2.344 visninger
|
Oprettet:
* Carsten T (CopyCat) *
Tilmeldt:
27. sep 2003 Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Tilmeldt:
27. sep 2003 Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Gearing på elmotor? {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Har funderet en del over den gearing der sidder på en elmotor i min Tesla.
Som jeg kan finde frem til er det en gearing på ca. 9:1 reduktion.
Men hvad gør det ved hestekræfter og moment fra motoren? burde de ikke blive forstærket igennem gearingen med omdrejninger som kost?
Grunden til spørgsmålet er at en 300hk AC motor fylder en Europalle, og det hænger slet ikke sammen med at min Tesla Model 3 Performance skulle have næsten 500hk på AC motorer.
Så gearingen må have noget med det at gøre.
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 138
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Så hestekræfter burde også blive større ved at lave en nedgearing
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 138
Motorer fås i alverdens udformninger, og industrimotorer kan ikke sammenlignes med bilmotorer. Man bruger heller ikke en motorcykelmotor i en traktor, selvom de egentlig har samme antal heste. Man kunne sagtens lave en traktor med en motorcykelmotor, den ville bare ikke holde længe.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Hvor mange HK og NM på motor?
Og hvor mange HK og NM på hjulene?
Der er nogle der har rullet en Model 3 til at have knap 6000nm og andre nærmere 700nm
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Technically, Horse Power(HP)=Torque*RPM
The unit of Horse Power is Watts or Horsepower, where 1Hp=746Watts
and the unit of torque is pound-feet or Newton-Meter.
Torque is what amount of torsion does the crankshaft produces due to the combustion in the IC Engine with the help of piston’s connecting rod without considering the RPM, to drag the vehicle,
whereas…the Power represents how many watts of power is produced with that torque and its corresponding RPM in the dynamic position of the vehicle.
Remember, as the power is conserved,(P=T*RPM), thus when the torque is increased, the RPM decreases and vice versa.
For more information do watch this explanation on YouTube by Donat Media:
https://youtu.be/mRROa_plpTc
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 138
Model 3 har så sikkert 700 på motoren, og når den er reduceret 1:9 har den så ca. 6000 nm. Det lyder jo meget rigtigt.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
NM er jeg godt med på i gearingen, men HK skal også være anfægtet af gearingen.
Hvis du ruller i almindelig manuel gearet bil i 4. gear og igen i 2. gear får du også 2 vidt forskellige resultater på
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 138
Og man bruger netop gear til at ramme momentet, så der er selvfølgelig stor forskel på trækket i 2. og 4. gear. 2 gear er også kun brugbart så længe du har omdrejninger at lege med, når du løber tør må du op i 3, hvor den ikke accelererer lige så godt som i 2. fordi du ikke har lige så meget moment i 3.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 138
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Det er der nemlig utroligt meget debat om at der ikke kan passe.
Men jeg syntes det giver fint mening da moment jo lige præcis er det en elmotor er allerbedst til
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
https://danielmiessler.com/study/horsepower/
Stop thinking of horsepower and torque as completely separate
The mistake most people make when engaging in this debate is considering horsepower and torque independently. Almost everyone argues as if they are separate, unrelated values—which they are not.
Horsepower = (Torque x RPMs)
This equation is the second most important thing on this page, and it’s the reason that anyone telling you that horsepower and torque should be considered equally and separately is significantly mistaken. Horsepower is the product of torque and another value—(RPMs divided by 5252). It’s not unrelated, separate, or different.
mar 2014
Følger: 11 Følgere: 21 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 138
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jeg vil tro at det der gør forskellen i motorstørrelsen, er forskellen i antal omdrejninger de tager.
