{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.298 visninger | Oprettet:

Udskiftning af bremsevæske {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen,

Er det egentlig "raketvidenskab", at skifte bremsevæske på en bil - og mere specifikt på en Opel Vectra C 2,8 V6 Turbo fra 2008?

Jeg skal snart have skiftet bremsevæske på min Vectra C og hvis det er noget jeg realistisk set selv kan fixe, så gider jeg ikke køre på værksted og få det ordnet.

Jeg har imidlertid brugt det meste af min søndag eftermiddag (i går) på at se videoer omkring emnet på Youtube. Det var dog lidt forvirrende, fordi der stort set var lige så mange forskellige måder at gøre det på som der var antal videoer omkring emnet. Nogle påstår, at man IKKE må bruge "2-mands metoden", hvor den ene person sidder i bilen og presser bremsepedalen ned, mens den anden skruer op for udluftningsskruen, mens andre påstår, at det er en bedre metode end at bruge en bremseudlufter. Nogle siger at man skal suge bremsevæske op via beholderen i motorrummet, mens andre siger det er forkert. Jeg er forvirret.

Men hvad er rigtigt??? Hvordan gør man det mest korrekt?

Er der nogen, som har en rigtig god guide til, hvordan man skifter bremsevæske? Evt. også gerne en guide til udluftning af bremsesystemet.

Hvis det er alt for komplekst, så kører jeg sgu på værksted, men vil jo også gerne lære lidt hen ad vejen smiley Jeg er IKKE mekaniker smiley men har dog tidligere givet mig i kast med at skifte ting såsom vacuumpumpe, accelerationssensor, ladetryksregulatorventil og tændrør, så lidt har jeg da givet mig i kast med smiley

Kan man bruge sådan én? Og i givet fald hvordan?

http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Bremsesystem/Bremsehydraulik/Bremseag/Bremseudlufter-2000031634/

På forhånd mange tak for assistancen!!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udskiftning af bremsevæske
  • #1   5. mar 2018 Den her guide bruger jeg smiley det er nemt nok men for guds skyld Lad vær med at tømme beholderen i motor rummet smiley det er noget rigtig LORT smiley

https://www.youtube.com/watch?v=4vIfz_spYlY

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #2   5. mar 2018 jeg bruger en slange på 1,5 meter sætter den på udluftningsskruen efter jeg har løsnet den og spændt den lidt fast igen på med slangen så sætter jeg slangen fast med noget tape med noget tape højt på ruden og ned i en dunk jeg har boret et hul i låget på løsner udluftnings skruen pumper til det er ren væske der kommer ud for hver udluftnings skrue efter fylder jeg bremsevæske beholderen på bilen der er ingen grund til at købe andet end en slange der passer på udluftnings skruen jeg bruger en klar slange det er dejligt når man har haft skilt systemet ad så kan man se hvornår der ikke er luft i mere det er en metode som du ikke behøver en makker til

• #3   5. mar 2018 Vil nok anbefale at bruge en bremseudlufter da det spare en masse tid, og så undgår du at tømme beholderen smiley

• #4   5. mar 2018 Ham her giver super gode råd og let forståelige instruktioner https://youtu.be/n1NvtUwfRJc

• #5   5. mar 2018 Mange tak for alle kommentarer, tips og videoer. De to videoer der linkes til, havde jeg mærkværdigvis ikke fundet under min søgning i går. smiley

• #6   5. mar 2018 Jeg bruger 2 mands metoden, hvor nummer 1 sidder og pumper, mens den anden løsner/strammer luftskruer og påfylder væske.

Hvis det betyder at noget går i stykker, ser jeg det som en god mulighed for at skifte noget, der ville have fejlet under en katastrofeopbremsning før eller siden.

Jeg har endnu til gode at opleve at noget går i stykker ved brug af den metode. Selv min 30 år gamle Volvo 740 med original bremsemaster, kan man gøre det sådan problemfrit.

• #7   5. mar 2018 find et værksted til det, når det er sådan en vigtig sikkerheds ting som bremser. så synes jeg ikke man skal "prøve" sig frem, men finde nogen der ved noget om det. det er både din og min sikkerhed der er på spil.
    er værksted notere typsik 1 liter bremsevæske. også med den rigtige maskine tager det 10-15 min

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #8   6. mar 2018 7
    det er sgu noget af det mest simple på en bil og kvajer han sig er der ingen pedal og så køre han jo ikke

• #9   6. mar 2018 Det er ikke raket videnskab.
    Jeg har en bremseudlufter og fylder ellers efter.
    Udfordringen kan være at få udluftningsskruerne løsnet de kan sidde frygteligt fast. Og som tidligere nævnt så tøm ikke beholderen for så skal det hele udluftes og det kan til tider drille.
    Et værksted tager ca 800kr i forbindelse med et service, du skal forvente ca 1 l bremsevæske til opgaven.

• #10   6. mar 2018 Vil tro du kan få det gjort hos en mekaniker for alt under 500, hvor tiden til at gøre det plus diverse ting er med oveni smiley

• #11   6. mar 2018 Og som sagt, hvis noget skulle gå galt hæfter de på den og ikke dig smiley

• #12   6. mar 2018 Pas på at der ikke kommer bremsevæske på lakken eller andre steder.

Kommentér på:
Udskiftning af bremsevæske

Annonce