Meget mærkelig koblingsproblem, Focus mk3 '16 {{forumTopicSubject}}
Hejsa alle i seje folk på BG!
Jeg har et finurligt problem med min bil, som flere mekanikere river sig i håret over. Jeg har søgt lidt rundt på nettet for en løsning, men kan ikke finde den gyldne løsning. I virkeligheden er det måske ét stort eller flere der hænger sammen?! Det bliver lidt langt nu, og håber der er nogen der kan hjælpe...
Nå, men jeg har en Ford Focus 2016, købt fra ny. Et par uger efter "garantien" udløber(70.000 km), begynder min kobling at te sig lidt underligt. Det virker som om koblingspunktet forsvinder længere og længere ned mod bunden, og til sidst er væk. Så den bliver hængende i gearerne, og jeg skal trykke flere gange på koblingen, før at den vil lade mig skifte. Det kan være både når den skal i gear og i fri-gear.
Så kan man pænt holde der ved et kryds og røre i benzinen, indtil den tager fat
Det virker som om den har tabt trykket i hydraulikken. Min første tanke var den skulle have en ny koblingscylinder eller i bedste tilfælde, bare have noget mere Dot4 kørt i beholderen. Men det er kun koblingen og ikke i hverken bremser eller servo. Har dog lagt mærke til idag, at hvis jeg holder i et kryds, med foden hårdt på bremsen... så er det som om den også synker en lille-bitte smule hele tiden.
Nu er det så det begynder at blive lidt finurligt!
Jeg fik hende på værksted og de ringer til mig og fortæller at koblingscylinderen er helt fin. Bremser og det hele ligeså. Men de ville lige prøve at lufte systemet igennem, når nu jeg beskrev problemet som om den mister trykket.
Det virker så... i en 14 dages tid, så begynder det igen.. lige så stille.
En anden ting jeg lægger mærke til er, når jeg har kørt lidt, og kobler ud(lad os sige kører på en landevej og skal dreje af), og sætter den i frigear og ruller... hvis jeg så træder på koblingen TAGER MOTOREN OMDREJNINGER!! Så kører den lige op til 23 - 2600 omdrejninger.
Og jeg kan gøre det et par gange før den stopper med det. Jeg kan ikke høre om motoren faktisk gør det, eller om det kun er omdrejningstælleren der viser det.. men hvordan H***** hænger det sammen?!?
Hvis vi ser bort fra den mærkelige "koblingsspeeder" der er, og kigger på det første problem, så sagde mekanikeren at der ikke var nogen utætheder på systemet, og der var ikke luft i, eller manglede væske. Hvorfor hjælper det så at lufte systemet igennem, og hvorfor virker det i en uge eller to?! Han snakkede noget om en mekanisk-hydralisk skifte-arm inde ved gearkassen. Men igen, hvorfor hjælper det så at lufte systemet?!!?
Og hvis der er nogen der har en ide til hvorfor motoren tager omdrejninger, når jeg træder på koblingen, og om de to ting hænger sammen, så hører jeg det også gerne.
Please, hjælp hvis du har nogen ideer!
På forhånd mange tak.
dec 2013
Følger: 34 Følgere: 21 Emner: 16 Svar: 153
jan 2006
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Tak for svaret. Det er bare mærkeligt når de siger at cylinderen til koblingen ser rigtig fin ud og den ikke er problemet. Ja, jeg har så af gode grunde ikke selv haft snitterne i den, men ellers.
mar 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 595
jan 2006
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Tak for dit svar. Det er måske det mekanikeren talte om... men hvorfor hjælper det så at lufte systemet og er det også forbundet til det mærkelige med omdrejningerne?
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.268
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Eller bedre endnu, måske du skulle finde et andet værksted hvor der arbejder prof folk, som ved hvad de laver.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
jun 2019
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
jan 2006
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4
Mekanikkerne skiftede cylinderen, fordi de var overbevist om at det måtte være den, siden koblings slaven ikke var utæt. Men det hjalp ikke og så fik jeg skiftet slaven... vupti, problem solved! ?? træls at skulle 3 værksteder igennem med problemet
Meget mærkelig koblingsproblem, Focus mk3 '16