2.141 visninger
|
Oprettet:
Rigtig motorolie? {{forumTopicSubject}}
Jeg er person nummer 21144 der spørger - men jeg vil gerne være sikker i min sag, så...
Jeg vil mene at denne olie jeg har købt, passer til min bil (hun er en Huyndai Matrix årgang 2002 og holder sig ganske fint) - har jeg valgt rigtigt?
Der er 5W-30 på den pt (fik skiftet olie og filter for et par måneder siden) - men som jeg har forstået det, kan jeg godt fylde hende med 5W-40?
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.900
jun 2019
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Men med så stort et forbrug, må der være tydligt spild, ryger den ikke blå?
Eller drypper ?
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
jun 2019
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Rene: Har som sagt ikke den store forstand på biler. Men Bilka har 2 for 1, så tænkte at jeg lige så godt kunne tage den. Men er der ikke den store forskel, er der vel ikke grund til at købe dyrt hver gang.
Det er i øvrigt en bil, vi regner med skal holde max 2 år, men der er trods alt ikke grund til at hjælpe den på pension - så tager gerne imod gode råd.
jul 2005
Følgere: 3 Biler: 2 Emner: 42 Svar: 887
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Der står nu nok nærmere den kan bruge op til 1l/1000km.
Hvor længe har du haft bilen? Og har du selv tjekket at den bruger 1l/1000km?
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 511 Emner: 208 Svar: 1.051
Måske er olietætningsringene ved ventilerne slidte/møre og derfor kravler olien forbi dér. Hvad mener andre om det? Den har jo allerede en del år på bagen.
Men hvis man kun skal beholde den i 2 år og så skyde den af, så ville jeg smide det absolut billigste olie på.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.250
Jeg har haft en 1.6 getz fra 06. I ca 6 år. Det med 1l/1000km passer ikke. Jeg har skiftet olie for hver 12.000 på min bil og den har ikke brugt 1 gram olie. Jeg har brugt 5w30
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Men mon ikke trådstarter lige skulle se tiden an, og se hvor meget olie motoren rent faktisk bruger.
Og bruger bilen en smule olie, så er der da ikke noget i vejen for at skifte til en billig olie, fra thansen eller jemogfix bare den opfylder API normen SG eller bedre.
jun 2019
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Tvivler på det er en mere end 1 liter mellem de to punkter.
Hvilket vil sige bilen har brugt maks 0,2 liter pr 1000 km, hvilket i min verden er okay, og ikke noget der på nogen måder gør det nødvendigt og begynde at lave en masse krum spring for at bringe det længere ned, hvilket du sikkert heller ikke vil få det.
apr 2009
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Og med den kommentar kan man godt høre du intet ved om hvorfor der er brug for olieskift.
apr 2009
Følger: 1 Emner: 13 Svar: 190
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Jo jeg kender godt ironi, men måske du skulle have smidt en lille smiley bagefter
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
maj 2009
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 66
Stefan N: Jeg påtænker at det er ved at ske for dine stempler/ringe og derfor bruger den en del olie da du siger der intet olie spild eller utætheder er? Er stempelringende slidte (især olie-skraberen), vil den logisk bruge det mere olie år for år og det kan kun stoppes ved at hive knoglen motoren) helt ud og få skiftet alle 4 X 12 stk. stempelringe (3 ringe på hver stempel). Ellers kan du som jeg, evt. forsøge at bruge noget Swedol som indeholder nogle mikro/små teflon kugler i olien som gør, at alle de oliesmurte dele i motoren (stempler, ventiler, krumptap, plejlstænger osv.) vil glide nemmere og i nogle tilfælde, kunne "lappe" lidt på dit oliespild.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Ud fra hvilke kriterier fastlægger man at en olie kun er halvt slidt?
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Det er jeg udmærket klar over, sender 14 prøver hvert kvartal.
Men pointe i det er, at der skal udtages prøver regelmæssigt, lad os sige for hvert 2500 km efter olien har passeret intervallet som fabrikanten foreskriver, som vi kan sætte til 25000 km.
Mit bud vil være at olien falder på for højt partikel forurening, og derved skal skiftes lad os sige efter 10000km.
Der så blevet brugt 1000kr og tiden ved prøvetagningen.
Hvilket med en motor med 3-5 liter olie, med største sandsynlighed ikke vil kunne betale sig, man pålægger kun flere udgifter ved analyse, hvilket er grunden til det ikke praktiseres da det ikke er rentabelt.
