Høj tomgang ved udkobling. {{forumTopicSubject}}
Jeg har et spørgsmål med min nyerhvervede Corolla 1,6. Uanset hvornår, kold eller varm motor, så når jeg har rørt speederen, kortere eller længere tid, og kobler ud, så er omdrejningerne på motoren på godt 3000 omdr. i ca. 4-5 sekunder inden den falder igen. Kører jeg så ned af bakke og slipper speederen uden at koble ud, motorbremser den ikke før 4-5 sekunder senere. Den fortsætter bare de 4-5 sekunder før den begynder at motorbremse. Kobler jeg så ud efter de 4-5 sekunder er gået, falder omdrejningerne med det samme ned til tomgang, ca 750 omdr.
Hvad kan det være? Det er vel ikke helt normalt, eller?
Der sidder en tomgangsregulator/membran med en arm på, som flytter på tomgangsskruens beslag når der gives gas. Kan det være den der ikke virker som den skal? Altså den falder først i tomgang når denne arm "suges" ind i membranen. Kan det justeres/lign? Er der evt. en anden defekt et andet sted, der forårsager dette?
Erfaringer modtages med kyshånd.
feb 2005
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 3 Emner: 278 Svar: 1.821
apr 2006
Følger: 137 Følgere: 128 Biler: 9 Emner: 75 Svar: 467
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 13 Biler: 4 Emner: 68 Svar: 199
jan 2005
Følger: 61 Følgere: 60 Biler: 6 Emner: 301 Svar: 1.616
du skal ud og have en ny tomgangsmotor/tomgangsregulator. Det er den som gør det.
Den bestemmer hvornår bilen skal stå i tomgang, og de har det med at gå på de ældre corolla'er.
okt 2003
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 2 Emner: 26 Svar: 166
okt 2006
Følger: 20 Følgere: 29 Emner: 140 Svar: 2.565
Sorry for OT
dec 2006
Følger: 15 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 22 Svar: 68
Vil prøve at ansuge membranen med en slange i munden i morgen, og se om den virker gnidningsløst. Og evt. kigge efter en utæt slange et sted.
Men hvad er dens egentlige funktion? At motoren ikke skal gå i stå, men komme langsomt ned til tomgang?
Håber at høre fra en der har stået med samme problem. Men ellers mange tak for alle jeres indlæg.
jan 2005
Følger: 59 Følgere: 55 Biler: 1 Emner: 64 Svar: 4.832
Det kan dog også være sod i dit spjæld. Det kan du selv rense med noge rense benzin. Og hvis det hjælper er du jo sluppet billigere end med et værksteds besøg
held og lykke... og flot udpensling af problem med overskrift og det hele
Høj tomgang ved udkobling.