Problemer med bil (tror jeg) {{forumTopicSubject}}
Jeg har købt denne Skoda Fabia 1.2 64hk sedan fra 2003 med 237.000 km på tælleren.
Men der er et par ting som irritere mig lidt (meget), og som gør mig lidt nervøs nu da jeg ikke ved en hylene fis om biler, altså virkelig intet.
For det første bruger den 1 liter olie per 1000 km.
Der kommer intet blå røg fra udstødning, og heller intet der drypper ud af udstødningen.
Og også haft pap liggende under bilen efter en 40 km køretur, og der er intet der er lækker.
Og motoren er pæn og ren.
Hvad kan det skyldes? Det er godt nok en gammel VW motor der sidder i sådan en, og de tillader jo 1 liter per 1000 km, men gør mig alligevel lidt nervøs om der er noget med stempelringe eller lign.
Det andet problem er koblingen.
Den har fået helt ny kobling for et år siden (kvittering haves).
Den kan ikke trille i tomgang uden at gå i stå, overhovedet. Heller ikke bakke, der skal altid gives en anelse gas. (holdes ved minimum 2000 RPM, under det så blinker nærlyset og bilen er ved at gå ud)
Det er godt nok en 1.2 motor med kun 64 heste til en sedan, ved ikke om det forklare noget?
Men det gør det virkelig ikke nemt for en ny billist som mig, at der skal gives gas hver gang man slipper på koblingen for at den ikke går i stå, for jeg filer jo på koblingen på den måde.
Men det værste var her i aftes hvor jeg kørte en tur (minimal trafik til at fået indøvet koblingspunkt) hvor jeg holder for rødt. Da det blev grønt, sætter jeg i gang og skifter til andet gear som normalt, men efter jeg havde sat den i andet gear og var ved at gasse op (køre pænt) så sagde det VUMP!! i bilen, og så trillede den bare lydløst af sted.
Bil og motor var tændt, men der skete intet når jeg tråde på speeder eller koblingspedal, den trillede bare lige så fint som hvis jeg havde koblingen nede.
Standsede ind til siden og slukkede bilen og satte havariblink på, og var overbevist om at koblingen var røget.
Men da jeg så prøvede at tænde bilen igen, var der intet, den køre fint og uden forskel, og fortsatte med det i de sidste 30 min af køreturen?
Men hvad hulen kan det have været?
Og så havde jeg en gul motorlampe som lyste for 3 dage siden, men den forsvandt af sig selv da jeg startede bilen dagen efter?
Måske en censor som blev forvirret over at der blev fedtet med speeder og kobling samt flere gange hvor bilen gik ud ved igangsætning?
Nogle bud hvad der kan være galt?
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
Umiddelbart kan jeg ikke se, hvordan en slidt kobling skal få bilen til at gå i stå ved igangsætning. Jeg tror lige dét handler om træning. Det er jo også en knallertmotor i en lille færge.
okt 2008
Følger: 28 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 101 Svar: 1.156
Du har nok taget korekørt i en Diesel bil med masse af momment fra bund af.
Du lære det nok ved at køre i bilen.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Og hvis det olieforbrug er acceptabelt uden at det betyder at bilen er "dead man walking", så må jeg jo bare fodre den en gang hver anden måned (hver 1500 km, er det nok?).
Ja sælger sagde det samme da jeg skrev og spurgte. At det er en lille motor i en stor bil, det er prisen ved at køre langt på literen og billig afgift i en bil af den alder.
Mido: Yep, du har helt ret.:) Skolevognen var en diesel med gode kræfter.
Bilen har alle service overholdt, og er synet for 5 måneder siden. Og som sagt, så er koblingen kun et år gammel.
Men da koblingen helt forsvandt i andet gear blev jeg altså nervøs. Det burde den jo ikke uanset hvor skod jeg endnu er til det koblingspunkt.
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
Det lyder som en mærkelig oplevelse i aftes, som jeg ikke helt kan forklare. Måske er den bare hoppet ud af gearet
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Ja den er ikke hurtig.:) Men den skal også bare være en førstegangsbil som kan tåle lidt bilka buler osv, og skal bare bringe os fra a til b, og vi har minimalt kørselsbehov.
Men det i siger er at der er intet som en mekaniker vil kunne gøre, så den kan trille i tomgang? Det er simpelthen bare en for svag motor til den store tunge kasse?
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Jeg er blevet anbefalet at bruge en lidt tykkere olie for a minimere olieforbruget. Men jeg er er ny og ved minus om biler. Så det med at bruge en anden olie end fabrikanten forskriver er jeg jo ikke meget for. Men det kan jo sagtens være at det er rigtig nok at det vil hjælpe lidt.
