4.845 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 59 Svar

1000 kr for at starte min Polo! 1000 kr for at starte min Polo!

Jeg er stødt på et problem med motorstyringen, som jeg ikke selv kan få løst, umiddelbart.

Fejlen opstod efter at have rodet med VCDS. Jeg udførte en grundjustering af gasspjældet, og da den var færdig gik jeg tilbage, og trykkede på en 'nulstil alt' knap (se billede), og siden da har den ikke ville starte. Før det kørte den perfekt.

Derfor udlover jeg nu:
500 kr til den, der giver et råd herinde, som får motoren startet, men hvor jeg selv kan gøre arbejdet.
1000 kr til den, der kommer forbi Hørsholm og får den til at starte. Eventuelt mere, hvis det kræver en særlig slags magi.

Det er en VW Polo 1.4 16V (reg.nr GG30609), motorkode BBY.

Fejlen er, ifølge VCDS, at gasspjældet ikke er grundjusteret. Grundjusteringen kan ikke foretages, uden at den melder fejl.
Jeg har vedhæftet en video af hvordan gasspjældet bevæger sig, før den melder fejl.

Gaspedal, gasspjæld og EGR-ventil er alle nye. Jeg har oven i købet prøvet at montere endnu et nyt gasspjæld og lave grundjustering, uden at det virkede. Ledningsnettet mellem ECU og gasspjæld er målt igennem, og ingen fejl dér.

Jeg er rimelig sikker på at fejlen ligger i ECU'en. Enten er noget i den brændt af, eller også er den gået i en software-baglås.

Mit håb er at løsningen er simpel og kan udføres med VCDS eller anden software.

Men hvis ECU'en skal skiftes, så får jeg brug for hjælp med det. Den har Immo3, og kræver udlæsning af sikkerhedskode på både ny og gammel ECU.

Første billede: "nulstil alt" knappen, som jeg fik trykket på.

RENAULT SCENIC E-TECH ELECTRIC - DIT VALG!
Slå lyden til
00:00
/
14:20
LIVE

NOW PLAYING

TOYOTA LANCERER SEKS NYE ELBILER!

NOW PLAYING

VW ID.4 GTX - OVERRASKER!

NOW PLAYING

TIL WAGRAIN OG HJEM I HALLES MINIBUS!

NOW PLAYING

MIN BMW E30 FÅR NY CHANCE

NOW PLAYING

NOW PLAYING

BYD TANG ER IKKE HELT FÆRDIGBAGT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

STATUS PÅ MIN BMW E30!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

TOPFART I VW ID.3 GTX!

NOW PLAYING

ALFA ROMEO JUNIOR - NOGET ER GALT!

NOW PLAYING

BYD ATTO 2 - OVERRASKER STORT!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

AT ANMELDE EN SPRITBILIST!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NOW PLAYING

MERCEDES-BENZ G 580 - 100% ELEKTRISK G-KLASSE!

NOW PLAYING

NOW PLAYING

NY TESLA MODEL Y

NOW PLAYING

NOW PLAYING

POLESTAR 4 MED 1900 KG PÅ KROGEN!

NOW PLAYING

I AUDI A5 AVANT TIL ST. ANTON!

NOW PLAYING

KAN MIN BMW E30 REDDES?

NOW PLAYING

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  1000 kr for at starte min Polo!
  • #1   3. okt 2019 Et billede mere: Resultatet af nulstillingen

profilbillede
  • #2   3. okt 2019 Almindelig fejl-udlæsning - fejlen forsvinder ikke når man trykker 'slet fejlkoder'.

profilbillede
  • #3   3. okt 2019 Når man prøver at foretage grundjustering af gasspjældet.

profilbillede
  • #5   3. okt 2019 Video af forsøg på grundjustering af gasspjæld:

https://www.dropbox.com/s/gxtj1407eqhf29m/VID_20190702_172940.mp4?dl=0

• #6   3. okt 2019 prøv lige at tage plus Polen af batteriet i nogen minutter. Og så på med den igen og så lav en grundt justering med det samme. Har set ecu sidde (fast) før hvor det hjalp det jeg har skreven.

• #7   3. okt 2019 Tag slangen a ved gas spjæld den har sikkert sat sig så den er lukket helt. Prøv lige og tjek om det er lukket.

• #8   3. okt 2019 Anmod ham om penge på mobilepay nu smiley

• #9   3. okt 2019 #6
    Jeg har lige afmonteret polen, og sat lader på, den har jo stået lidt. Så får den lige et forsøg med en grundjustering, så hurtigt jeg kan, efter at have sat batteriet til igen.

