{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
767 visninger | Oprettet:

Ventil justering på Twingo 1,2 årgang 2005 {{forumTopicSubject}}

Hejsa i kloge hoveder.

Står med en twingo som har smidt en tandrem, det er ren hygge at jeg går og laver lidt på den, selv om det er pisse koldt.

Jeg har fået skiftet ventiler til nye, og fået det samlet, ny toppakning osv.
Lavede testen af ventiler og fyldte kamrene op med vand for at se om ventiler sluttede tætte inden montering.
Ny tanmdrem på osv.

Men mit problem ligger i at på cylinderen hen mod tandrem er der ikke ret meget kompresion på, men de andre 3 ligger ens (kold) uden start af motoren. de ligger på ca. 8 bar. (data siger at der skal være 9,65bar.
Men bilen har jo også gået 230.000 km, så det går jo nok.

Men når jeg kikker på tændings rækkefølgen er cylinder no. 1 den længst hen ved svinghjul.
Toppen er lige og alt der ok.

Men under ventil indstilling kan jeg se at man skal følge en procedure som starter ved cyl 1 i top, og derfra dreje motor til mærket står på (E1-E3)
Nu er top og mærket samme sted på knasthjulet, så jeg kan jo ikke dreje den fra OD til (E1-E3) når den allerede står der.

Jeg har prøvet at dreje rundt på mærkerne som der står i anvisningerne, men kan ikke lige se nogen logik i det.
Jeg har prøvet både fra tandrems siden og svinghjuls siden.
Og nogle af ventilerne er næsten på målene, når jeg måler cyl 1 fra begge sider.

Hvis jeg vælger henne fra kobling siden (svindhjul) så skal man ifølge data sætte dem på mærkerne E4-E2 og justere udstødning på cyl 2-4.
Fint så godt, men når jeg tjekker de 2 cylinder så er de langt fra top.

Kan lige prøve at indsætte taksten af proceduren.

Er der nogen der lige kan forklare nærmere hvad jeg muligvis kan have set mig blind på.

smiley




Ventiljustering:
Drej motor til ØD på cyl. 1. Drej til første justeringsmærke på knastakselhjul (E1 - E3) og juster udbl. ventil på cyl. 1 og 3, drej til mærke 2 (A1 - A3) og juster inds. ventil på syl. 1 og 3, drej til mærke 3 (E4 - E2) og juster udbl. ventil på cyl. 2 og 4, drej til mærke 4 (A4 - A2) og juster inds. ventil på cyl. 2 og 4.

Mon nogen lige kan hjælpe....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ventil justering på Twingo 1,2 årgang 2005
  • #1   18. feb 2018 franske/italienske biler. tæller cylinder fra den forkerte ende,

    de starte ved gearkassen

    hvor alle andre gør det ved tandrem eller kæden.

    når du skal justere, skal du kender tændings række følgen

    og når den ene cylinder over lapper, skal man juster den anden cylinder, som følges ad.

    sådan gøre man ind til alle ventiler er justeret


  • #2   18. feb 2018 Ja som jeg skrev så har jeg prøvet fra begge ender, men har fulgt denne guide som er til Peugeot/citroën og ved godt hvad du mener med overlap.
    Altså når cylinder 1 overlapper så kunne man på gamle biler så stille cylinder 4
    Og så fremdeles.
    Jeg har nu fået compresion på første cylinder fra tandem altså cylinder 4
    Og der er 9,2 bar lige nu, så må se om jeg kan få de øvrige til at spille bedre, hvis man kan.
    Men det er jo nok fordi alle ventiler er spritny.
    Det er bare utroligt at de franske skal være så bøvlede og omvendte de skide frøædere. ??
    Smider lige et billede op af måden man kan gøre det på de andre franske mærker. ??


    profilbillede
  • #3   18. feb 2018 Dennis GSI

    Takker for input trods alt...

    Har finjusteret det hele nu, og den er nu i omegnen af 10,5 på alle 4 cylindre.
    Så må jeg lige samle resten og få den startet op, og se hvad den så siger.
    Det er selvfølgelig med alle pløkker ude, den har denne komp.( kold motor ), Den skal jo ifølge tollerence data jo have 9,65 så ind til nu ser det godt ud..
    Ventilerne der sad i var rimelig bøjede, da ejeren kørte 130 på motorvej da remmen sprang.
    Men i reglen kan det jo slet ikke betale sig at reparere og ejeren ville bare skrotte den, jeg har så bare overtaget den, så går bare og hygger med det, selv om det er koldt, Jeg havde -1 grad da jeg kom på værkstedet idag, så måtte lige op og hente en dunk diesel til varmekanonerne, men de kan jo bare ikke køre så længe uden at man ikke kan trække vejret længere.
    Så kan jeg da holdt 8-10 grader idag.... man man kan jo også bare lade være. smiley


  • #4   18. feb 2018 husk gasspjældet skal være fuldt åben, når man laver kompresionstest

    men lyder til det kommer til at virke


  • #5   18. feb 2018 Ja må man da håbe.
    men indsugning var slet ikke monteret endnu, hvis der nu var noget galt, for magter ikke at demontere mere end højst nødvendigt. ??


Kommentér på:
Ventil justering på Twingo 1,2 årgang 2005

Annonce