10.764 visninger
|
Oprettet:
Hjul spændt for hårdt {{forumTopicSubject}}
Var nede hos min lokale dækmand efter en punktering og da han satte hjulet på igen lagde jeg mærke til at han spændte direkte med luftnøglen uden en momentstav imellem.
Nu må man gå ud fra at han ved hvad han laver, men umiddelbart kan jeg da godt tænke at det er spændt for hårdt.
Er det normalt at man kan spænde på den måde? Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor mange Nm hans luftnøgle er på
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Biler: 7 Emner: 2 Svar: 448
Så du går ud fra at det er spændt for hårdt, eller er det noget du ved med sikkerhed?
Smid en momentnøgle på og find ud af det, inden du peger fingre af dækmanden
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
okt 2019
Følger: 14 Følgere: 20 Emner: 9 Svar: 45
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
Hvis toppen knækker før bolten, så er det satme ikke særlig solidt værktøj
okt 2019
Følger: 14 Følgere: 20 Emner: 9 Svar: 45
sep 2004
Følger: 2 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 69 Svar: 771
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 400 Svar: 4.996
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 119 Biler: 3 Svar: 1.034
okt 2019
Følger: 14 Følgere: 20 Emner: 9 Svar: 45
Mit spørgsmål gik mere på om man kunne løsne en enkelt hjulbolt og så skrue den i med det rigtigt moment, og så gøre det enkeltvis. Eller om man skal have den på en donkraft/lift for at få taget dem alle sammen ud.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.074
tænker det kommer and på trykket også om den spænder med korrekt moment
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
Det skal man aldrig gøre, medmindre bilen er klodset op. Ellers risikerer man, at hjulet er ikke 100% centreret længere, når man spænder igen. Så ryster lortet, som ved mangel på centreringsringe...
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.074
og gøre det samme ved resten
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Men ellers, ja, løsn een ad gang og spænd
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
Dennis GSI
Ikke ifølge databladet på dem.
tjekker faktisk jævnligt, hvordan bolte er spændt i forhold til moment nøglen, og det passer ret godt, når jeg har spændt med slagnøglen, indstiller jeg og tjekker med moment nøglen, og så klikker den, bagefter stiller jeg moment nøglen en tand over det moment og så klikker den ikke, men spænder lidt inden den klikker.
Vælger jeg det højeste, så kan jeg mærke med både luftnøglen og trækstang at der skal en del til, når det skal løsnes..
Det modsatte er gældende ved laveste indstilling.
Morer mig faktisk meget over dem det lige gerne vil hjælpe ved hjulskift, hvor de bare sætter luftnøglen på fuld skrald, og holder på i flere sekunder.
Lige ledes dem der har en tvangs handling der gør at de lige skal have en moment nøgle til at klikke mellem 3 - 5 gange på hver bolt eller møtrik.. ??
okt 2019
Følger: 14 Følgere: 20 Emner: 9 Svar: 45
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
50 km havde jeg kørt inden det skete.
Tjekker altid efter derhjemme med momentnøglen hvis jeg har været i byen og få lavet noget. Os som ikke har lift må nogen gange ud og betale sig fra det
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
Ja
okt 2019
Følger: 14 Følgere: 20 Emner: 9 Svar: 45
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Løsn og spænd korrekt moment, og kør til din mekker og nævn det for ham
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
johan p
Selvfølgelig.
Det jeg mente at de klikkede 3-5 gange på samme bolt, uden at flytte moment nøglen.
Kryds spænder gør alle vel....??
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 1.494
Har altid momentnøgle på bagefter. Nogle bruger momentstænger osv.
Nogle biler bruger jeg slet ikke luftnøgle.
