{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.716 visninger | Oprettet:

Ændret modstand i udstødning på diesel, betydning? {{forumTopicSubject}}

Hej
Hvor stor betydning har modstanden i udstødningen at sige på en turbo diesel?
Jeg tænker her på effekt og brændstoføkonomi.

Og hvordan vil henholdsvis lavere og højere modstand i udstødningen påvirke det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ændret modstand i udstødning på diesel, betydning?
  • #1   7. dec 2018 har altid fået at vide at på en turbo diesel. at det mindste modstand man kan give det jo bedre er det.så vis man vil høre på det larm må et rent rør bagud været det bedste. Det lidt anderledes vis det er en benzin bil. Det så lang tid siden jeg fik det af vide. så om de nyere diesel maskiner er på samme måde. må andre kunne sige og idag kan de vel også fremstille udstødningpotter/rør der giver vacum i de potter så udstødningen lige frem bliver suget ud. ved så ikke hvad udstødning firma der er bedst.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #2   7. dec 2018 Hvor stor betydning det har er jo ikke noget du kan give et konkret svar på.Du kan f.eks ikke sige at en bule i udstødningen koster 3.4hk og bilen bruger 0.11 liter mere pr km.
    Det vil jo også være forskelligt fra bil til bil.
    Hvordan lyder hele emnet ?
    Går ud fra det er en skoleopgave ?

• #3   7. dec 2018 #2
    Det er absolut ikke en skoleopgave, men en ganske reel problemstilling.

Lydpotten(den midterste) på min Freelander 2,0 TD4 kom lidt for tæt på en træstub. Nu er spørgsmålet så om bulen bare skal have lov at blive, et aftermarket lydpotte skal på eller der skal monteres et andet udstødningssystem med en føring der er mindre udsat for at det sker igen.
    På engelske fora er der flere forskellige løsninger, men de ændre både på rørdiameter, rørlængde samt størrelse på lydpotte.

Jeg kan huske fra knallert/scooter tiden at modstand/modtryk havde betydning for både maks. effekt og effektforløb gennem omdrejningsskalaen.

Jeg vil derfor godt sætte mig lidt ind i sammenhængen for en diesel, inden jeg begynder evt. at ændre på noget.

• #4   7. dec 2018 Vis bare det er din potte udvendig der har fået en bule så burde det ikke gøre meget. da det nok kun er det uld til lyd der er bleven mast lidt sammen. normal i en midter pot der går selve røret med huller i i midten. så der skulle gerne kunne komme det samme udstødning gas igennem selv om det.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
    #5   7. dec 2018 Ok,hvis det bare er en mindre bule,så sker der nok ikke noget.
    Er det en stor bule,tja...
    Ved godt det ikke er til megen hjælp men det er meget svært via nettet at lave diagnose på flowet i din udstødning smiley
    Var det mig havde jeg nok bare fjernet potten...

• #6   7. dec 2018 Her er et billede af bulen.
    Den er nok ca. 25 mm dyb hvor det er værst

profilbillede
  • #7   7. dec 2018 Det gør ikke noget. Det en relativ lille bule.

• #8   7. dec 2018 Tak for svar.
    Så er der jo ikke nogen grund til at skifte lydpotte.

• #9   7. dec 2018 Ja det ville være synd at bruge penge på en ny potte pga af den lille bule.da den ikke gør noget så den kan du trygt køre videre med.

• Per R
    Per R Tilmeldt:
    okt 2018

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
    #10   8. dec 2018 Kun på 2 takts motor forrøret/potten har betydning da den bruger udstødningsgassen til at presse brændstoffet tilbage i cylinderen.( Indsugning og udstødnings porten sidder næsten ud for hinanden).

• Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.046
    #11   8. dec 2018 https://www.dailymotion.com/video/x3vupq0

her tester de hvad der sker, hvis man over buler i et bananmanifol.

• #12   8. dec 2018 Per R har ret, kun 2takts maskiner har brug for en afstemt udstødning.

4 takt skal bare have fri udbælsning hvis ellers man gider hører på det.
    Om det så er turbo eller NA

Der findes dog 2takts biler også smiley

• #13   9. dec 2018 Jeg har dog aldrig set 2 takt diesel på andet end skibe og større industri motorer smiley

• #14   9. dec 2018 De gamle amerikaner/usa lastbiler kørte skam også med 2 taks diesel motor.

Kommentér på:
Ændret modstand i udstødning på diesel, betydning?

Annonce