Aygo bagbremser blokerer? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Efter skift af bakker, samt rens og smøring på tromlebremser på Aygo, så bremser de så kraftigt at jeg oplever at bagbremserne blokerer før forbremserne - især på grus og når bremserne er kolde.
Både forbremser og bagbremserne er nye og smurte som de skulle.
Jeg mistænker det selvjusterende system bagpå.
Jeg har, ved montering, drejet justeringsskruen helt tilbage, så bakkerne har så meget frirum som muligt.
På vejen har jeg så hevet i håndbremsen + trykket på bremsepedalen samtidig et par gange, ud fra den tanke at de så justerer helt op som de skal.
Alligevel blokerer den når jeg trykker det mindste på bremsepedalen - kan de nu være justeret for meget op?
(de bliver ikke varme under normal kørsel)
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.374
Har den ABS?
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
nov 2005
Følger: 36 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 480 Svar: 5.069
Den er fra 2013, den har ABS og ESP - den blokerer selvfølgelig kun kortvarigt, da ESP går ind og letter bremsetrykket - men stadig nok til at jeg ikke er i tvivl om at den faktisk blokerer bagpå ved et diskret tryk på bremsepedalen.
Den gik fint i gennem syn, og der bremsede den lige fordelt.
Jeg har gjort som du har lært mig for ca 10 år siden - skiller den ene side ad, imens jeg bruger den anden side at kigge på (blot spejlvendt)
nov 2005
Den har kørt ca 500km efter den fik nye bakker, renset og smurt.
Sådan som jeg forstår det selvjusterende system, så sidder der en låse-pal ved juster-skruen - skruen drejes mod venstre (se billedet), så bakken kan trække sig så langt ind mod centrum som muligt - derefter træder man på bremsen og evt hiver håndbremsen samtidig - på den måde bliver bakkerne "justeret ud mod tromlen".
Det er så hér hvor jeg mistænker at de er justeret FOR meget ud
Pudsigt nok, så er det kun når bremserne er kolde (bilen holdt stille i 1-2 dage) - og kun det første bremse-tryk eller to - at den risikerer at blokere bagpå, når jeg let trykker på bremsen.
okt 2006
Den eneste faktor er at de bider for meget. Det KAN være en smule overflade rust i tromlerne, men også nemt være at der bare er lidt mere bid i bakkerne end der er i klodserne foran, hvis de er forskellige mærker.
nov 2005
Det er også lidt dét jeg er kommet frem til - at det muligvis er en lille mængde overfladerust i i tromlerne, som så gør at bagbremserne bider lidt ekstra.
Ville bare have bekræftet at jeg ikke var helt mongol til at samle bagbremser hehe
Ved du noget om coating af bremse-skiver? - og det giver nedsat bremse-evne at lade klodserne bremse coatingen af?
(nedsat bremseevne foran = oplever at bagbremser bider mere, pga bremseforholdet)
okt 2006
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Noget er samlet forkert!!!!!
Desværre kender jeg ikke det specifikke køretøj.
En go metode til at "huske" samlerækkefølge er kun at adskille en side af gangen, så er det altid mulig at kigge på uadskilt system og gå failsafe her.
Håber nogen kan hjælpe
MVH kP
okt 2010
Måske denne er go: https://www.youtube.com/watch?v=PwJsOv5r0U4
MVH KP
okt 2006
okt 2009
Følgere: 3 Emner: 15 Svar: 1.330
feb 2006
Følger: 113 Følgere: 111 Biler: 2 Emner: 167 Svar: 3.949
okt 2010
Læser aldrig andre end trådstarter til orientering.
Mvh kp
okt 2006
Det er ret dumt. Bare til orientering.
Men fair nok - det er sikkert også mega fedt at spilde alle folks tid...
Aygo bagbremser blokerer?