{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ford Sierra 1.6 87 eftertænding
  • #2   23. dec 2018 Hej Trolle

    Dvs, fyld op med 95 Blyfri (som altid jeg plejer) men tilsætte oktanbooster?


  • #4   23. dec 2018 Undskyld må lige tilføje at jeg faktisk HAR prøvet oktan tilsætning og fyldte den helt op sædvanligt med 95 blyfri - Det hjalp faktisk ikke.
    Mon jeg skal hælde bly tilsætning nu her når jeg skal tanke den helt op så?


  • #5   23. dec 2018 har du prøvet at købe sådan noget ventil sod rens,man kan købe på dåse til at sprøjte ind i indsugning mens motorer går. Det renser for alt det sod/skorper der er inden i indsugning og udstødning plus selve forbrænding kammeret. da de sod skorper bliver rød gløden og det gør motoren efter tænder når man slukker den. i dag køber man sådan en dåse der til. til at sprøjte ind i indsugningen med. Men i (gamle dage) der brugte jeg altid en dansk vand. jeg rystet og sprøjtet ind i indsugningen.Det kunne fjerne den efter tænding de kan få. pga af det sod. tjek også at tændingen står 100% som den skal og at tændrør er i orden. tjek også at rotor og rotordæksel er i orden og der ingen ir er.

    https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi/additiver/lindemann-instant-power-benzin-diesel/n-495911434/pn-275265815/


  • #7   23. dec 2018 Freeway og Trolle.

    Her til den første får den altså hele turen så BASTA smiley

    Udskifter tændrør (aner jo ikke hvor lang tid den gamle mand på 92 har kørt med dem.
    Skifter til kvalitets tændkabler.
    Tilsætter bly erstatning ved næste fulde optankning (60 L)
    Køber Lindemann Instant Power og sprøjter det hele ind via karburatoren så systemet renses godt igennem.

    Bum...

    Sidst vil jeg se på om jeg kan finde ud af det der med om tændingen er korrekt justeret - Ellers må jeg kigge forbi min kammerat så han kan justere tændingen.


  • #9   23. dec 2018 har du skiftet tændrør.

    forkert/slidt tændrør kan nogen gange forsage eftertænding

    sod aflejring i topstykket. kan også forsage eftertænding


  • #10   23. dec 2018 Har den det????
    Er du sikker? Det er 1.6 OHC (Karburator) med Strømfordeler og den sidder jo på en tænding.. Er den elektronisk???


  • #11   23. dec 2018 selv om den har strømfordeler, kan den sagtens have elektronisk tænding.

    men den kan også have gamledags platin tænding.

    læg billede op at strømfordeler


  • #12   23. dec 2018 eller tag rotor dækslet af den og rotor plus det runde dæksel under. sidder der Platiner og kondensator. så tjek at de er ok. eller sæt nye i af de to ting. og justér de Platiner. Men tror nu den har elektronisk tænding. Men den skal stadig stilles med en tænding pistol selv om den har Det så grader står rigtig.Men det er en gammel type motor der lægger der i :-)'. de kan nu godt pippes lidt op.
    https://www.burtonpower.com/tuning-guides/tuning-guide-pages/ford-sohc-pinto-tuning-guide.html



  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #15   23. dec 2018 Eftertænding har ikke noget med tændingstidspunkt, platiner eller kondensator at gøre.
    Når man drejer nøglen og slukker motoren afbryder man jo tændingsstrømmen.


  • #18   24. dec 2018 Kan i snart selv blive enige drenge ? smiley :-)

    Jeg forsøger med blyerstatning ved næste fulde optankning og hvis det heller ikke hjælpe, ja så må jeg få udført en tændingsjustering hos én eller anden for en kasse øl...


  • #20   24. dec 2018 Yep.
    W power, nye tændrør osv.. Så må jeg se.
    Hjælper det ikke skal den have justeringen. Tomgangen er også lidt for høj.
    Har justeret tomgangen men u anset hvad jeg gør, går tomgangen for høj, så det kan ikke være karburatoren der er noget galt med som jeg først troede, for den spiller fint nok (pånær tomgangen er for høj)..


  • #22   24. dec 2018 Købte den fra Thansen, kan ærligtalt ikke huske navnet, men mon ikke det var en Lindemann går jeg ud fra.. Jo det var det vist.
    Biltema har også en til 49 kr, mon jeg skulle gå over til den?
    Det skal lige siges at jeg kun 1 gang har tilsat denne oktan erstatning.


