{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.392 visninger | Oprettet:

lidt om El og Modstand hjælp {{forumTopicSubject}}

Hej bg

jeg har et spørsmål som jeg håber nogen kan svare på da jeg ikke er så god til El

hvis vi siger at vi har en tempturføler som er en modstand
( sensortybe PTC ) og den måske skal have 2 volt ved 20 grader vand og man så påføre den 12 volt hvad ville der så ske

ville modstanden så stige eller hvad ville der ske ? ville den kunne sende strøm tilbage til styreboxen / ECU ? og evt brænde den af ?

tak på forhånd smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  lidt om El og Modstand hjælp
  • #1   3. mar 2019 Modstanden er fast og konstant uanset hvad du gør. Den ændrer sig kun hvis du flår så mange ampere igennem at modstanden begynder at blive varm i sig selv.

  • #2   3. mar 2019 en temperature føler ændre modstanden efter temperaturen.

    en PTC positiv temperatur coficient. hæver modstanden, jo varmer den bliver.

    en NTC negativ temperatur coficient. sænker modstanden jo varmer den bliver.
    (det er den mest brugte i biler)

    de plejer og køre med 5 volt ind.
    og så kommer der enten mere eller mindre ud, alt efter om det er en PTC eller NTC føler.

    og hvis man sætter 22 volt til, kan man sagtens brænde indgang fra temp.føler af i motoren ecu.



  • #3   3. mar 2019 En NTC eller PTC sænker ikke sin modstand løbende, begge dele fungere som en thermostat, altså det skifter sin modstand forholdvis brat, ved en given temperatur.

    Alt efter hvad du har lavet med tilslutningen, kan du have brændt ecu af. Normalt vil et måle kredsløb forsynes/måles af ecuen, så tilslutter du 12 v direkte og ind i ecu så kan du være uheldig og skade ecuen.


  • #4   3. mar 2019 Okay hvad ville modstanden så gøre når bilen / vandet er koldt ville modstanden så være høj og sende en masse strøm ind ?

    Og jeg er kommet til at bytte to stik rundt som måske har brændt min ecu af ved det er brændt af men om det er det med de stik ved jeg ikke med 100% derfor jeg ville høre derinde det er den temp føler til vandet /den blæser føler som tænder blæseren ude i fronten og så et stik til en forvarmer til et rør i indsugningen som jeg har kommet til at byt rundt på da jeg skiftet kobling ville det kunne lade sig gøre at det vil brænde det hele af


  • #5   3. mar 2019 ja det kan godt ske.

    elblæse ved køler få jo 12 volt

    motorens føle/sensor køre (nye biler) kun 5 volt. og har du sender 12 volt ind i motorens ecu hvor den eks har stel tilæfra sensor kan du brænde den indgang eller mere i motoren ecu af.


  • #6   4. mar 2019 Hvis det er en PTC vil modstanden er være lav og en høj strøm ville løbe.

    Men hvis det er køletblæseren og motorens tilskudsvarme du har byttet på effekt kredsen, så skulle der ikke ske noget.

    Tænker mere hvis du har byttet og sat direkte plus/minus på PTCen at du har brændt den sf og ikke din ecu.


  • #7   4. mar 2019 Okay det er det stik/ den føler som tænder blæseren hvis man tager det af begynder blæseren af kører hele tiden og så det stik til en forvarmer til et indsunings rør så der ikke kommer slam i røret de to stik har været byttet rundt ved et uheld

  • #8   4. mar 2019 Tja det svært og sige uden og vide hvilken bil det er, og have noget ledningsdiagram.

    Vil bilen ikke starte da eller?


  • #9   6. mar 2019 Det er en peugeot 306 gti og ja den vil ikke starte der er ingen gnist på det er syreboxen der er brændt af er jeg 100 på

  • #10   6. mar 2019 Tror ikke du har noget forvarmer i indsugningen siden det er en benziner.
    Det nu nok mere en temperatur sensor.

    Men siden du har byttet forsyningerne/komplet stik, så kan jeg ikke se du skulle brænde noget af i ecu, højest få forkert signal.

    Det ville nok hjælpe og få en tester på, tænker det osse kun være startspærre eller at du har glemt noget stik til tænding eller andet.


  • #11   6. mar 2019 har prøvet med tester men den siger bare den ikke kan finde men ECU / styrebox fordi den er brændt af men det er de to stik her jeg mener hvis det hjælper lidt smiley

    profilbillede
Kommentér på:
lidt om El og Modstand hjælp

Annonce