5.875 visninger
|
Oprettet:
Snesok, pigdæk og snekæder {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg skal på en skitur til Norge hvor det jo er lovpligtig med vinterdæk, men hvor jeg tænker jeg godt vil have noget der tager mere fat.
Jeg tænker der er to mulige løsningsmodeller:
1) Jeg kører derop på almindelige vinterdæk og så montere snesok eller snekæder alt efter behov.
2) Få monteret pigdæk hjemmefra.
Mit spørgsmål er om det er muligt at montere snesokker eller snekæder på pigdæk hvis jeg står deroppe og pigdæk ikke er nok?
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
mar 2010
Følger: 4 Følgere: 17 Biler: 3 Emner: 223 Svar: 2.960
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.785
i min verden er pigdæk noget der bare skal forbydes
feb 2015
Følger: 14 Følgere: 64 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 814
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.152
Har aldrig haft brug for andet, men har til gengæld kørt et sæt pig dæk op, på en norges tur.
prisen var ca. det samme, dog har jeg snekæderne endnu, hvis du gør dem rene og giver dem lidt olie, så har du dem resten af din tid
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.258
Pig dæk kan sagtens tåle mange tør km, det er opbremsninger og hjulspind, som er værst for piggene. Høj hastighed kan også godt koste et par stykker. Men Norge har maks 100km/t og er du i nærheden af det er det ikke noget problem.
Jeg vil altid have snekæder med, men har ofte også snesokker med, for de er nemmere at smide på.
Pigdæk/vinterdæk, det er reelt set kun is, hvor der kan være forskel. Dertil kommer at bilen kører dårligere med pigge på tør vej.
Pig dæk kan lejes, men koster altså lidt. Er man ikke 100% komfortabel med sne/is kørsel, ville jeg tage pigdæk. Er du komfortabel med det, kan et par friske vinterdæk godt bruges. Det er dog vigtigt at vinterdæk er friske i relation til is. Er de gamle og hårde har de ikke godt greb i is'en.
God tur.
sep 2013
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103
Det er altså ikke sådan at snesokken ødelægges af piggene eller kæderne fx ødelægger piggene?
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.258
Jeg har ikke nogen praktisk erfaring med de lette flettede dimser.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Pig dæk er ingen fordel i sne kun på is, og der kan kæder til dels også bruges (har aldrig kørt på is)
Jeg har lavet én fejl første gang jeg var afsted som 18 årig, det var at springe baghjulene over med kæderne, da de er ret trælse at montere Det er en super dårlig ide med en forende der står godt fast og en bagende der glider i sneen på vej ned ad et bjerg når man røre bremsen
Generelt skal du undgå at bruge bremsen men geare ned til samme gear som du kørte op i
Et sæt gode vinterdæk og nogle kæder så er du godt kørende
Husk at hvis du kører fast skal du slå esp/VSC/TRC af da bilen ikke selv kan trække op ellers men det er godt at have tændt når du først kommer fri og begynder at køre Desuden kør op ad så længe du kan, så længe du kan holde hjulene i gang er det at foretrække... Når først du holder stille på vej op ad et bjerg er det ret så svært at komme i gang
sep 2013
Følger: 1 Emner: 29 Svar: 103
Snesok, pigdæk og snekæder