  • #24   24. dec 2018 Snoopy!
    Du har 100% ret.
    Gunner Due (Ford i Roskilde) kunne IKKE udgøre tomgangsjustering - det måtte jeg selv klare :). Og jeg er altså kun hobby mekaniker A la wanna be :).


    profilbillede
  • #25   24. dec 2018 Spørg du den gamle mand du har overtaget den fra, hvad han tanker.
    Kan ikke se hvorfor tænding lige pludselig skal indstilles.
    Bly erstatning er kun for dine ventiler, og ændre nok ikke så meget på dit problem, hvis motor er for varm kan den jo også eftertænde, ligesom forkert blanding
    Alt det tilsætning burde ikke være nødvendigt, det kan bedre brændstof ændre på, for ikke alt billig benzin er lige godt.
    Har den ikke en omskifter i motorrummet til oktantal.
    Men hvis den har haft samme ejer så længe er det jo mærkeligt at problemet ikke har været der.
    For de fleste ældre mennesker bruger værksteder og overholder tit deres service osv.
    Som der bliver skrevet længere oppe så stopper alt tænding med at fungere når du slukker bilen.


  • #26   24. dec 2018 hvis den forrige ejer har kørt morfar kørsel, kan den være sodet til.
    og sod i/ved topstykket kan også forsage eftertænding. da det kan glæde lidt. som er nok til at eftertænde


  • #27   24. dec 2018 Morfar kørsel.
    Er det hastigheden du her tænker på.?
    Flere ældre plejer nu at give motoren rigeligt med omdrejninger ved start i første gear.
    Og hvordan ved motoren hvilken alder folk har eller hvordan de kører, for aflejringer kommer vel kun pga. at en bil sejtrækker meget, med for meget åben gasspjæld ved sejtrækning.
    Og selv om det er en gammel bil, så har den nok den alder hvor det ikke har nogen betydning.


  • #28   24. dec 2018 Buggi Boy:

    Den ældre herre’s søn meddelte mig ved salget at den eftertændte men de har ikke fået lavet noget hvad angår dette og ærlig talt så spurgte jeg ikke mere ind til det. Tænkte “det skal jeg nok fikse”. Sønnens fader som er oprindelig ejer af vognen har overholdt ALLE service intervaller frem til dato hvor jeg køber den eftersom ejeren blev syg og sønnen måtte sælge for sin fader.
    Det skal så siges at Sierra’en ikke eftertænder altid men ofte.
    Forhøjet tomgang og eftertænding ser jeg det som en kommende tændingsjustering efter min mening.
    Men nu vil jeg prøve de øvrige punkter som de andre har beskrevet til mig i denne tråd, så må jeg se om det hjælper.
    Er fra Roskilde så hvis nogen er her fra Sjælland der vil justere for mig til en kasse øl eller andet godt må i meget gerne sige til.


    profilbillede
  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #29   24. dec 2018 Angående forhøjet tomgang, har du prøvet at justere på automatchokeren?

  • #30   24. dec 2018 Til orientering så mangler jeg 4 stk Ford Sierra hjulkapsler, 1 stk nummerplade lys (beslaget).


    profilbillede
  • #31   24. dec 2018 Daner:

    Guuuud nej det har jeg immervæk ikke tænkt over.
    Er den nem at justere?
    Fremgangsmåde?


    profilbillede
  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #32   24. dec 2018 På Opels 1,6 OHC løsner man to (eller var det tre) stjerneskruer som holder huset med bimetalfjederen, og derefter kan man dreje på hele huset.

    På Opel får den også strøm (+) igennem en enkelt ledning, og hvis ledningen er knækket så slår chokeren ikke helt fra, selvom motoren er varm.


  • #33   24. dec 2018 Daner:

    Det er korrekt, har haft flere Opel OHC’er og deres Varajet karburatore var simpelthen det rene møg smiley

    Vil lige se på Sierra’ens choker system hvorledes den er.
    Tak for fiffet.


    profilbillede
  • #34   24. dec 2018 Sierra’en er en dejlig bil men må ærlig indrømme at jeg er meget mere til Opel Commodore, Rekord, Senator, Ascona og Omega.

