{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.256 visninger | Oprettet:

Jens K
Jens K
Tilmeldt:
24. aug 2018
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13

P0171+P0174 Avensis 1.8VVT-I årg. 2000 {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg var med nevøen ude og købe en fin Avensis for 2-3 uger siden. På vej hjem, tændte motorstyringslampen. Jeg gider ikke ringe til privat sælger, for han vil naturligvis benægte ethvert kendskab til dette, selvom sandsynligheden for at den "tilfældigt" kommer efter 20 km, er lig 0.0001%. Og det er også risikoen ved privat handel. Jeg er selv udlært mekaniker før alt det nymodens luftmassemålere og lambdasonder osv. Har dog skruet hobby siden 1987, med de dumme fejlkoder kan jeg kun tilegne mig viden om i forumér og på youtupe.
Ok. Bilen går ok i tomgang. Den tøver lidt når den får gas, og når man kører, så trækker den også for lidt / mister ligesom kraft, hvis pedalen jogges i bund. Den bruger ikke olie, og den er fin og ren i motorrum. Ingen sod/olieslam i slanger mv. Den tænder typisk lampen igen efter 10-30km.
Bilen har 2 x kat oppe lige efter manifolden. Den ene er Bank 1 og den anden Bank 2. Begge O2 sensorer melde altså for mager blanding. Jeg har tjekket flg.
1. Alle vacuumslanger, filter, filterkasse, + sprøjtet både dieselstart og bremserens omkring alt. Kan ikke høre nogen forskel. Ved tomgang ligger vacuum på 20 in Hg som skulle være fint.
2. Renset ventil, som jeg mener hedder PCV. Den har en kugle som skal kunne bevæge sig frem og tilbage. Det kunne den også før rensning. Sidder over udstødningsmanifolden.
3. Renset luftmassemåleren med blød pensel og bremserens. Den var allerede fin ren. Også prøvet med sønnens LMM fra Corolla 1.6VVT-I. Den viser det samme, men den syntes jeg heller ikke at der er max. træk i.
4. Undersøgt stik og ledninger. Fandt en ledning på den ene lambdasonde, som havde slidt isoleringen væk, og måske periodisk kunne ramme stel (sort ledning).
5. Skiftet pakninger i udstødning + bolt, da den var lidt utæt grundet knækket bolt i manifold/forrør.
6. Læst diverse fejl ud + kigget på live værdier med min "Bluedriver" fejlkodeudlæser.
7. Renset tændrør og justeret elektrodeafstand.

Jeg har IKKE lige nogen bekendte nær Horsens, som har en tilsvarende bil. Jeg kunne nemlig godt tænke mig at vide hvad en tilsvarende fejlfri 1.8VVT-I Avensis havde i værdier på LMM mv. Jeg har følgende data:
I tomgang ved ca. 750 o/min.
Long term fuel trim bank 1 :16,4%
Short term fuel trim bank 1 : -20,3
Long term fuel trim bank 2 :15,6%
Short term fuel trim bank 2 : -20,3
MAF : 2.15 g/s

Gasser op til 2500 O/min.
Long term fuel trim bank 1 :23,4%
Short term fuel trim bank 1 : -11,7%
Long term fuel trim bank 2 :21,1%
Short term fuel trim bank 2 : -3,1%
MAF : 6,15 g/s

På Youtube er der en klog mand som siger at LMM skal være omkring 1g/s pr. 1000ccm pr. 500 o/min ubelastet. Det vil sige ved 750 o/min og 1.8L motor: 1x1.8x750/500= 2.7g/s og ved 2500 o/min skulle den ligge på 9 g/s. Jeg vig gerne købe en ny LMM men vil ærge mig hvis det ikke er der at fejlen ligger. O2 sensorer ligger på 0,770-0,830V.
Jeg har desværre ikke en benzintryksmåler, så kan ikke se om det er fordi der mangler indsprøjtningstryk på dyserne.

