olie skift - kontra service {{forumTopicSubject}}
Min indtægt faldt med 3500 kr, udbetalt om måneden, det skete i efteråret. Så jeg passer lidt bedre på pengene, end jeg gjorde før.
Min bil skal have service - det er en C1 årgang 2016 det er tid til 4. Service. (75.000)
De tre første var hos Citroën det sidste hos den lokale auto mester. Alle var helt efter bogen. Det sidste eftersyn var noget billigere end autoriser og bilen er forlængst ud over garanti perioden. -automester er lettere at bruge da den ligger lokalt.
Mit spørgsmål er så, ville i fortsætte med at få “rigtige stempler” i bogen, eller ville i selv sætte lidt system i hvornår der skiftes olie, bremsevæske og renses/skiftes bremser ? Som jeg altid gjorde med mine gamle biler.
Det er let nok når man køber en 13 år gammel bil så får den et olie skift og man kører til bremserne hyler. Men den her bil skal jo holde mange år endnu.
Jeg har ikke planer om at sælge bilen, foreløbigt.
okt 2014
Følger: 43 Følgere: 97 Biler: 33 Emner: 22 Svar: 478
Om du bare skal lave det selv uden stempler? Det kommer an på om du vil beholde bilen i 1 eller 6 år men ligegyldigt hvad så stadig skriv det i servicebogen hvad du har lavet
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 400 Svar: 5.087
Men læs lige op på hvad fabrikanten skriver ang. hvad der skal laves i service ved de forskellige intervaller
også som der bliver skrevet, skriv ind i service bogen hvad du laver
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Så find en lokal mekker du stoler på.
Olie skift hver 10-15000 max. Eller en gang om året.
Bremser renses og smøres op årligt, så holder de 2-3 service længere.
Gear olie og bremsevæske, for hver 60000km/4 år.
Kølervæske hver 4-6 år også..
Tændrør 60/90000km.
Brændstoffilter hver 60000
Pollenfilter hvert år.
Luftfilter 60000km
Det sådan en generel ting jeg går efter. Men selvf se fysisk på ting og vurder om det kan mere.
Men når det er sagt, så de små kasser, olie og filter og kør til det er slidt ned. Hvis man er ligeglad. Ellers bare som ovenstående.
jun 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 145
Så er det ikke bare mig der er nærig
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.614
apr 2018
Følger: 2 Følgere: 14 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 1.419
Jeg skifter selv olie, oliefilter, pollenfilter og luftfilter for hver 15.000 km eller med 7-8 måneders interval. Skifter selv i indkørslen og koster under 500 kr alt inklusiv
Bremserne og bilen generelt gennemgås altid før syn, også bliver bremserne som regel tilset midt mellem to syn
Bremserne bagpå er heldigvis tromler, så de er ikke så vedligeholdelses krævede som skiver på den størrelse bil
okt 2006
Følger: 119 Følgere: 125 Biler: 14 Emner: 45 Svar: 2.140
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 1.494
Så støtter du os lokalt og ikke bare de der store mærke bilhuse, som voldtager deres kunder.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 332 Emner: 80 Svar: 870
Samme ordvalg i al fald...
jun 2003
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 12 Svar: 145
Fint skrevet.
Jeg endte med selv at skifte olie, olie filter og smide en ny bundprop i. Samt et kabine filter
Og så selvfølgelig en grundig kontrol under bilen, smøring af hængsler osv.
Jeg fandt et skriv fra importøren/ forhandleren sammen med min instruktions bog. Med hvornår de forskellige dele skal skiftes. Den følger jeg fremad, som minimums vedligehold.
Så til efteråret får den ny bremsevæske og olie. Den klarer jeg nok også selv ligesom i start 20’erne med mine gamle toyotaer og billige FIAT’er. Forskellen er bare at jeg i dag har noget bedre styr på hvordan man bruger værktøj.
Så er der flere penge til den kobling der sikkert engang skal skiftes af den lokale fagmand.
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 1.494
olie skift - kontra service