Jeg mener at eks. en Tesla elmotor tager op til 18.000 omdr/min. Det gør den store motor du har billede af måske ikke.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Dem der har målt Model 3 Performance er ret enige om at HK er der som lovet på hjulene så der mangler den ikke noget
sep 2007
Følger: 13 Følgere: 27 Biler: 7 Emner: 6 Svar: 2.279
Mht. el motor, kan du lave stor effekt på lille motor ved at køre højspænding.
mar 2016
Følger: 1 Svar: 5
Det blev hurtig sat noget fart på da trafikken tillod det. Der blev kørt 160-200 km/t Det meste af tiden når trafikken tilllod. Jeg var noget spændt på at se hvrdan min Polo Blue GT fulgte med. (1,4TSI 150 HK / 250Nm ) Nu da jeg har manuel gear så forgik det i 5 & 6 gear. Det var ikke noget problem at følge disse biler fra 100-200 km/ timen var dog et par gange tæt på min topfart 220. Når vi rykkede fra 100/120 op til 200 så fulgte den fint med i 5. gear og faldt fra i 6. gear hvis vi var helt nede på 100. Men hvis jeg nu havde brugt flere gear eller haft DSG så havde det nok været nødvendigt at blinke med lygterne for at komme forbi Min bil køre lige så stærk i både 5 &6. gear da den er brænstofbegrænset op mod topfarten. (4,4km/l ind til begrænser) Så tror ikke at en Tesla 3 Dual motor yder ret meget mere end mine 250 nM Men her ved den fart afhænger meget af luftmodstand og front aral.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
Jeg kan så sige dig at min Model 3 har et topfart på 270km/t
Og du aner jo ikke om manden i Tesla'en sidder med sømmet i bund som du sikkert har gjort
De fleste biler i dag kan køre 200km/t hvis de får tid nok til det.
Prøv at tag en stående start fra 0-200 i din Polo mod Tesla'en så vil forskellen blive meget tydeligt meget hurtigt
okt 2015
Følger: 13 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 305
They'll drag you down to their level, and beat you with experience
mar 2016
Følger: 1 Svar: 5
Ja jeg træder pedalen i bund når farten skal hæves på Autobahn. Men set på at vi var 3 biler der kørte som et tog og ingen af dem rykkede fra hinanden Så yde de nok noget af det samme for der blev ikke givet noget ved dørene ud over alm fornuft og sikkerhed. Det er jo lidt sjovt at en Polo Blue GT Øko racer kan være med biler der på papiret yder langt mere Mener at kan huske en WRC Polo med 300 HK ca. kan gå 270 km/t på toppen.
okt 2015
Følger: 13 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 305
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Tesla Model 3 har en drag coefficient (kan ikke huske det danske ord) på kun 0.23, hvilket er noget nær det laveste (bedste) i en bil i produktion i dag. Polo'ens Cd er på 0.3, hvilket i bedste fald kan kaldes okay.
Tesla'en bør også have en markant fordel ifm. topfart når man ser på HK. Selv ved max omdrejninger, hvor Tesla'en yder mindst, yder den langt mere end en Polo Blue GT gør når den yder max.
Jeg tror ikke at ham i Tesla'en har givet den fuld pedal, men det er jo heller ikke uvæsentlig. Mange tør ikke køre deres biler fuldt ud, hvilket gør, at dem der tør, har en stor fordel, selvom de har mindre muskler under hjelmen
mar 2016
Følger: 1 Svar: 5
Jeg køre ikke som de 2 Tesla S modeler jeg kom om ved. De kunne ikke trække væk fra fart pilot 120 km/t. Men må se til næste gang turen går syd på om mn kan finde nogle Elbiler der er med på lidt rap kørsel på autobahn.
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4399 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.084
Jeg havde den mindste Model S, som på det tidspunkt var en 70D, og den havde et fornuftigt overskud, også ved motorvejshastigheder. Jeg havde den dog aldrig over ca. 175 km/t, jeg synes ikke der er så meget sjovt i tophastigheder. Det højeste jeg har været oppe på i egen bil er 280 km/t, og det synes jeg ikke var noget specielt.
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1870 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.355
jeg ved ikke hvad for en fantasiverden du lever i
her kan du se hvordan sådan en klare sig på en dyno.
https://youtu.be/deOMyvbtoFE
og du siger bare til, jeg udradere gerne din stakkels Polo
Gearing på elmotor?