Jeg kunne godt bruge lidt support fra noget med praktisk erfaring, og IKKE fra nogen som blot lister fejlmulighederne, for dem kender jeg udemærket. Er der nogen Avensisejere med en 1.8 VVT-Isom ved hvad deres luftmassemåler viser i tomgang? Eller er der nogen som har praktisk erfaring med samme problem?

På forhånd tak. Mvh Jens.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  P0171+P0174 Avensis 1.8VVT-I årg. 2000
  • #1   12. apr 2020 Ikke for at skal hver træls men tjek lige din indsugning de har det med at blive hård i pakning.

  • #2   12. apr 2020 bare ren service mæssigt så tag at skift tændrør

  • #3   12. apr 2020 Ved varm motor, skal short term fuel trim pendle omkring nul. Lidt i plus, og lidt i varm, så er alt perfekt...
    Og krumtapsudluftningen er kontrolleret, hvis den har en envejs ventil, skal denne virke..
    Lige den bil med 4 lambdasonder er tit noget knep og gå til, men prøver og guide dig lidt...
    Sonde spænding, SKAL på den foreste sonde(bænk1/sensor1) pendle mellem 0,1-0,9 mager/fed. Og ved lidt omdrejninger, skal den skifte 2 gange i sek. Så virker sonden hurtigt nok
    Sonde 2 efter kat ved varm kat, skal helst ligge stabil på 0,6-0,8 uden og pendle..så virker kat. Evt med tester på, og på landevej, lad den sejtrække, og slip gas, så den får fuel cut= mager, så skal alle sonder gå i lav spænding. (Ret mig hvis det er omvendt, har det nemmest når jeg står med lorten kontra ren teori).

    Check lige map swnsor også, den skal ligge under 0,4 Bar i tomg.. Så er indsugningen gerne tæt...

    Luftmasse g/s. Er der en formel for. Kubik i Liter(1.8) gange Map i Bar (eks 0,3) gange omdrejninger. divider facit med 120. Giver g/s. Den er nøjagtig. Udsving +\-5-10% MAX


  • Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #4   12. apr 2020 Hej Benjamin.
    Jeg har skiftet pakninger i udstødning. Både de 2 imellem manifold/kat og forrør, samt den på midten imellem forrør og bagpotte. Hår jeg holder en klud for afgangsrør, kan jeg næsten ikke holde holde den, og kan høre jeg kvæler motoren.

    # Anders, Ja, tændrørene var lidt runde på elektroden, så selvom de er justeret ned til 0,8mm igen, så er det ikke sikkert at de er optimale. Godt bud, men ville dårlige tændrør ikke først give fejlkode for misfire? Prøver at skifte dem i den kommende uge, for de koster jo ikke en herregård, og er en normal sliddel.

    Andre kvalificerede bud modtages gerne.


  • #5   12. apr 2020 4# nu skriver jeg os indsugning ikke udstødning. smiley dvs plastik indsugning foran på motoren.

  • #6   12. apr 2020 hvis du har en røgmaskine kan du prøve at fylde indsugningen med røg og se om det siver ud nogle steder.

  • Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #7   12. apr 2020 Johan, tak for gode input. Som du kan se i mine data, så ligger short term IKE omkring 0, men derimod omkring -20%. Long term ligger omkring 15-16%. Trækker man de to tal fra hinanden, så ligger den +/-5, men det burde ikke være således, vel?.
    Jeg tjekker lige lidt af det andet i den kommende uge.


  • #8   12. apr 2020 en gang bremse rest kan os klar opgaven

  • Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #9   12. apr 2020 Sorry Benjamin. Jeps, jeg har også tænkt indsugningspakning, men brde jeg ikke kunne høre ændring i omdrejninger når jeg provokerer den med dieselstart? Jeg syntes også at de 20 in Hg i vacuum er super fin højt, når jeg sammenligner med hvad der måles på div. biler på youtupe, men måske det ikke er nemt at sammenligne.
    # Anders, røgmaskine har jeg ikke, og konen bliver tosset hvis hun ser mig med en cigar i munden. Også selvom det tjener et godt formål. Erfaringsmæssigt er "klud i udstødnings-testen" ok.
    Det er øv. Jeg har haft en stationcar med samme motor. Den kørte 336.000 km uden at bruge olie eller vand, og uden nogensinde at tænde motorstyringslampen. Derfor syntes jeg jo at det er en fantastisk bil....


