{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.751 visninger | Oprettet:

Spørgsmål vedr. kølerslanger og "spænderinge" {{forumTopicSubject}}

God dag,

Jeg er ejer af en:

Opel Vectra C 2,8 V6 Turbo (fra 2008)

Desværre er jeg begyndt at opleve, at der har været flere utætheder i kølesystemet i det seneste ½ års tid på min bil.

Før julen 2019 var der en utæthed under turboen, ved termostaten, som jeg fik en lokal mekaniker til at fixe.

I starten af 2020 og så igen senest for ganske nylig, har jeg så igen oplevet utætheder. Det er ikke på nogen måde voldsomme mængder af kølervæske bilen taber, men det skal jo fixes.

For ca. 2-3 måneder siden var det en knækket "spændering" som den i kan se på billedet nedenfor. (Beklager, jeg ved ikke om det er det korrekte ord for denne ring smiley )

Den knækkede ring i kan se i billedet udskiftede jeg blot med et almindeligt spændebånd, og det har holdt tæt siden da.

I går opdagede jeg så igen, at der er utætheder. Denne gang i den T-samling i plastik i kan se i et af de andre billeder. Igen - vi taler om ganske små mængder af væsketab, men jo ikke noget jeg vil køre rundt med for evigt.

Mine spørgsmål:

1) Hvordan udskifter man normalt disse spænderinge? Der er jo ikke - som ved et ordinært spændebånd - tale om noget man kan "stramme til". Hvordan bliver disse ringe monteret "ab fabrik". Bliver de blot monteret løst på slangerne og så presset sammen med et specialværktøj? Er det okay - at man blot udskifter knækkede ringe med et almindeligt spændebånd, eller bør man købe noget andet?

2) Jeg vil gerne fixe så meget selv på min bil som muligt og også gerne hele tiden lære nyt. Når jeg skal have udskiftet T-stykket i plastik (se billedet) og have nye slanger på, så skal jeg jo have kølervæsken af bilen. Jeg har aldrig prøvet det før, men er det kompliceret? Det kunne være fedt, hvis man kunne finde en guide til aftapning, påfyldning og udluftning vedr. kølervæske på en Opel Vectra C, men så specifik en video har jeg desværre ikke kunnet finde, øv smiley Jeg går dog ud fra, at man lige skal vide hvad man gør, ikke mindst mht. aftapning og udluftning af kølesystemet efterfølgende.

På forhånd mange tak for jeres inputs - og jeg vil - baseret på jeres svar - så afgøre, om jeg skal fixe det selv eller lade en "pro" gøre det smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål vedr. kølerslanger og "spænderinge"
  • #1   10. maj 2020

    profilbillede
  • #2   10. maj 2020

    profilbillede
  • #3   10. maj 2020

    profilbillede
  • #4   10. maj 2020

    profilbillede
  • #5   10. maj 2020 Vær lige opmærksom på at når kølesystemet tvinger kølervæske ud ved flere forskellige slanger, så er det ret ofte et tegn på et for højt tryk i kølesystemet.

    F.eks. Fra en defekt toppakning.


  • #6   10. maj 2020 @Henrik C - Tak for kommentaren. God pointe! Jeg har også undret mig lidt over, at der pludselig er så mange utætheder, selv om slanger osv. selvfølgelig ældes.

    Der er ingen synlige utætheder omkring blokken / toppakningen, men det er vel i givet fald noget, hvor man tester, om der er andet end kølervæske i kølesystemet? (Co2-test eller lignende?)


  • #7   10. maj 2020 Ja lige præcis. Det kan dog være svært at fejlsøge på, da din toppakning højest sandsynlig er en ståltoppakning med højt styrke. De går normalt ikke på den måde i stykker, men kan lukke kompressiontryk ud i kølesystemet, hvis anlægfladerne mellem toppakning, topstykke og motorblok bliver tilstrækkelig "slidt". Dette kan f.eks betyde at toppakning måske er utæt ved kold motor, men tæt når motoren er varm, eller at toppakning er tæt når motor er kold, men utæt under hård belastning. Jeg plejer at holde øje med trykket i kølesystemet. Om der er tryk på når motor har stået i 3-4 timer, der skal den helst bare give et lille bitte pift, når man skruer låget af kølervæske beholderen. Andre gange har jeg skruet låget af beholderen når motor var helt kold (for at være sikker på der ikke er tryk i systemet ) og så kører en tur med kold motor med forholdsvis hård belastning på kold motor i omkring 5-10 min, og så tjekke derefter om der er tryk i systemet (hvilket der ikke burde være, når motor ikke har nået drifttemperatur)

  • #8   10. maj 2020 Mange gode inputs, tak smiley

    Når jeg har holdt 3-4 timer er der netop kun det lille pift, du skriver om, når jeg skruer låget af kølervæskebeholderen.