    Ud over eftertændings udfordringen så er Sierra’en ganske god bil men overvejer at sælge den for at få fat på en af de nævnte vogne.
    Gerne en Rekord E2, Commodore eller 4 dørs Ascona.


    profilbillede
  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #35   24. dec 2018 Jeg har ihvertfald været glad for mine Ascona'er. Så glad at jeg købte tre i træk og først stoppede, da de ikke kunne findes i en fornuftig stand længere. smiley

  • #36   24. dec 2018 Daner:
    Se mit Galleri smiley


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #37   24. dec 2018 Fin Ascona, men havde 1,6 S ikke 90 heste?
    Min første var en 2-dørs, de andre to var 5-dørs. Mere praktisk når man havde hund, så kunne den sidde i bagagerummet. smiley


  • #39   24. dec 2018 Snoopy:

    Nu må jeg se hvad det ender op med.
    Ønsker gerne at sælge den til den rette person til en fornuftig pris.
    Så kunne jeg måske finde en god gammel Opel igen smiley


  • #40   24. dec 2018

    profilbillede
  • #41   24. dec 2018 Der skal stilles ventiler eller som det mindste kontrolleres
    Rør og kabler skal være iorden og som minimum ohmes igennem sammen med rotor og dæksel.
    Og tænding på en ohc skal justeres efter benzinens dårlige kvalitet herhjemme og co%
    Og det er elektronisk tænding men stilbar


  • #42   24. dec 2018 Just M Sport:

    Tusinde tak for info.
    Så fik jeg ret mht justeringen.
    Det kan IKKE kun bare være grundet benzinen mente jeg nok.
    God jul


  • #45   24. dec 2018 REDEX findes i beste stand hos Harald Skrald smiley

  • #52   25. dec 2018 Kan nogen af jer fortælle mig helt konkret hvilken type karburator der sidder/født med i min Sierra 1.6 OHC 1987???

  • #53   25. dec 2018 prøv at tag luftfilter af og se om den har variabel venturi, ved ikke om den lorte karburator kom i Sierra også.. men i Taunus var den kun til at smide ud.. smid et billede op så kan man måske se hvilken det er.. smiley

  • #54   25. dec 2018 Min gamle polo havde en luftventil på siden af karburatoren med en enkelt ledning på. Hvis denne sad fast i åben stilling, så fik motoren for meget luft og kunne godt eftertænde når den var virkelig varm. Men det er efterhånden også ved at være den viden jeg har om karburatorer.

    Hvis det var mig, så ville jeg skaffe en EFI indsugningsmanifold, og skifte til indsprøjtning smiley


  • #55   25. dec 2018 Fra øverst nr 2 tror jeg det er den karburetor der sidder i min. For jeg ved at min har 2 klapper.

    Ved driftvarm motor så går min i for høj tomgang. Skruen jeg fandt har jeg justeret på, men kan ikke skrue den længere ud - for så vil skruen falde ud naturligt nok :). Strammer jeg den ind ad, ja så stiger tomgangen altså endnu mere og det vil jeg netop undgå smiley


    profilbillede
  • #56   25. dec 2018 Tog et billed af den.
    Det er en Weber der sidder på.
    Tog billedet ved iskold motor for lidt siden. Klappen er lukket.
    Auto chokeren virker vist ikke optimalt (tror jeg...)


    profilbillede
  • #57   25. dec 2018

    profilbillede
  • #58   25. dec 2018 Her er tomgangs skruen.

    profilbillede
  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #59   25. dec 2018 Den ligner meget den karburator som Ascona 1,6 S kører med. Men det ser ikke ud til at man kan dreje på det sorte hus på billede #56 ved at løsne skruerne der holder det.

    Hvad med den blikting der går ud over huset, kan man flytte på den hvis man løsner skruerne?


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #60   25. dec 2018 Gevindet i enden af det sorte hus, skal der mon sidde en + ledning på det?

  • #61   25. dec 2018 Daner:
    Korrekt, der sidder en ledning til chokeren - bare mig der havde pillet den af for at undersøge og skød billedet i mens :).

    Havde en bøtte REDEX liggende, hælte hele bøtten i og tankede V-Power 100, nu må jeg se hvad der sker :).
    Tomgangsskruen vil jeg først pille ved efter nogle kørte km med V-Power 100. Er der stadig forhøjet tomgang så vil jeg en sidste gang prøve at skrue på skruen

    Lagde mærke til at ledningen til Chokeren ikke havde det så godt. Typisk lige der hvor studsknækket er/forbindelses stikket og ledningen der er ledningen lidt revnet.

