A3 8l 1.9 tdi km/L A3 8l 1.9 tdi km/L
Min audi A3 8l 1.9 tdi køre omkring 20.1 km pr liter er dette normalt? bilen har gået 546000 km og køre fint ingen lamper der lyser og har fået monteret en 6 trins gearkasse i stedet for den originale 5 gearet
Min audi A3 8l 1.9 tdi køre omkring 20.1 km pr liter er dette normalt? bilen har gået 546000 km og køre fint ingen lamper der lyser og har fået monteret en 6 trins gearkasse i stedet for den originale 5 gearet
Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.565
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.257
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 377
jan 2019
Følger: 20 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 124
Den har gået 364.000 nu.
dec 2012
Følger: 19 Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 200
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.286
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 377
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.204
dec 2012
Følger: 19 Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 200
jan 2019
Følger: 20 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 124
Jeg sidder i samme situation hver dag
En dag gik den 23 km/L mellem Silkeborg og Viborg (beregnet)
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.257
Motorbremsning er kun det næstbedste. Det allerbedste er, hvis du kan time det sådan, at du kan rulle i frigear frem mod stop. Med andre ord; tryk koblingen ned lang tid før og lad bilen trille.
Ovenstående er så ikke så hensigtsmæssigt over for andre bilister. Det er temmeligt generende, at man begynder at sænke farten så lang tid før.
jan 2019
Følger: 20 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 124
det er også en blanding af motorbremsning og at rulle i frigear jeg benytter
det er blevet en vane efterhånden, men ja - kan være generende for andre trafikanter, så undlader det hvis der er trafik bag fra.
nov 2014
Følger: 1 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 16 Svar: 377
jan 2019
Følger: 20 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 124
nov 2005
Følgere: 167 Biler: 6 Emner: 172 Svar: 12.225
for når.man Motorbremser, lukkes der helt for benzin.
dyserne holdes lukket. så ingen brug af brændstof
når du træder koblingen ned og lader den trille, så sprøjtes der benzin ind, for og holde motor i gang.
så der vil du have et lille forbrug af brændstof.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.257
Jo, det er faktisk helt rigtigt. Det, du ikke har med i din ligning, er afstanden. Rigtigt, at den i det øjeblik, du motorbremser, ikke bruger brændstof. Men det betyder også, at du hurtigere kommer ned i fart, og at du dermed er nødt til at vente længere med at motorbremser.
Et fiktivt eksempel, hvor jeg ikke har styr på, om tallene holder i virkeligheden, men hvor jeg illustrerer princippet:
En bil har 1 km til en rundkørsel. Trædes koblingen ned nu, passer det med, at den lige nøjagtigt kan glide ind i rundkørslen med passende fart. Skal den derimod motorbremse ned i fart, må den vente yderligere 500 m.
Bilen i frigear bruger altså på den km kun de ca. 0,7 L/h, det koster at holde motoren i gang. Lad os bare sige, det tager et minut at trille pågældende km. Så kan du omregne det til, at bilen bruger 0,0117 L på strækningen. Omregnet til km/L giver det 86 km/L.
Den anden bil skal fortsætte med sin almindelige økonomi yderligere 500 m. Lad os sige, den her kører 20 km/L. De sidste 500 m bruger den til gengæld slet ikke brændstof. Altså kan man omregne dennes reelle gennemsnitlige forbrug over den ene km til 40 km/L.
Med andre ord er det altså alene på de 500 m i eksemplet naturligvis mest økonomisk at motorbremse. Men det er jo ikke et argument i sig selv, for man er nødt til at have hele strækningen med.
Har jeg overhovedet ret i det så? Ja, det har jeg. Og som yderligere opbakning kan jeg da nævne, at de fleste nye biler med automatgear netop anvender mit princip. I gamle dage var der jo i udgangspunktet kun mulighed for at motorbremse i en bil med automatgear (set bort fra at skifte til N). Men i dag registrerer computeren selv, hvad der er smartest - og det bevirker, at den lader bilen trille i frigear i de fleste tilfælde. Hvis du kommer med en tur ud i min A6 en dag, kan du få syn for sagen
jan 2019
Følger: 20 Følgere: 5 Biler: 2 Emner: 16 Svar: 124
Jeg understøtter gerne din teori.
Gjorde forsøget her til morgen Silkeborg-Viborg (36 km).
Normal kører den turen konsekvent med 5,1-5,2 L/100 km. hvilket svarer til 19,23-19,60 km/L.
I dag kørte den snildt turen med 4,7 L/100 km hvilket svarer til 21,27 km/L.
Og JA forbrugsmåleren i min MFD er præcis inden i begynder at snakke.
Det er en forskel på mellem 1,67-2,04 km/L. Ved blot at tænke over sin kørsel og koble ud og lade den rulle de steder den kan. Jeg kan godt få et bedre resultat ud af det da jeg flere gange lod den trille for sent og alligevel skulle bremse en del.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.496
Motoren går dog også ud (start/stop) før bilen holder stille. Den går dog i gang med motorbremsen så snart man rører bremsen
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.257
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.496
Vores er der en lille forsinkelse, da der ikke er noget olietryk fra konverteren, og det føles lyder som om den lige glider et milisekundt, når man sætter i gang med start/stop aktiveret
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.257
Min bror har fundet en metode til at frakoble start/stop permanent. Det skal jeg bare lige have ham til at gøre.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.496
Det er kun "VWs" 8 trins konverterkasse der var interessant, det er jo samme Toyota gearkasse som der ligger i vores PSA bil, så hvis du havde haft den kunne det have været sjovt at vide om du også havde problemer
DSG er jo af dobbeltkoblings modellen og er egentligt en manuel gearkasse, så de oplever nok ikke samme forsinkelse
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.257
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.496
Tror ikke der er nogle VAG i Danmark med 8 trins automatkassen fra Toyota (Aisin), dog ligger den gearkasse jo i alt fra BMW/mini, VAG, Volvo, Toyota/Lexus, GM og ja Psa og en del flere
A3 8l 1.9 tdi km/L