men nu har jeg et nyt problem. Det suser fra turboen. Jeg kan ikke høre det i kabinen, men ved nedrullede vinduer kan jeg høre lyden (reflekteret fra siderne).
Hvis jeg kører med pedalen ½ nede oplever jeg (konsekvent) at den trækker fra 0-1500 omdr. ca. og rykker et par gange op til 1700 omdr. for derefter at tabe pusten. Også hvis jeg holder farten ved omkr. 2000 omdr. kan den også finde på at rykke lidt / tabe noget af pusten.
Trykker jeg derimod klampen i bund er der dog ingen problemer. Uanset om det er fra 0 eller 2000 omdr. bortset fra "turbo-susen".
Skal nævnes, at jeg har hældt diesel-addativ i tanken (første og eneste gang indtil videre).
Men der var efter turbo-susen, dog før den lavede det der hakke-gøgl.
Håber det giver mening, ellers må I lige sige til
Mvh Dennis
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
dec 2014
Emner: 2 Svar: 2
VW Passat Variant 1,9 TDI 2002 (74 kW) turbo problem