Skift af bremseskiver/klodser samtidigt {{forumTopicSubject}}
Ved sidste service af Audi'en nævnte værkstedet, at det snart var på tide at skifte skiver og klodser både for og bag.
Jeg spurgte så om det var nødvendig at skifte både skiver og klodser, og værkstedets svar var, at de SKAL skiftes samtidigt, og at de ikke kun vil skifte klodserne - de skifter altid begge dele samtidigt.
Skiverne ser ellers fine ud, og det er da trods alt en ekstra omkostning. Nye skiver og klodser hele vejen rundt (for værkstedet siger også, at de ALTID skifter alle fire når de skifter) koster over 30.000 kr. så nordjyden kommer da op i mig... Tanken om at smide OK skiver ud tiltaler mig bestemt ikke.
Og det er samme svar man får fra andre Audi værksteder, så jeg tænker at det Audi's retningslinjer de følger.
Men er det virkelig nødvendigt at skifte både skiver og klodser samtidigt? Er der en mekanisk forklaring som retfærdiggør at altid skifte begge samtidig, eller er det bare Audi der vil tjene mere?
Det er de lidt specielle wave skiver jeg har på, men ikke keramiske skiver.
Jeg havde et utæt dæk for noget tid siden, og jeg bad dem om at lappe det. Deres svar var, at under normale omstændigheder ville de have gjort det, men siden det sad på en RS bil, ville de ikke - så nyt dæk var eneste løsning. Det har da fået mig til at stille mig lidt kritisk når værkstedet dikterer en løsning.
Hvis nu jeg skulle bestemme mig for at tage til et uautoriseret værksted og bare få skiftet klodser, kan det så påvirke min fabriksgaranti på bilen? Er med på at bremserne så ikke vil være dækket, men vil nødig miste garantien på resten af bilen.
sep 2008
Følger: 29 Følgere: 13 Biler: 1 Emner: 17 Svar: 135
Gamle skiver + klodser fungere fint på s4, porscher mm
Så det lyder latterligt fra et logisk synspunkt
aug 2017
Følger: 21 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 3 Svar: 35
mar 2007
Følger: 10 Følgere: 11 Biler: 3 Emner: 239 Svar: 1.845
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.532
Hvis de bagerste bremser ingenting fejler når de forreste står for udskiftning, så ville jeg også kun skifte de forreste!
-dog aldrig i den ene side uden at skifte i den anden side (skifter også helst fjedre osv parvist)
feb 2007
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 145
maj 2011
Følger: 33 Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 60 Svar: 734
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jeg vil selvfølgelig ikke gå på kompromis med sikkerheden, og hvis det er normalt at man skifter dem samtidigt, så er det nok det jeg ender med at gøre.
Ikke mindst for at bevare fabriksgarantien. Det virker bare overflødigt, især det med at man skifter de bagerste uden overhovedet at se på om de er slidte eller ej.
Men det er da fristende bare at skifte det der er nødvendigt...
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.686
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Men det er helt sikkert noget der påvirker garantien.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.686
apr 2004
Følger: 43 Følgere: 54 Biler: 5 Emner: 70 Svar: 1.172
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.686
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
jeg har aldrig hørt at man SKAL skifte klodser og skiver samtidig !
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4398 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
De har en gang forsøgt at snige sig udenom en reparation ved at sige at jeg kørte bilen for hårdt, men heldigvis kunne de snakkes til fornuft - man køber sgu ikke en performance model for at køre morfar kørsel, jeg gør ihvertfald ikke.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Jeg har fået originale skiver og klodser (bagved) på vores Toyota ved at hente delene hos den lokale Toyota forhandler og fået dem monteret hos en ven Vi ville gerne have originale på da de havde holdt 178.000 km så tænkte det var en god investering fremfor måske at skifte til noget uoriginalt og skulle til at skifte dem oftere
dec 2016
Følger: 26 Følgere: 108 Biler: 1 Emner: 42 Svar: 557
apr 2016
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 166
jan 2017
Følger: 3 Emner: 1 Svar: 75
https://www.youtube.com/watch?v=QtYo2W-eKa8
I den anden dokumentar tog de en VW Golf og fik tjekket igennem af ADAC. Den fejlede i følge dem intet, men i følge adskillige værksteder, var der det ene og det andet galt. Bla. hjullejer, bremser, klimaanlæg osv. Især bremser og dæk var tit benyttet, da det er en nem måde at overtale kunderne på.
"Du vil vel ikke køre på ferie med dine børn i en bil, der måske ikke kan bremse".
Der er også et konkret eksempel med en ældre dame, der har haft sin bil på flere forskellige værksted grundet en mislyd når hun kørte på brosten. Det første værksted startede med at skifte fordæk. Da det ikke virkede, skiftede de bremser. Da det heller ikke hjalp, kørte hun til et andet værksted, som skiftede støddæmpere, hvilket ligeledes ikke afhjalp problemet. ADAC fik bilen og konstaterede, at en løs skrue i ratstammen var årsagen...
https://www.youtube.com/watch?v=3IRvXgO3sCo&t=9s
apr 2016
Følger: 5 Følgere: 10 Svar: 36
Men har du fået et mål fra dem hvor slidte de er, altså skiverne for der står jo et minimums mål på dem
Skift af bremseskiver/klodser samtidigt