    Jeg går ud fra, at det skal være rimelig "grelt" før man kan se aflejringer og snask (olie blandet med kølervæske) fx der hvor man fylder olie på ved påfyldningsstudsen, eller at det skal være temmelig utæt, før man kan se det på konsistensen af kølervæsken i ekspansionsbeholderen (misfarvning, når der er olierester i kølervæsken)?


  • #9   10. maj 2020 Det tyder umiddelbart ikke på at der er et problem med toppakningen så.

    Og nej, olie i kølervæske, og kølervæske i olie er normalt ikke noget man ser på ståltoppakninger, da oliefremløb og retur ikke sidder i nærheden af kompressions trykket. Dvs. Olien har kun forbindelse til kølervæske, og der er trykforskellen under 5 bar mellem olie og kølervæske. Hvor der måske er op til 50-100 bars forskel mellem kølervæske og kompression/forbrændingstryk.


  • #10   10. maj 2020 Men kølervæske beholderen kan få sådan nogle sorte pletter, det stammer fra sod fra forbrændingskammer, men det er nok mere på dieselmotorer at det er til at se.

  • #11   10. maj 2020 at udskifte til normal spændebpnd, hvor de der ringer sidder, sker der intet ved.

    de ringe er krympet fast,
    og noget være hø, når.man skal have slange af, da man er nød til at skære dem.
    også er der chance for og ramme selve slangen


  • #12   10. maj 2020 Prøv at tage et tændrør ud ad gangen og se om der er et der er tydeligt rent, så er det tegn på vandindtrængen i forbrændingskammeret. (ny toppakning osv)

  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #13   10. maj 2020 Kan overtryksventilen i kølerdækslet mon have sat sig fast?

  • #14   10. maj 2020 Skal vi ikke se en oprettelse af den meget sjældne bil?

    Er det den her model?

    https://www.motorsiden.dk/Biltest/Opel%20Vectra%20Van%20280%20hk%20OPC%20test.htm


  • #15   10. maj 2020 Jeg takker for alle kommentarerne, nu har jeg noget at arbejde med smiley

    @Dennis - JA de der krymperinge er lidt noget hø, for når man skal have dem af, og de stadig er intakte, så er det lidt vanskeligt. Det var lidt nemmere med den "ring" der var knækket hos mig, da kunne jeg lige få lirket en tynd skruetrækker ind (uden at beskadige slangen) og få åbnet for ringen, så den kunne komme af.

    De her er lidt nemmere at arbejde med, og de bruges jo også i en lignende udgave oppe ved ekspansionsbeholderen.

    https://www.schellen-shop.de/schlauchbefestigung/federbandschellen/federbandschelle-aml-bandbreite-7/8-mm?c=182

    @Allan - Jeg skal have skiftet tændrør snarest (de er allerede indkøbt) - så det vil jeg lige tjekke ved samme lejlighed!

    @Daner - Hvordan kan man mon tjekke det??

    @Henrik C - Defekt toppakning er jo straks en større omgang, så det ville glæde mig meget, om det ikke var det - men man kan jo desværre ikke udelukke det. Mht. ekspansionsbeholderen, så har Opel været så super smart at lave den i sort plast på min bil, så det er både noget bøvl at aflæse væskestanden (skal lyse med lommelygte ned i beholderen for at se standen) og derudover vanskeliggør det også at se eventuelle sodpletter på beholderen.

    PS: Kom fortsat gerne med inputs og kommentarer. Takker! smiley


  • #16   10. maj 2020 @Allan - Jo, jeg må hellere få bilen oprettet en gang smiley Det er desværre ikke en OPC, men "kun" 250 hk versionen - men der ligger jo stort set samme Z28NET-motor i begge biler.

  • Daner
    Daner Tilmeldt:
    mar 2018

    Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 162
    #17   10. maj 2020 #15

    Nok kun manuelt - hvis man kan komme til den.


  • #18   10. maj 2020 Husk at justere elektrodeafstanden hvis ikke den passer.
    Du kan købe søgerblade til en flad halvtresser, og rørene skal sikkert have temmelig stor afstand.
    Der kan dog muligvis købe tændrør med svævegnist, mener ikke de skal justeres.


  • #19   10. maj 2020 @Allan - Tak for tippet. Jeg kører med noget EDS tuning smiley og har haft problemer med (for lang tid siden), at gnisten blev "blæst ud" ved hårde accelerationer. Efter anbefaling fra EDS´tekniske support, har jeg siden dengang kørt med de "originale" OPC tændrør fra NGK - hvor jeg har reduceret elektrodeafstanden fra 1,0 til 0,7 mm - og siden da har det kørt optimalt

Kommentér på:
Spørgsmål vedr. kølerslanger og "spænderinge"

Annonce