Udskiftning af bremsevæske {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen,
Er det egentlig "raketvidenskab", at skifte bremsevæske på en bil - og mere specifikt på en Opel Vectra C 2,8 V6 Turbo fra 2008?
Jeg skal snart have skiftet bremsevæske på min Vectra C og hvis det er noget jeg realistisk set selv kan fixe, så gider jeg ikke køre på værksted og få det ordnet.
Jeg har imidlertid brugt det meste af min søndag eftermiddag (i går) på at se videoer omkring emnet på Youtube. Det var dog lidt forvirrende, fordi der stort set var lige så mange forskellige måder at gøre det på som der var antal videoer omkring emnet. Nogle påstår, at man IKKE må bruge "2-mands metoden", hvor den ene person sidder i bilen og presser bremsepedalen ned, mens den anden skruer op for udluftningsskruen, mens andre påstår, at det er en bedre metode end at bruge en bremseudlufter. Nogle siger at man skal suge bremsevæske op via beholderen i motorrummet, mens andre siger det er forkert. Jeg er forvirret.
Men hvad er rigtigt??? Hvordan gør man det mest korrekt?
Er der nogen, som har en rigtig god guide til, hvordan man skifter bremsevæske? Evt. også gerne en guide til udluftning af bremsesystemet.
Hvis det er alt for komplekst, så kører jeg sgu på værksted, men vil jo også gerne lære lidt hen ad vejen Jeg er IKKE mekaniker men har dog tidligere givet mig i kast med at skifte ting såsom vacuumpumpe, accelerationssensor, ladetryksregulatorventil og tændrør, så lidt har jeg da givet mig i kast med
Kan man bruge sådan én? Og i givet fald hvordan?
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilreservedele/Bremsesystem/Bremsehydraulik/Bremseag/Bremseudlufter-2000031634/
På forhånd mange tak for assistancen!!
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 239 Svar: 1.845
https://www.youtube.com/watch?v=4vIfz_spYlY
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
feb 2018
Følger: 28 Følgere: 2 Emner: 7 Svar: 19
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 29 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.093
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.459
Hvis det betyder at noget går i stykker, ser jeg det som en god mulighed for at skifte noget, der ville have fejlet under en katastrofeopbremsning før eller siden.
Jeg har endnu til gode at opleve at noget går i stykker ved brug af den metode. Selv min 30 år gamle Volvo 740 med original bremsemaster, kan man gøre det sådan problemfrit.
jan 2012
Følger: 20 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 213 Svar: 1.180
er værksted notere typsik 1 liter bremsevæske. også med den rigtige maskine tager det 10-15 min
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
det er sgu noget af det mest simple på en bil og kvajer han sig er der ingen pedal og så køre han jo ikke
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666
Jeg har en bremseudlufter og fylder ellers efter.
Udfordringen kan være at få udluftningsskruerne løsnet de kan sidde frygteligt fast. Og som tidligere nævnt så tøm ikke beholderen for så skal det hele udluftes og det kan til tider drille.
Et værksted tager ca 800kr i forbindelse med et service, du skal forvente ca 1 l bremsevæske til opgaven.
feb 2018
feb 2018
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.901
Udskiftning af bremsevæske