    Er vi enig om at ved kold motor skal klappen være åben og ved driftvarm næsten lukket?


  • #62   25. dec 2018 choker spjæld skal være lukket ved kold motor og åben ved varm.

    spjæld s er lukket for og få mere benzin i forhold til luft, så den køre feder blanding, mens den er kold


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #63   25. dec 2018 Præcis Dennis.

    Han H,
    Mål om der kommer strøm op til chokeren. Jeg havde en knækket ledning på en af mine.


  • #64   25. dec 2018 Så har vi problemet gutter.

    Spjældet er lukket u anset kold eller varm... BUM BUM smiley Hvilket betyder at den hele tiden vil arbejde “som om motoren er kold” dvs højere tomgang og konstant fed blanding...


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #65   25. dec 2018 Lukker den ikke spjældet op via suget, når du giver den gas? Helt op ved fuldgas, måske mindre ved mindre gas?

    Jeg MENER at kunne huske at det er normalt, men er lidt på gyngende grund. smiley Spjældet er jo fjederpåvirket. Jo mere choker jo strammere fjeder.


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #66   25. dec 2018 Jeg tror det skal justeres så tomgang er normal ved varm motor, men at spjældet godt må være mere eller mindre lukket i tomgang.
    Det skal selvfølgelig lukke helt op ved fuldgas.


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #68   25. dec 2018 Rigtigt TT
    Men jeg er også ret sikker på at det lukker sig ved tomgang for når jeg tænker over det, så justerede jeg første gang på en automatchoker, fordi jeg opdagede at det stod næsten helt lukket i tomgang ved varm motor. Jeg drejede chokeren så meget at det stod helt åbent, men så blev den umulig ved kold motor fordi den fik alt for lidt choker..

    Trykker man på spjældet med en finger kan man trykke det åbent, og jo mere choker jo sværere er det at åbne. (fjeder)


  • #70   25. dec 2018 Den åbner fint i klappen når jeg giver den gas - intet problem i det.

  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #71   26. dec 2018 Så vil jeg mene den del er ok.

    Tjek om ledning giver strøm.


  • #72   26. dec 2018 Daner:

    Det er netop den ledning jeg også har i tankerne...
    Det vil jeg undersøge i morgen med min tester.

    (Den ene ledning holder jeg på + ledningen som jeg vil måle og den anden sætter jeg på noget stel ik?)...

    Hvad skal jeg stille min tester på? (Hvilken måle enhed?)


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #73   26. dec 2018 "(Den ene ledning holder jeg på + ledningen som jeg vil måle og den anden sætter jeg på noget stel ik?)..."

    Jo.
    Testeren stiller du på jævnstrøm op til 20 Volt. Men ville være bedre hvis du testede med en pære. Den bruger strøm i modsætning til testeren - en ledning kan godt fejle ved belastning.

    EDIT: Eftersom belastningen burde være konstant ved startet motor og ledningen tilsluttet chokeren, så kan du bare måle med din tester.


  • #74   26. dec 2018 Kan hermed fortælle jer med stor glæde at både forhøjet tomgang samt eftertænding er nu væk. Og det er sket efter at jeg igår brugte REDEX + tankede V-Power 100 op.
    Er selv overrasket... smiley


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #77   26. dec 2018 Tillykke. smiley

    Det lyder dog utroligt at Redex og okt.100 skulle kunne justere på tomgangen.
    Måske den der ledning til chokeren har fået forbindelse, efter at have været afmonteret og monteret igen?


  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #79   26. dec 2018 Ok det vidste jeg ikke. smiley
    Er spændt på om det varer ved de næste dage.


  • #80   26. dec 2018 har haft mange gamle biler med karburator og de har kørt fint med 92 benzin. har så altid justeret tænding der efter og i nogen tilfælde brugt bly erstatning vis topstykket ikke hade de hærdet sæder. Men det hade de flest nu da de var fra sidst 70er og 80er af. og nu når de efter tændte var det altid sod i forbrænding kammeret. eller de fik for meget benzin ind/dårlig chokke/justering af karburator eller den skulles renset.renset.men det da kun godt du har funden fejlen.men kør en lang tur og se om det evt skulle vende tilbage.

