Spørgsmål vedr. kølerslanger og "spænderinge" {{forumTopicSubject}}
God dag,
Jeg er ejer af en:
Opel Vectra C 2,8 V6 Turbo (fra 2008)
Desværre er jeg begyndt at opleve, at der har været flere utætheder i kølesystemet i det seneste ½ års tid på min bil.
Før julen 2019 var der en utæthed under turboen, ved termostaten, som jeg fik en lokal mekaniker til at fixe.
I starten af 2020 og så igen senest for ganske nylig, har jeg så igen oplevet utætheder. Det er ikke på nogen måde voldsomme mængder af kølervæske bilen taber, men det skal jo fixes.
For ca. 2-3 måneder siden var det en knækket "spændering" som den i kan se på billedet nedenfor. (Beklager, jeg ved ikke om det er det korrekte ord for denne ring )
Den knækkede ring i kan se i billedet udskiftede jeg blot med et almindeligt spændebånd, og det har holdt tæt siden da.
I går opdagede jeg så igen, at der er utætheder. Denne gang i den T-samling i plastik i kan se i et af de andre billeder. Igen - vi taler om ganske små mængder af væsketab, men jo ikke noget jeg vil køre rundt med for evigt.
Mine spørgsmål:
1) Hvordan udskifter man normalt disse spænderinge? Der er jo ikke - som ved et ordinært spændebånd - tale om noget man kan "stramme til". Hvordan bliver disse ringe monteret "ab fabrik". Bliver de blot monteret løst på slangerne og så presset sammen med et specialværktøj? Er det okay - at man blot udskifter knækkede ringe med et almindeligt spændebånd, eller bør man købe noget andet?
2) Jeg vil gerne fixe så meget selv på min bil som muligt og også gerne hele tiden lære nyt. Når jeg skal have udskiftet T-stykket i plastik (se billedet) og have nye slanger på, så skal jeg jo have kølervæsken af bilen. Jeg har aldrig prøvet det før, men er det kompliceret? Det kunne være fedt, hvis man kunne finde en guide til aftapning, påfyldning og udluftning vedr. kølervæske på en Opel Vectra C, men så specifik en video har jeg desværre ikke kunnet finde, øv Jeg går dog ud fra, at man lige skal vide hvad man gør, ikke mindst mht. aftapning og udluftning af kølesystemet efterfølgende.
På forhånd mange tak for jeres inputs - og jeg vil - baseret på jeres svar - så afgøre, om jeg skal fixe det selv eller lade en "pro" gøre det
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
F.eks. Fra en defekt toppakning.
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Der er ingen synlige utætheder omkring blokken / toppakningen, men det er vel i givet fald noget, hvor man tester, om der er andet end kølervæske i kølesystemet? (Co2-test eller lignende?)
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Når jeg har holdt 3-4 timer er der netop kun det lille pift, du skriver om, når jeg skruer låget af kølervæskebeholderen.
Jeg går ud fra, at det skal være rimelig "grelt" før man kan se aflejringer og snask (olie blandet med kølervæske) fx der hvor man fylder olie på ved påfyldningsstudsen, eller at det skal være temmelig utæt, før man kan se det på konsistensen af kølervæsken i ekspansionsbeholderen (misfarvning, når der er olierester i kølervæsken)?
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
Og nej, olie i kølervæske, og kølervæske i olie er normalt ikke noget man ser på ståltoppakninger, da oliefremløb og retur ikke sidder i nærheden af kompressions trykket. Dvs. Olien har kun forbindelse til kølervæske, og der er trykforskellen under 5 bar mellem olie og kølervæske. Hvor der måske er op til 50-100 bars forskel mellem kølervæske og kompression/forbrændingstryk.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.147
de ringe er krympet fast,
og noget være hø, når.man skal have slange af, da man er nød til at skære dem.
også er der chance for og ramme selve slangen
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
mar 2018
Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Er det den her model?
https://www.motorsiden.dk/Biltest/Opel%20Vectra%20Van%20280%20hk%20OPC%20test.htm
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
@Dennis - JA de der krymperinge er lidt noget hø, for når man skal have dem af, og de stadig er intakte, så er det lidt vanskeligt. Det var lidt nemmere med den "ring" der var knækket hos mig, da kunne jeg lige få lirket en tynd skruetrækker ind (uden at beskadige slangen) og få åbnet for ringen, så den kunne komme af.
De her er lidt nemmere at arbejde med, og de bruges jo også i en lignende udgave oppe ved ekspansionsbeholderen.
https://www.schellen-shop.de/schlauchbefestigung/federbandschellen/federbandschelle-aml-bandbreite-7/8-mm?c=182
@Allan - Jeg skal have skiftet tændrør snarest (de er allerede indkøbt) - så det vil jeg lige tjekke ved samme lejlighed!
@Daner - Hvordan kan man mon tjekke det??
@Henrik C - Defekt toppakning er jo straks en større omgang, så det ville glæde mig meget, om det ikke var det - men man kan jo desværre ikke udelukke det. Mht. ekspansionsbeholderen, så har Opel været så super smart at lave den i sort plast på min bil, så det er både noget bøvl at aflæse væskestanden (skal lyse med lommelygte ned i beholderen for at se standen) og derudover vanskeliggør det også at se eventuelle sodpletter på beholderen.
PS: Kom fortsat gerne med inputs og kommentarer. Takker!
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
mar 2018
Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
Nok kun manuelt - hvis man kan komme til den.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
Du kan købe søgerblade til en flad halvtresser, og rørene skal sikkert have temmelig stor afstand.
Der kan dog muligvis købe tændrør med svævegnist, mener ikke de skal justeres.
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Spørgsmål vedr. kølerslanger og "spænderinge"