Hængende caliper/bremse, hvad? Driver mig til vanvid {{forumTopicSubject}}
Hej;
Blev bedt om at hjælpe en kollega med en bil magen til min egen, en astra H stationcar. 2007.
Han havde skiftet bremser bag fordi de hylede. Det han har lavet ser fint ud, men den højre bremse bliver en smule mere varm end den venstre. Desuden bemærkede han at den inderste bremseklods til højre bag var slidt skæv (Tyk i toppen/ tynd i bunden).
Jeg kontrollerede Caliper og bremseslanger. Synes helt OK, caliper stempel lige, uden rust eller synlige læk etc. Slanger OK, byttet for 6mder siden. God frigang i caliper skruerne, smurte og gummi manchetter synes fine.
ALLIGEVEL bliver den højre bremseskive varmere end venstre - og trækker jeg bremsen og slipper synes den inderste bremseklods ikke at ville slippe så let.
Nogen ideer - noget vi har overset?
Mvh
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.190
Rustne stempler\cylindrvæge, tørre/rustne bolte/glidere.
Adsillelse, smøring og samling. Alternativt nye kalibre. Vola problems solved.
M.v.h. KP
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 43
Er også den vej jeg tænker nær jeg ser sådan noget.
Men caliper stempel ser fint ud og trykkes let tilbage.
Glidere går fint.
Er der andre muligheder? Håndbremse? Kan den hænge bare en anelse i den ene side? Den synes at slippe fint.
Ellers MÅ det jo være Caliperen? Bytte lortet?
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Men tænker også håndbremsen kan være problemet.
jan 2012
Følger: 20 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 213 Svar: 1.180
Det er på de kaliber hvor de bruger et andet materiale til stemplerne
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 43
Læste et sted at Opel Astra Stationcar har et issue med kablet til håndbremsen. Når dæmperne bagtil er slidt, kan kablet ved hårde bump komme op og hænge på støddæmperen og stadig synes at virke, men er så ude af justering.Nok et kig værd. Men tror ikke helt på den løsning.
Tænker også i RSP 36 baner. At det MÅ være den forbandede caliper. Den bør nok byttes, for ellers slider man jo et hav af klodser op bagtil. Vist ikke hurtigt, for den hænger meget let, men nok til at slide det hurtigere end det burde.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
feb 2015
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 581
Den skal kunne gi sig lidt, for at kunne give frigang.
Tit er de groet fast i toppen af stempel.
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 43
Bemærkede at håndbremsen ikke glider helt tilbage til "stopperen" når man slipper den - det gør den i venstre side. Den slipper en del - men ikke hele vejen. Trykker man så håndbremsen helt tilbage med hånden, så bliver bremsen ikke varm.
Kontrollerede så kablet, frigang nok. Det er på selve caliperen der ydes modstand.
Men det peger vel også mod en skidt caliper? Kan ikke se hvordan man skal kunne smøre det op? Man fristes jo til en gang spray olie, men synes ligesom ikke den slags har noget at gøre ved mine bremser
#Kim J.
Der er frigang.
Men omvendt bemærkede jeg knitrelyde da jeg igen drejede stemplet tilbage. Tror jeg må strække våben og få skiftet den tossede Caliper.
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 43
Dem der der sidder på er af mærket A. B. S. kan jeg se. I realiteten kunne man jo så være fræk og bare bestille EEN hjem, da de burde være ens?
Er det OK bare at bytte en enkelt side?
Eller skal man tage begge og så måske i et mærke der kan/burde holde bedre (ATE, TRW )?
okt 2015
Følger: 10 Følgere: 2 Emner: 16 Svar: 43
Det var caliperen.
To styk sendt fra tyskland, mrk TRW. Express da bilen skulle bruges (Koster 60 euro, men de var her på dag 2!).
Fungerer perfekt.
Det var det Kim J var inde på. Rust eller møg gjorde at de lige akkurat ikke slap nok, men kun sådan liiige nok til at det ikke blev meget varmt. Men nok til over tid at slide inderste klods lidt skævt.
Tak for inputs
Hængende caliper/bremse, hvad? Driver mig til vanvid