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Hvis jeg i øvrigt forstår det hele rigtigt, så er det da i hvert fald tankevækkende, hvis en dækmand har spændt hjulet med 200 nm eller mere, når det vel er de færreste fælge, der skal have mere end 115-120 nm. Jeg synes i hvert fald det er dybt amatøragtigt, og NEJ jeg påstår ikke, at skiver, nav osv. nødvendigvis bliver ødelagt af det - men der er nok en grund til, at man angiver et max. moment, som der skal spændes med. Jeg har set tilstrækkeligt med knækkede bolte og ødelagte skiver mv. i min tid som "hobbymekaniker" til, at jeg ved, at man ikke bare skal negligere, hvor meget man spænder med. Og når den klikker ved 200 nm, hvem ved så, om hjulet har fået 220, 250 nm eller mere?
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 33 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.050
okt 2019
Følger: 14 Følgere: 20 Emner: 9 Svar: 45
Nu synes jeg bare den vibrerer fra forhjulet mere end den plejer. Det er nok ikke noget, jeg er sikkert bare mere opmærksom på det end normalt. Måske en dårlig afbalancering? Det burde bare ikke være tilfældet hvis dækmanden bare kan sit arbejde nogenlunde.
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Hvis jeg vidste / fandt ud af, at min dækmand havde spændt mine hjul med (langt) over 200 nm så ville jeg 1) aldrig sætte mine ben i butikken igen og 2) jeg ville i klare og entydige toner sige til dækmanden, at han måske skulle have valgt en anden profession end at være dækmontør. Det burde ikke være raketvidenskab at sætte sin luftnøgle til fx 100 nm og så spænde det sidste med en momentnøgle. Sidstnævnte tager ca. 2 minutter for alle 4 hjul
Men sådan er vi nok så forskellige mht. hvad vi finder os i
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 36 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.854
KN også bare være anlægsfladen der skal renses. Evt mellem nav og skive.
okt 2019
Følger: 14 Følgere: 20 Emner: 9 Svar: 45
Det er nu heller ikke fordi det er voldsomme vibrationer. Det er sikkert bare fordi jeg er mere opmærksom på det nu. Så tror man straks der er noget galt kun pga små ujævnheder i asfalten. Og ud fra hvad jeg har kunne læse mig frem til så ville det være voldsomt især når man bremser hvis nav eller skiver var trykket skæve. Det er heldigvis ikke tilfældet. Det var mere derfor jeg mistænkte afbalanceringen.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.533
Andreas skulle blot være kørt tilbage til værkstedet og bedt dem udbedre problemet.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
apr 2004
Følger: 1 Følgere: 46 Biler: 12 Emner: 2 Svar: 3.533
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 110
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
100nm i hånden?? Hvad satn snakker du om?? Tesla skal have 175nm på deres alu, Ford Galaxy skal have 170nm og der var en enkel model Galaxy, som skulle have 210nm efter instruktionsbogen. Gu kan en alufælg ikke flække af luftnøgler, du er helt skæv...
mar 2019
Følger: 9 Følgere: 119 Biler: 3 Svar: 1.034
jul 2007
Følger: 44 Følgere: 54 Biler: 6 Emner: 41 Svar: 1.494
Ses tit på Mercedes, BMW og Opel.
Der står faktisk at der ikke må bruges luftnøgle.
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 110
Men for 10 år siden, da jeg stod i lære, blev jeg lært at det er, som jeg nævnte før.
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 110
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
okt 2019
Følger: 14 Følgere: 20 Emner: 9 Svar: 45
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
okt 2019
Følger: 14 Følgere: 20 Emner: 9 Svar: 45
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
jan 2009
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 5
Jeg har lige fået bilen undervogns behandlet og kunne efterfølgende ikke løsne hjulene, det er bare så uprofessionel og ren dovenskab ikke at bruge moment nøgle.
maj 2005
Følger: 29 Følgere: 52 Biler: 9 Emner: 272 Svar: 3.423
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
Spis mere havregrød, så skal du nok kunne løsne dine hjul én dag...
jan 2016
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 1
maj 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 1.937
Jeg forstår ikke at nogen her i tråden påstår at man ikke kan overspænde hjulbolte - man kan jo både ødelægge gevind eller overstrække boltene, så de knækker for et godt ord og hjulene ryger af - desuden kan man ødelægge fælgene, så de bliver skæve eller umulige at spænde fast.