  • #81   26. dec 2018 Jeg holder stadig på et sæt spjældhuse fra en hayabusa eller gsx-r motorcykel fra ebay, en pumpe i tanken, og så en billig programmerbar motorecu smiley Så får man kørbarheden fra den moderne verden, og lyden fra tiden med dobbeltkarburatorer smiley

    Men rart du fik løst problemet.


  • #83   26. dec 2018 Jeg er så mere til 2 dobbelt 45 mm Weber karburator. med en indsat rør der passer til str motor og så få dem justeret/dyset rigtig til. har haft flere gamle biler med sådan et sæt. og det dur nu også rigtig fint til sådan nogen biler.og giver også en rigtig fed lyd.

  • #85   26. dec 2018 Kan også godt lide at selve bilen er som den er født næsten. da jeg næsten altid får dem sænket lidt og et sæt pæne tidssvarende alufælge på dem. og ang motor der har jeg altid kvikke dem lidt op. ikke overdreven men tit med et sæt Weber knast bananmanifold og to tommer udstødning. Men igen det kommer stadig meget an på hvad slags ældre bil det er. er det de ældre Opel manta/Ascona/'kadett/vw Golf 1/2 så ville jeg gøre de ting. Men var det en Jaguar og i den stil ville jeg ikke gøre det. eller som den t3er jeg har der bliver alt næsten som den var original.

  • #87   26. dec 2018 Info:

    Har ikke haft tændingsbanken (hvad jeg husker af).
    Lige nu virker chokeren også MEN jeg har konstateret at en lille pis relæ faktisk ikke virker, dvs strømfordelingen er ujævn. Og sådanne en lille bakketæl kan faktisk drille mange andre komponenter som man nemt ville overse eller tænke mere mekanisk frem for elektrisk.
    Billed af denne bette relæ (som ikke findes i DK længere) har jeg vedhæftet...

    Nu er det sådan så at jeg har fået den danske og tyrkiske høflige opdragelse hvilket indebære at man taknemligt afslutter og høfligt takker for den/de hjælp man har fået undervejs.

    I denne tråd har jeg ydermere lært meget fra jer - tusinde tak til jer alle.
    Jeg vender retur hurtigt såfremt Sierra’en gå hen og drille igen...


    profilbillede
  • #91   26. dec 2018 Snoopy:
    Det er korrekt ??????


    profilbillede
  • #94   26. dec 2018 Gunner Due i Roskilde havde ikke desværre ...

  • #97   26. dec 2018 Uundværlig relæ så jeg må ofre for at få den bragt hjem.

  • #99   26. dec 2018 Skal lige tjekke op på i morgen om jeg har sådan et relæ i gemmeren.. Ellers burde de da være nemme at finde brugte...

  • #102   27. dec 2018 Tusinde tak.
    Bliver spændende og høre om du finder noget Rs2000... ????


  • #103   27. dec 2018 Snoopy jeg kigger ??

  • #104   27. dec 2018 Der ligger da nogle små Ford relæer på hylden smiley Men hylden er måske langt væk. 30km syd for Aalborg

    profilbillede
  • #106   27. dec 2018 Det er dem. Wuuhuuuuu ??????;)
    Har sendt privat besked til dig RS2000...


  • #107   27. dec 2018 Til orientering så køre min Sierra STADIG ganske normal.
    Dvs ingen forhøjet tomgang ved druftvarm motor og ingen eftertænding.

    Relæ udfordringen har RS2000 og jeg løst, han er så rar at sende dem allerede i dag.

    Tak til jer alle gutter.


  • #109   28. dec 2018 Et spørgsmål til jer kloge gutter på tråden:

    Har min Sierra en styrboks mon?

    1.6 OHC
    Marts 1987
    (MK2 går den vist ind under...)


  • #110   28. dec 2018 nu når den har helt alm karburator så har den ingen ecu/styreBox. Det var noget anden vis den hade indsprøjtning.

  • #111   28. dec 2018 Ok tak for info Freeway smiley

  • #112   28. dec 2018 har den elektroniske tænding har den en form for ecu.
    den har noget styring til tænding.

    men ikke til motor


  • #114   16. feb 2019 Hej drenge.
    Står mangler en starter til min OHC motor.
    Nogen af jer der ligge inde med sådan el fætter.
    Det er den tykke/fede starter - ikke end tynd.


    profilbillede
Kommentér på:
Ford Sierra 1.6 87 eftertænding

Annonce