Ja jeg var stensikker på at koblingen røg, men var i et panisk øjeblik. Så jeg kan ikke med 100% sikkerhed sige om den stadig var i 2 gear da det skete, eller om gearstangen gled i frigear pga en fejl fra min side.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Jeg har fået en tid hos bildoktoren i Næstved (det mest eftertragtede autoværksted i byen). Men han havde først en tid den 30/4 da han er helt booket op.
Men de vil gerne give bilen et sunhedstjek med tester og det hele, og give mig et overblik over hvis eller hvad der er galt med den.
Kvit og frit, koster ikke en krone.:)
Men indtil da må jeg bare krydse fingre at det bare er mig som seriøst stinker til den kobling og med gassen under igangsætning.
Øvelse øvelse øvelse går jeg ud fra.:)
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
Få udlæst motorfejlen. Hvis bilen kører normalt, er det sikkert ikke noget ildevarslende.
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Jamen udover det med kobling og igangsætning med gas, så køre motoren fejlfrit og spinder som en mis. man kan dog godt høre at den køre med kæde (den blev også udskiftet ved sidste service da den begyndte at blive for lang).
Den larmer ikke, tværtimod er bilen meget lydløs under kørsel, faktisk rigtig behageligt.:D Men det lyder anderledes end en bil med tandrem.:)
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
ALLE biler skal kunne trille i hvert fald i første gear uden problemer. Og ALLE biler skal også kunne trille hvis bilen er i fri gear . Da der så ingen belastning er på motoren.
den 60 hestes (måske 58) punto jeg havde kunne da det hele.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
FBB: Jeg mener hvor man sætter den i første gear, og slipper let på koblingen og så triller bilen lige så stille. Især praktisk når man skal bakke ud af en P bås på en trang parkeringsplads.
Men dette er jo ikke en punto som vejer 850 kg, men en Sedan som vejer 1.200 kg.
Ville da ønske at den kunne trille i første gear, men det er heeeeelt umuligt uden at den går i stå med det samme.
Jeg skal holde RPM på min 2000 for at holde den i live. Og det betyder at jeg filer på koblingen af h til, da jeg jo holder koblingen halvt nede i mens at jeg giver en smule gas, for ikke pludselig at fare af sted og ramme noget, feks når jeg skal bakke ud af en P bås.:)
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Tør jo ikke engang køre på Mc drive i frygt for at jeg banker op i røven på den bil som holder foran i køen, da jeg endnu ikke har mestret det fine punkt mellem kobling og gas for at holde den i live.
Men et sidste spørgsmål så.
Min kobling kan vel ikke overleve ret længe hvis jeg skal file på den måde hver gang jeg skal igangsætte?
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 400 Svar: 11.298
Ja ved igangsætning skal bilen (biler) have lidt gas mens man slipper koblingen.
Det er helt normalt. Og skal du bare vende dig til. Sådan er det med alle biler.
Det skal jeg også selv hvis jeg låner min fars 1,9 diesel på 130hk .
Det jo også på den måde du vinder lyskrydsduellerne . Man kan ikke bare nøjes med og slippe koblingen, der skal gas til.
Faktisk tror jeg du slider mere på koblingen med din metode uden gas. Da du så skal file i meget længere tid for at få bilen i gang .
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Så tager jeg et par aftenture de næste dage hvor trafikken er minimal, og øver det lidt.
Du skal have mange tak for dine svar, det gav mig trods alt noget håb at det bare er mig som live skal i lære det.
Man siger jo at det først er når man har fået kortet, at den rigtige erfaring kommer.
Have en god aften.:)
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Men det er jo tysk?, og ved ikke engang om det kan købes her i DK.
Hvilken olie burde jeg købe? Oliestanden lige nu er præsis mellem minimum og max.
Er en 5w-40 olie bare en 5w-40 olie? Eller er der stor forskel på mærker? Og er der forskellige olier til forskellige bilmærker/modeller?
Skal bruge noget olie til en 2003 Skoda Fabia 1.2 64hk.
Og hvor meget skal der på? Har hørt at der er ca 1 liter mellem minimum og maks, så når nu oliestanden er præsis i midten, så er det vel en halv liter den skal have på?
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Selvom den nu er slukket, så burde fejlkoden blive lagret i kørecomputeren i en periode (hvor langt tid ved jeg ikke), så der er måske en chance for at de her den 30 når den kommer til bildoktoren, kan se hvad den slog ud på.:)
Problemer med bil (tror jeg)