Fiesta gearolie skift {{forumTopicSubject}}
Købte for noget tid siden en Ford Fiesta 1.0 Ecotec 125Hk årg.2014 med 5 trins gearkasse, den havde kørt 60tkm ved købet, som jeg altid gør når jeg anskaffer en brugt bil så skifter jeg olie/filter, luftfilter og skiftede også gearolien, jeg undrede mig meget over at gearolien var lige så sort som motorolien hvilket jeg aldrig før har oplevet ved gearolie skift.
Nu da bilen har rundet 82tkm (ca. 22tkm siden sidste gearolie skift) Ja så ville jeg give gearkassen en RVS behandling så tappede gearolien ud og det er efter bare 22tkm næste lige så sort som sidst
Har da skiftet olie på nogle gearkasser og ikke oplevet det bliver helt sort før, er det normalt ? for så tænker jeg da det er vigtig at gearolien skiftes på netop denne gearkasse af og til og ikke lifetime som jeg kunne forstille mig Ford mener (kan ikke finde service interval for gearkassen)
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
En anden årsag er at gearkasser idag er meget hårde belastet/design ligger på grænsen.
Så olien belastes/slides op og derfor bliver sort, en skifte mere om 20tkm vil nok ikke være en dårlig ting.
Korrekt og rettidig service er idag ret så vigtigt, da alting er designet kun lige til og kunne holde.
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
feb 2007
Det var det vel som sådan heller ikke i gamle dage, da tingene var mere overdimensioneret.
Der er mange mærker som er begyndt og have skift som del af normal service, Suzuki har ihvertfald lært at der skal skiftes olie.
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.398
Life time er nok IKKE helt det samme her i DK som f.eks. i Tyskland
Vi beholder nok vores biler en del flere år end de gør og så får life time en noget anden mening !
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.448
Tænkte at det måske er et overset emne, jeg tror at det er ret vigtig at den manuelle gearkasse også får en olieskift af og til.
feb 2007
Så det er vidst en and.
Problem kommer sig af at olien bliver overbelastet, ellers ville den ikke skifte farve.
Man er desværre blevet rigtigt god til og designe alting til grænsen.
At man så har glemt at olie bliver forringet med tid osv, hvilken bla kunne ses meget tydeligt med Suzukis gearkasser, eller VWs polo 6N med 100 hk.
Fiesta gearolie skift