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 11 Svar: 73
Det kan du! Og jeg vil mene, at 5W-40 er det allerbedste valg.
Jeg har selv en gang købt en bil med olieforbrug; olien på den virkede som noget 50-olie - i hvert fald meget tyktflydende. Jeg tog chancen med 15W-40, det gik bedre. Så 10W-40 - endnu bedre. Så 5W-40 og olieforbruget stoppede. (Accord fra 1985). Jeg bruger kun anerkendte olieprodukter, måske MÅSKE ligger der noget af forklaringen.
Hvad betyder 5W-40? At olien er 5 ved kold og dermed lettere at skrabe ned i bundkarret ved koldstart, og 40 ved varm og dermed stadig en god bæreevne.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Man laver et tjek på olien ved f.eks 10.000 km, lab siger den er ganske fin og ikke slidt ned, kommer muligvis med en vurdering på hvor længe den kan køre endnu, eller du sender en ny prøve ind ved 15.000
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Dit mindre olie forbrug, skyldes nu nok nemmere du har fyldt en olie på som var lavet af en bedre base olie, qua 15W40 vil være en mineralsk og en 5W40 være "syntetisk"
Da en olies viskositet jo altid går fra at være tyk til tynd når den varmes op.
Allan
Men problemet i det ligger i at hvor ved du fra at du tester olien ofte nok, og et olie lab kan intet sige om at olien holder så og så længe, og det gør de heller ikke.
De test vi får lavet, kommer det kun om olien er ok, skal renses eller skiftes.
Du har ingen forudsætninger for at sige at test for hver 5000 km er nok, især ikke når man når op over det fabrikanten sætter som maks.
En af de største udfordringer er at olie filteret helt sikkert bliver "dårligt" længe før olien, og olien derved skal skiftes pga for højt partikel antal.
Så selvom olien stadig er ok på viskositet, tbn og lignende parametre, så er den stadig ubrugelig fordi den er fyldt med sod og slid partikler som metal.
Også er der kun to ting og gøre, enten rengøre olien eller skifte den.
Og at rengøre olien vil kræve f.eks et offline deep cycle filter, som koster det samme som mange mange olie skift.
Så igen hvorfor gør man ikke brug af olie analyse i bil industrien, fordi det ikke kan betale sig.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Mener det var på ebay.co.uk man købte sådan en test.................
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Der udover analysere man for partikler som stammer fra motorens slid, kobber, aluminium, silicium, jern osv osv.
I det spil er det vigtigt at prøve tages på selve smøreolie systemet, og efter olie filter. Så man kan se hvad motoren egentlig bliver smurt med, og osse om oliefilteret fungere.
Oven i det er der så bud efter at man tager prøven regelmæssigt, for at kunne lave en trend, også vi tilbage ved de hyppige analyser.
Man kan ikke sige meget ud fra en enkelt prøve, eller jo man se partikel indhold, og olien stadig holder spec.
Men du kan ikke vide om f.eks den mængde aluminium som er fundet i prøven, er normalt niveau for den motor eller et leje som er ved og blive ødelagt.
Og igen bil fabrikanterne har sku test og tjekket så meget at der er en grund til olieskiftet er fast lagt til f.eks 15000 km.
Det kan godt være olien kan køre 5000 km mere, og en anden bil som har et andet driftsmønster kan køre kun 2500 km mere, men problemet ligger i når/hvis dit olie filter bliver fyldt, så mister det sin funktion, også slipper de mindste partikler igennem, og pumpes ind i motoren, hvor det virker som slibe middel.
Og bum så har du en motor ret hurtigt som er slidt op.
maj 2009
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 2 Svar: 66
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Hvis du læser trådstarters første indlæg, så var olien næsten lige skiftet, og yder mere så var det påståede olieforbrug nok nærmere end misfortolkning af det maksimale tilladte olie forbrug skrevet i instruktionsbogen, end det aktuelle forbrug.
#29
Tja hvis man nu læste lidt på de ting som er skrevet i f.eks denne tråd omkring smøreolie og hvorfor det måske er en god ting og få skiftet og ikke mindst lade være med og skifte til alle mulige forskellige viskositeter og normer.
Tja så ville en del af BGs fantaster nok blive en smule klogere.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Rigtig motorolie?