At en dækmænd løfter en bil, hvor det ødelægger malingen - og ikke bruger momentnøgle - kunne godt tyde på at man skulle finde en anden næste gang, der drager mere omsorg for sine kunders ve og vel og deres køretøj.
okt 2011
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 42
aug 2007
Følger: 1 Svar: 6
1. Man kan fint spænde hjulbolte med luftnøgle -- Alle slags og alle fælge, blot man sætter den til et passende lavt moment. Moment på de fleste billige luftnøgler sættes ved at reducere lufttrykket, og er extremt upræcist .. Rigtige kvalitets luft drevne nøgler har en moment-kobling, som er rigeligt præcis til de fleste "hjul-job"
2. For meget moment kan sagtens ødelægge ting -- Det der er mest almindeligt er deformation af anlægsfladen (konus eller kugleformet) og gevindet, oftest i bolten, da dens gevind er "rullet" og ikke skåret, og hjulbolte er lavet af "bollejern"
3. "Dæk og fælge centre" og lignende bikse ansætter hvemsomhelst der vil gå for lønnen, og kan vise blot et minimum af evner med en skruenøgle... Så får man 2 dages "oplæring" og så går man i gang med at brokle kundernes Skoda'er -- Do NOT ask me how I know ..
4. En meget almindelig måde alufælge bliver ødelagt på er at folk (og fæ) anvender kugle-boltene fra et sæt stålfælge og knokler dem på et sæt alu-fælge med koniske anlægsflader ..
5. Der skal IKKE kobberfedt eller noget som helst andet på Konus eller kugle-fladen --
Det nedsætter friktionen og vil give et forkert moment -- Det skal kun på navets anlægs-flade og på gevindet.
6. Alle standard Metriske bolte har et maximalt brugbart moment, alt efter størrelse og hvilken type (styrke) af stålbolt der er tale om - Hjulbolte er helt almindelige 6.8 stålbolte de kan i M16 holde til max 200 NM - ellers kommer man ud over 80% af deres ultimative styrke.
Oftest er den flange på hjulnavet der holder hjulboltene udstyret med mindre end 15 mm materiale -tykkelse til at lave gevindet i .. Check det selv næste gang du rykker hjul og bremseskive af ..
Man kan NEMT risikere at vride nav eller bremseskive en anelse skævt med for højt moment, kombineret med anlægsflader der ikke er pinligt rene... Jeg havde f.eks. en Audi S4 der åd sine bremseskiver som lakrids .. De blev udskiftet flere gange, indtil en dygtig mekaniker (ikke mig) fik den tanke at navet måske var skævt ...
Så Konklusionen er: Hjulbolte skal NATURLIGVIS efterspændes med en Momentnøgle, og at spænde dem over 120 - 130 NM er spild af tid .. Hvorfor der på nogle biler står at de skal spændes med over 200NM må stå for den fabrikants regning -- Jeg vil personligt aldrig spænde en hjulbolt over 150NM --
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
"Man kan NEMT risikere at vride nav eller bremseskive en anelse skævt med for højt moment, kombineret med anlægsflader der ikke er pinligt rene... "
Hvis både fælgen, skiven og navet er plane, kan man IKKE vride noget som helst skævt. Det er fysisk umuligt. Er der en vildfaren centreringsring, eller en anden fremmed genstand på anlægsfladen - så ja, navet kan blive skævt. Men det kan det også blive med almindelig spændemoment på 120.
"Jeg havde f.eks. en Audi S4 der åd sine bremseskiver som lakrids .. De blev udskiftet flere gange, indtil en dygtig mekaniker (ikke mig) fik den tanke at navet måske var skævt"
God historie... Men hvor ved du fra, at fejlen skyldes netop overspænding af hjulbolte?
okt 2005
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 88 Svar: 1.637
Jeg kører til daglig i en 7.5T Renault der skal spændes 350-370nm, og den har fået skiftet to fælge foran, fordi et amatør dækcenter ikke fatter at 450nm er en anelse mere end 370nm. De var så skæve at rattet slog flere cm fra side til side.