Der er ikke nogen slange ved gasspjældet. Der er en studs, som ikke bliver brugt til noget.

Kom bare an smiley

• Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #10   3. okt 2019 "#7
    Der er ikke nogen slange ved gasspjældet. Der er en studs, som ikke bliver brugt til noget."

Fejlen er hermed fundet. smiley

Jeg skal ikke kloge i det der, og så alligevel: Kan den have nulstillet koden i startspærren, da du trykkede på "nulstil alt" ? Og kan det forhindre dig i at grundjustere gasspjældet sammen med de andre funktioner i VCDS, som f.eks sletning af fejlkoder?

• #11   3. okt 2019 #10
    Jeg tror ikke det er startspærren - så ville den (antager jeg) lyse med startspærre-symbolet, når jeg prøver at starte.

• Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #12   3. okt 2019 Nå ja det burde den jo nok.

• #13   3. okt 2019 #6 Freeway
    Jeg har prøvet at have batteriet fra i en god times tid, og forsøgte grundjustering så hurtigt jeg kunne, efter at have sat polen på igen.
    No luck :|

Interessant fact: hver gang jeg drejer nøglen, laver gasspjældet PRÆCIS samme lyd, som når jeg manuelt forsøger en grundjustering.
    Så det virker som om den prøver at gøre det selv, men fejler.

• lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 464
    #14   3. okt 2019 ændre værdier sig hvis du ser på målegruppe 62 når du træder på pedalen

• lars n
    lars n Tilmeldt:
    feb 2007

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 464
    #15   3. okt 2019 hvor gamle er dit batteri

• #16   3. okt 2019 Venter stadig på penge fra den sidste stakkel der søgte hjælp og tilbød dusør.

• Mads S
    Mads S Tilmeldt:
    maj 2019

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 8
    #17   3. okt 2019 Der 3 forskellig måder du ka indstille spjældet på i gruppe 60 og i 98 også der en manuel måde og gøre det på i vcds og det kommer an på hva for et spjæld bilen kører med hva målebloks gruppe det ska gøre det fra og du ka se i blokken på vcds om den måler på spjældet og det vigtigt du venter de 30 SEK efter den har sagt ok med at gå tilbage i vcds

• #18   3. okt 2019 #14+15
    Den ændrer værdi i gaspedal-potentioeter-værdierne, men ikke i gasspjældpotentioeter-værdierne. Det er vel som det skal være?
    Batteriet er rimelig nyt. Jeg har haft lader på hver gang jeg har rodet med den, også nu. Når jeg tager laderen af stabiliserer den sig på 12,5 volt, og jeg prøvede også lige at tørne uden laderen på - så stegn spændingen til 12,6-12.7. Det havde jeg ikke lige regnet med.

Jeg er åben for forslag til at øge min troværdighed, og giver gerne oplysninger til enkelte, men ikke åbent i forum.

I det her tilfælde er det måleblok 60, da det er drive-by-wire.
    Hvad kan der ske hvis man venter for kort tid?
    Når den siger fejl hver gang, så der gider jeg ikke vente...det kan vel næppe blive værre ^^

• #19   3. okt 2019 er det et nyt gasspjæld du har sat på den?

• #20   3. okt 2019 Du gør det godt nok som her ikke ?
    https://youtu.be/2zrmhDw_v7Y

• #21   3. okt 2019 #19
    Under et år gammelt, så ja.
    Har også prøvet at sætte stikket på et sprit nyt gasspjæld - den gør det samme.

Jo, lige præcis.
    Se evt. videoen med hvordan mit gasspjæld bevæger sig. Det ligner slet ikke det på Rosstech's video smiley

• #22   3. okt 2019 #20
    Jeg kan ikke huske om jeg har prøvet det med at tage tænding af og på igen, mens VCDS er forbundet... det prøver jeg lige.

• #23   3. okt 2019 Ok for det skal gøres lige som på videoen helt. Ellers fungere det ikke

• #25   3. okt 2019 Sådan her ser værdierne ud i VCDS når jeg forsøger grundjustering.
    Læg mærke til at gasspjæld-værdierne tilsvarer de bevægelser som flappen rent faktisk laver. Det er bare de forkerte bevægelser i forhold til hvordan det burde se ud.

https://www.dropbox.com/s/rlhlkwst0xc9oqi/2019-10-03%2021.38.15.mp4?dl=0

• #26   4. okt 2019 Er der gnist på tændrør. Hvis ja, så pil dem ud og hæld en sjat benzin i hullerne, i med tændrør, og så starter den..