  • #10   12. apr 2020 Short term og long term skal ikke modregnes..
    Short term, viser bilens tilstand, nu og her
    Long term, er langtids adaption, hvis bil er slidt, så rykker ecu bilens nye nulpunkt...


  • #11   12. apr 2020 Jeg syntes tit de 250'ere avensis'er laver fejl på lambdasonden banke 1 sensor 2.

  • #12   12. apr 2020 #11 Dette er jo den allerede først model med 1,8 vvt t22 facelift

  • #13   12. apr 2020 #12

    Benjamin, Sorry min fejl. De der 250'ere.... Jeg har rodet for meget med dem ude på værkstedet ;D

    Så hver gang jeg ser ''Avensis'' Så er det en 250'er i min verden haha.. smiley


  • #14   12. apr 2020 fair nok men det er samme motor men der kom stille og rolig forbedringer på dem smiley

  • #15   12. apr 2020 Ja tilgengæld, har jeg skiftet mange langsgående bremserør og bærearme på dem smiley

  • Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #17   12. apr 2020 Jeg satser butikken, og køber nye tændrør og en ny luftmassemåler. Det er en tusse på ebay for en original Denso + kvalitetstændrør. Tror det peger i den retning. Jeg vil lige nævne, at den har kørt omkring 230.000, men fået ny blok påkulance omkring 100.000 pga. olieforbrug. Tvivler på at den er slidt, men kunne selvfølgelig også tjekke kompression, selvom det sikkert ikke er noget man gør i dag? man tjekker vel bare ubalance/misfire?
    Vil nogen stoppe mig i mit forehavende? smiley


  • Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #18   12. apr 2020 Og ifølge en kammi, ser det ud til at FTZ har 39 stk. LMM på lager, hvilket kunne pege i retning af at det er en vare med fornuftig gennemløb smiley

  • #19   12. apr 2020 Hvis du har penge nok, fortsætter du bare, du rammer nok rigtigt før eller siden..
    Så jeg vil gerne stoppe dig..
    Få nu målt de ting vi har forklaret dig, chancen for det er defekte sonder, mapføler osv er der også. Så du kan endde ud i og have brugt 10000kr før du er i mål..og ja, nogle værksteder fejlsøger også sådan,,, ftz har 1200 af den og den føler på lager. Og de tørrer bare skidtet af og sender retur. Amatøragtigt.


  • Bruno L
    Bruno L Tilmeldt:
    sep 2019

    Følger: 6 Følgere: 4 Svar: 2
    #20   12. apr 2020 Jeg kør selv i Avensis 1.8 t25 og har selv haft lignende problem, og det var katten der skulle udskiftes selv om målingerne lå inden for værdierne

  • Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #21   12. apr 2020 Hej Johan. Jeg bliver lidt forvirret. MAP sensoren, hvor sidder den i min Avensis?
    Når jeg søger på nettet, så viser den mig fuel vapor pressure sensoren. Er det det samme? I øvrigt, så nævnte nevøen at når han skal tanke, så er der meget vacuum i tanken. Har det mon noget at sige? jeg mindes ikke der var undertryk på den jeg havde.
    Omkring formlen, så måler jeg 18-20 in Hg i vacuum systemet på den tynde sugeslange over til fuel vapor sensoren. Det ser ud til at hvis det konverteres til bar, så er det omkring 0,6 bar? Hvis jeg siger 0,6 x 1.8L x 750 o/min / 120= 6.8 g/s? Regner jeg forkert? Selv ved 0,3 som du skriver, så er der tale om 3,4 g/s hvor vi får måling på 2,1 g/s.


