Motor har tabt effekt {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Har kigge de forskellig emner igennem herinde som omtaler nogenlunde samme problem som jeg har nu, men kan ikke rigtig blive klog på det, da min symptomer ikke er helt de samme.
Historien er, at jeg er til service med bilen i slut januar 19 hos seat, inden service montere jeg selv K&N indsats filter.
Da jeg køre fra service hos seat, synes jeg bilen har tabt pusten (Bilen er chippet i maj 18) Tænker så straks at det er seat der har fjernet tuningsfilen, selvom jeg havde fortalt dem at den var chippet og de ikke skulle opdatere.
Jeg begynder så efterfølgende at lække mærke til forskellige symptomer 1. Den lyder som en dielsel motor i 1-2sek når den starter kold. 2. Katalysator knirker som om man har været ude og brænde bilen af på fuld skrue, selvom man kun lige har kørt morfar kørsel og kørt den driftvarm. 3. Inde i byen og på landevejene er der ikke så meget at bemærke i optræk, men på motorvejen når jeg skal overhale med over 120-130 km/t så følelse bilen tung og den laver nogen bløde hak i optrækket.
Har så for et par dage siden været forbi tuningsfirmaet med bilen, for jeg tænkte at tuningsfilen var væk, men det visser sig at det er bilen der har tabt 20HK.
Tuningsfirmaet har så ikke meget tid lige den dag, men det rykker den gamle fil ud og laver en ny på rullefelt og det hele, det har så gjort at bilen køre lidt bedre igen. Men jeg fik af vide at bilen har en mekaniskfejl, og vi aftaler os jeg skal kontakte dem, så vi kan finde en tid hvor de kan havde bilen hele dagen.
Men kunne alligevel været rart hvis en herinde muligvis har et bud, for de snakkede muligvis om min katalysator, men når jeg læser herinde eller på google så er det ikke helt de samme symptomer min bil har.
Bilen er en Seat Ibiza 6j 1,2 Tsi 2016
Skal os lige nævnes at bilen går jævnt i tomgang og der ingen mislyde er udover de 1-2 sek den lyder som en diesel motor når den er kold.
Mvh Jesper
apr 2007
Emner: 24 Svar: 1.294
sidder dit KNfilter stadig i ? det er jo set før at autoriserede værksteder bare kassere "sådan noget pjat" da de skal følge skemaerne slavisk for at tjene penge
men på med tester og se om alt er som det skal være , ved ikke om kæden normalt er et problem på dem men man kan som regel se på testeren om den er "inden for tollerancen"
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 7 Biler: 9 Emner: 2 Svar: 48
jan 2012
Følger: 20 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 213 Svar: 1.180
maj 2007
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 13
Men vil helt sikkert lige prøve det med termometeret på katalysatoren??
Har haft en rigtig VAG tester på, og den visser ikke noget, der er heller ingen lamper der lyser i instrumentbrættet.
Vil os lige prøve at tjekke luftmassemåleren, men nu spørg jeg nok dumt, men ville den ikke visse fejl på testeren? Hvis den ikke fungere som den skal, for har selv tænkt tanken, da det jo godt kunne føles som bilen får en mager benzin blandning. Men så skulle den vel os gå relativt mindre på literen? Og det er ikke tilfældet.
Den her motor version er med tandrem og ikke kæde.
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 7 Biler: 9 Emner: 2 Svar: 48
maj 2007
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 13
aug 2006
Følger: 4 Følgere: 7 Biler: 9 Emner: 2 Svar: 48
jan 2012
Følger: 20 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 213 Svar: 1.180
men få tjekket luftmassemåler, den kan også lave her i det
jan 2012
Følger: 20 Følgere: 39 Biler: 3 Emner: 213 Svar: 1.180
maj 2007
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 13
Et side spørgsmål, er der nogen som har erfaring med det her rens til turboen https://www.belladd.dk/da/produkter/bell-add/specialrens/turbo-rens-1-detail.html
Vil gerne prøve det hvis det virker, for at tjekke om det os kan være turboen som er sodet til?
sep 2016
Følgere: 2 Svar: 695
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines#1.2_R4_TSI/TFSI_(EA111)
cylinder head & valvetrain
cast aluminium alloy; low-friction roller finger cam followers with automatic hydraulic valve clearance compensation
two valves per cylinder, 8 valves total, roller chain-driven single overhead camshaft (SOHC)
maj 2007
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 13
maj 2007
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 13
jan 2012
Følger: 47 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 81 Svar: 640
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.531
maj 2007
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 13
Markus: Har lige haft den ude, og renset den og må sige der faktisk skete noget der, den er blevet lidt mere kvik i optrækket, men hakker stadig, ikke noget voldsomt, men det er ikke et direkte jævnt optræk.
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.531
En fejl overhovedet bruge penge på et panel filter.
Så sidder der allerede olie på måleren, så skal den jo tages derfra.
Var KN så fantastiske som de gerne vil gøres til. Ja så havde bilindustrien fluks hoppet over på den teknologi.
Ps. Har også haft KN filtre i 90’erne
maj 2007
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 13
Men efter Markus råd har det faktisk ændret noget i optrækket til det positive. Selvom det stadig ikke er noget jævnt optræk.
Men tvivler på de 20HK er kommet tilbage som mangler.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
maj 2007
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 13
Men nu hvor jeg så skal ud og muligvis spendere penge på ny katalysator, er der så nogen herinde der kan en internet adresse til en pålidelig og billig tysk side, hvor man kan bestille originalt fra, eller vil nogen anbefalede et andet mærke end originalt?
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Biler: 4 Emner: 19 Svar: 2.026
1 bilproducenterne tjener ikke penge ved udskiftning
2 hvis de skulle rense og gend indsmøre ville det tage en hel arbejds dag (evt nat) da filteret skal dryppe af efter den nye olie er kommet på
3 de larmer en smule mere (biler må jo helst ikke støje (sports filtre bliver brugt flittigt i motorsport)det er jo af samme grund biler i dag har både mellem og bagpotte
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
maj 2007
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 13
Har været ved opgive hvad problemet kan være, men nu gir jeg de sidste skud herinde på BG.
Har haft bilen til tjek ved 2 forskellige Seat værksteder, og begge har haft test osv. på bilen, og de kan ikke finde nogen fejl, på katalysatoren og motoren. Har prøvet og skifte KN filteret ud med original og ny luftmassemåler, men uden nogen resultat.
Seat siger det er tuningsfilen, men nu stoler jeg på landberg, plus det er et problem der pludselig er opstået et år efter den blev tunet.
Ved ikke om det kan hjælpe lidt, men vedhæfter et udsnit fra rullefeltet.
maj 2007
Følger: 3 Emner: 3 Svar: 13
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.661
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.643
Motor har tabt effekt