• #27   4. okt 2019 Interessant ide, faktisk.
    Alternativt, starte og holde den kørende på startgas i nogle sekunder. Så kunne man måske få lov at lave grundjustering en bagefter ??

• #28   4. okt 2019 Jeps, og hvis jeg vinder, gir jeg en guldvask, og en go bøf, og resten kan du beholde . smiley

• #30   6. okt 2019 Har oplevet at de godt kan ligge den fejl hvis motorstyringen mangler strøm. Så få lige tjekket at der er både + og - ved motorstyringen.
    Evt. Har den bare knaldet en sikring, så få dem tjekket også.

• #31   6. okt 2019 Det eneste du har nulstillet er bilens service indikator. Ergo så står bilen servicemæssigt ligesom hvis du kørte den til service, så der går 15-30k kilometer før den ber om service igen. Det har INTET med din fejl eller dit problem at gøre smiley

• #32   6. okt 2019 Kommer der en opfølgning

• #34   7. okt 2019 31# Danger Dane
    Du har fat i noget, tænkte også på hvad nulstilling af serviceindikator har med sagen at gøre?

• #35   8. okt 2019 Jeg har haft problem med mine polo 9n 1.4 fra 2002. Efter at have grundjustere gasspjæld flere gange, hvor den kørte det hele korrekt igennem, men jeg kunne stadig ikke give gas. Til sidst købte jeg et nyt batteri, grundjusterede en gang til og den har kørt lige siden, det er over 6 måneder siden nu.
    Mit gamle batteri virkede fint, havde aldrig problemer med at starte, men spændingen har nok været for lav, siden det hjalp med et nyt.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Svar: 22
    #36   8. okt 2019 SORT ARBEJDE...????????????????????????

• Dennis M
    Dennis M Tilmeldt:
    jul 2007

Følger: 1 Svar: 18
    #37   9. okt 2019 #30

Hvis der ikke er + og - til motorstyringen, kan man jo læse noget fra den;)

• #38   10. okt 2019 Hvad med den opfølgning, fik du pisset i gang

• Rolf P
    Rolf P Tilmeldt:
    jan 2011

Svar: 1
    #39   10. okt 2019 ?? Fik du den igang ??

• #40   10. okt 2019 #37
    I mit tilfælde kunne man sagtens jov, ellers havde jeg nok ikke nævnt det.
    Hvorfor den så valgte at sætte fejl på gasspjæld på grund af det vides ikke, men bilen kom til at virke ved at skifte sikring.

• #41   10. okt 2019 #37
    I øvrigt har en motorstyring jo som regel også mere end en + tilgang, så at der mangler en behøver jo ikke at have indflydelse på om man kan fejludlæse den smiley

• #42   13. okt 2019 Nå, men der kommer jo så nok ikke en opdatering.

• #43   13. okt 2019 Har han ikke betalt endnu???
    Hvad er det for en Kjøvenhavner type???

• #44   23. okt 2019 Jeg ved ikke lige hvad der er gået galt - jeg har ikke fået nogen notifikationer om at der stadig var liv i tråden efter #27. Jeg holder bedre øje frem over smiley

Anyways, jeg har ikke fået prøvet med startgas endnu. Men jeg har dog skaffet en dåse, så jeg skal bare have overtalt kosten til at dreje nøglen mens jeg sprøjter... som man siger smiley

#30, spændende - jeg tjekker lige sikringerne.

#31, jeg ved ikke om det kun var service-indikatoren. Da jeg trykkede på knappen, gik den i gang med en automatisk sekvens, hvor den nulstillede 10-15 forskellige måleblokke. Vinduer poppede op og lukkede igen i et væk, i omkring 20 sekunder.

#33, ikke samme problem, men nogle af fejlsøgningstrinnene vil jeg da lige prøve (Adskille ECU: irret? brændt lugt? Måle værdier på stikket til gasspjæld: skal dog lige finde pinout...)

#35, batteriet har været alt fra 11.6 til 14.0 volt under grundjustering. Så medmindre den har en måde at 'se', at der er lader på, så er det ikke batteriet. Jeg kunne dog prøve med startkabler fra et andet batteri i stedet for en lader, men jeg tror ikke på at det vil gøre en forskel.

• #45   26. okt 2019 44:
    At der popper vinduer etc og op at den nulstiller måleblokke er et normalt syn for en service nulstilling, og vil næsten vædde en kasse øl på at det kun er det du har gjort.

• #46   27. okt 2019 Der er nogen flere ampere i et batteri end i en lader, så batteri er helt klart at foretrække.