  • #22   12. apr 2020 men ikke den har nogen map da den har lmm smiley

  • #23   12. apr 2020 Hvis ikke den har map sensor, så mål mekanisk/manuelt, 0.6 er ikke nok.
    Du regner rigtigt....
    Så der noget utæt, underkompression, krumtapudluftn, er to bud..

    Med tank og krumtap udluft blændet af, så prøv og pil indsug slangen af, sæt hånd på, og kvæl motor...vacum skal gerne holde hånd tæt i 3sek og mere.

    Tænker, har den egentlig Egr? Hvis den er åben får du mindre luftmasse ind


  • #24   13. apr 2020 De har ikke fysik egr

  • Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #25   13. apr 2020 Hej Johan.
    Jeg måler minus 18-20 in Hg som er lig -0,6 bar. Det er mere undertryk / vacuum end de 0,3 som du bruger som eksembel. Næsten alle jeg ser måle på youtupe, og hvor vacuum line er tæt, ligger fra minus 17-22 in Hg. Det er også det grønne "Normal-område" på vacuum måleren. Jeg får fat i bilen i dag, og prøver lidt af de forskellige muligheder.
    Det kunne være fedt hvis der er nogen med en "normal fungerende" Avensis som kunne oplyse lidt data fra tomgang og kørsel.


  • #26   13. apr 2020 Ok, du måler -0,6. Altså relativt tryk...
    Vi står i 1 atm..motor skal suge 0.6-0.7. Så det giver 0.3. Så vi er enige den er ok


  • Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #27   13. apr 2020 Så har vi været på den igen.
    1. Jeg tjekkede "Fuel vapor pressure sensoren". Jeg trak den slange af, som går videre til tanken. Selvom der kom 14,2V til sensoren, så skete der ikke rigtig noget. Tog sensoren fra min søns Corolla, og den pulserede ligesom vacuum i studsen imod tanken. Pludselig pulserede nevøens også??. Måske jeg har set forkert. Jeg har taget sensoren og LMM fra sønnens 1.6 VVT-I, og sat på nevøens. Så må vi se om motorstyringslampen tænder på den ene eller den anden bil.
    2. O2 sensorer. Bank 1 sensor 1 og Bank 2 sensor 1, pendler imellem 0,03-0,890V. Ser fint ud. Skifter hurtigt f.eks. 0,845-0,060-0,725-0,735-0,700-0,390-0,625-0,155-0,770- 0,270 osv.
    3. Bank 1 sensor 2 (og der er ikke nogen Bank 2 sensor 2) ligger på 0,670-0,815V. Den ændrer sig lidt afhængig af om vi kører 60-80-100 i 5. gear. Når den sejtrækker i 5. gear, dykker alle værdier næsten til 0V, og det samme hvis gassen slippes, så dykker de også.

    Uha det ville være rart hvis det er sønnens Corolla der tænder lampe nu smiley

    Jeg fandt en gut på youtupe som havde en helt simpel tilgang til kontrol af en luftmassemåler. Træk stikket af imens motoren går. Fortsætter motoren med at køre, så er LMM defekt. Går bilen ud, så virker LMM?? Man kan finde meget på nettet....


  • #28   13. apr 2020 Ikke altid korrekt med at afbryde LMM.. Normalt i gl dage med LMM, kunne man måle spændingen på den, skal gå op på 4.5v ved fuld gas. Hvis ikke den er for ny, eller frekvensstyret, så prøv det

  • Jens K
    Jens K Tilmeldt:
    aug 2018

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #29   27. apr 2020 Så har bilen kørt 300km siden den fik ny luftmassemåler. Kr. 806.- for en original Denso og 4 Bosch tændrør hos ATP autoteile i tyskland. Vel at mærke inkl. forsendelse. Normalt tændte motorstyringslampen efter 10-50km, så lur mig om ikke fejlen lå her. Tak for gode råd og dialog med problemløsningen. Sagen lukkes smiley

Kommentér på:
P0171+P0174 Avensis 1.8VVT-I årg. 2000

Annonce