• #47   21. nov 2019 Fik du liv i lortet?

• #48   21. nov 2019 Ikke endnu.

Jeg har tjekket sikringer og haft ECU'en skidt ad - der var intet der hverken lugtede eller så brændt ud.

Næste skridt er at prøve med startgas, og se om motorstyringen reagerer på at motoren 'er selvkørende' i nogle sekunder.

Hvis det ikke virker, så må jeg skifte motorstyringen ??

• #49   23. nov 2019 Hvad med at sende den til en kvalificeret mekaniker, kan være du sparede nogen penge, i stedet for bare at skifte dele i blinde?

• #50   23. nov 2019 Jah, måske. Jeg har dog ikke brugt så meget på det her specifikke problem.
    Der var andre problemer før, som jeg har brugt masser af penge på. Og så lige da de alle var løst, skete det her ??

• #51   23. nov 2019 Bilen bliver ikke nyere, men når du har skiftet alle komponenter ved du de er i orden, om bilen kan køre er en anden sag smiley

Har hørt om en bil der havde et startproblem, Fiat tror jeg, der var det en dørkontakt der var defekt, så nægtede bilen at starte, og det var periodisk, så ikke nogen nem fejl at lokalisere, men stod vidst også stille pga den fejl i flere uger eller måneder, hos en mekaniker.

• #52   23. nov 2019 Ja det er noget bæ, når biler holder stille...især fordi jeg har en anden velfungerende bil, så den her skal egentlig bare sælges. Det bliver så med kæmpe tab, men hver eneste gang jeg har brugt penge på den, har tanken været at NU er det sidste investering, så kan den sælges.
    10k senere........

• #53   2. dec 2019 Fuck og helvede. Min antagelse var forkert! ??

Jeg tog fat i det helt basale, byggede mig en testlampe med en modstand+diode, og målte mig frem til at indsprøjtningsdyserne rent faktisk får signal. Dermed er der både gnist og signal til benzin, men ingen benzin. Og så er der jo kun pumpen tilbage. Den får fuld spænding i 4-5 sekunder når jeg sætter tænding på, men den siger ikke en lyd. Modstanden over pumpens + og - er omkring 260 ohm, en ny pumpe er knap 2 ohm.

Såeh, ny pumpe på vej!
    Det er også lige det rette tidspunkt: den er blevet indkaldt til syn ??

• #54   2. dec 2019 Hvorfor byggede du din egen testlampe, og hvordan?
    Hvorfor ikke bare bruge en prøvelampe?
    Er bare nysgerrig smiley

• #55   3. dec 2019 Jeg ville gerne være sikker på at modstanden i prøvelampen ikke var lavere end i dyserne, da jeg så kunne risikere at brænde udgangstransistorerne i ECU'en af. Tror jeg ??

• #56   3. dec 2019 Den ser sådan her ud

profilbillede
  • #57   3. dec 2019 Lavet efter det her diagram.

Loddet sammen og fyldt op med limpistol smiley

Man sætter plus og minus på batteriet, og så kan man probe et 3. punkt med kuglepennens spids. Hvis det er plus lyser den ene diode (rød), hvis det er minus lyser den anden (gul).

profilbillede
  • #58   4. dec 2019 Så ingen har vundet kr 1.000 endnu???

• #59   5. dec 2019 Næ, jeg kan ikke se nogen der har foreslået benzinpumpen. Selvom det jo - i bagklogskabens krystalklare lys - burde have været noget af det første, jeg tjekkede.

• #60   5. dec 2019 H. c er tættest på, med sit forslag om at hælde benzin direkte ned i brændkammeret for at se om det hjalp. Jeg tolkede det dog mest som et trick der i teknisk forstand ville starte motoren i kort tid, uden at løse problemet, for at få dusøren.
    Jeg planlagde at prøve noget lignende med startgas, men nåede aldrig til det, før min brors svigerfar foreslog at jeg testede de helt basale ting, for at sikre at der ikke var sket noget usandsynligt.

• #61   5. dec 2019 Jeg er slet ikke interesseret i 1000 kr , har set sådan opslag flere gange, men har endnu ikke set de er kommet til udbetaling. smiley god vind

• #62   5. dec 2019 En gang skulle vel være den første.
    Jeg troede jo at det var en VW software bøvs, og at der sad nogen derude, der havde prøvet det før, og bare skulle bruge et par minutter på at give mig løsningen. Det havde været penge værd for mig.

Kommentér på:
1000 kr for at starte min Polo!

Annonce