Men jeg kan se at tilspændingsmoment på fælge herinde er som alt andet, en religion. Personligt spænder jeg de små C1, Aygo med 110nm, og alt andet op til Passat størrelse 140nm. Det er mere end hvad fabrikanten oplyser, men jeg ved også at folk ikke gider/husker at få hjulene spændt efter, og alle de biler jeg har haft, hvor jeg har spændt med 140nm, er aldrig gået løse, og har heller ikke kunne spændes efterfølgende.
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 400 Svar: 4.996
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
#62
Hjulmontører hos Euromaster gennemgår kurser i alle de forskellige komponenter en bil er bygget op af, og jo mere man kan, jo mere får man i løn, og flere er ikke mekanikere.
Man kan sagtens spænde en bolt over.
Jeg vil tro gevind i nav ryger inden bolten går i stykker. Jeg er ikke klar over om gevindet i nav er lavet med rulletap eller skåret, men gevindet på bolten er valset og bolten er bagefter hærdet.
Jeg er på Unibolt A/S
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
jul 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
I instruktionsbogen for min bil står der 90nm.
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 400 Svar: 4.996
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 9 Biler: 5 Emner: 42 Svar: 2.622
Gad vide om folk spænder bremseåg, caliber bolte, hjulcyllindre moment. Tændrør og gløderør er rimelig væsentlige, så dem går jeg ud fra alle spænder moment, især på nye biler hvor momentet er udregnet, designet til det enkelte rør, så elektroden står korrekt og gnist i forbrændingskamret kommer korrekt.
aug 2007
Følger: 1 Svar: 6
Belært af dyr erfaring med mine motorcykler, har jeg ikke mindre end 3 moment-nøgler .. og de bliver brugt til hver eneste bolt eller møtrik der kræver det .. Baghjulet på to af mine cykler sidder med 1 møtrik -- Venstregevind og 220 - 240 NM -- Men den "møtrik" er også M50 --- Jeps -- 50 mm Gevind ..
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 19 Biler: 5 Emner: 36 Svar: 4.378
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
Jeg er ikke helt med... Her er billede af originalt VW nav til en Up, jeg havde liggende... Hvordan kan denne 10,5 mm tyk stålplade blive skæv ved at blive spændt sammen med en plan anlægsflade på en fælg med M12 bolte?
Mener du, at gevindet på en så tynd en bolt er så stærkt, at det kan bøje en 10 mm stål i retningen af en plan flade som er lagt oven på den? Tror du ikke, at gevindet ryger først? Eller bolten bare knækker?
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 332 Emner: 80 Svar: 870
Da min citigo hoppede ved bremsning, kørte jeg til skoda, da jeg havde en serviceaftalr på den.
Da jeg selv får skiftet hjul andet steds, altså derhjemme, var det første de gjorde at beskylde den for at være spændt for hårdt, og dermed have trukket nav skævt.
Så de gik ud for at måle hvor hårdt hjulene vat spændt. De gik så løse ved 109nm. Det viste sig at være rust på skiverne, som havde ædt overfladen så meget at den hoppede.
Men pointen er at vag-butikkerne selv erkender at overspænding af hjul medfører skæve nav...
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
Bare fordi en eller anden vag-ansat med tvivlsomme evner prøvede at tørre det af på dig ved at opfinde en eller anden lame forklaring ud af luften, tager du som erkendelse af det umulige?
Geniet kunne jo ikke engang opdage meget rustne bremseskiver??
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 332 Emner: 80 Svar: 870
Jeg tager det ikke som grund. Men undrer mig at de siger det, og at der er Ca 10.000 opslag på forskellige fora om samme emne.
Og at vw i en længere periode har skiftet nav ub...
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
Hvis noget skal kunne blive skævt ved at spænde det sammen, skal der være luft imellem et eller andet sted, så metallet kan blive bøjet i den retning. Hvis begge anlægsflader er 100% plane, er det UMULIGT. Læs #74, han forklarer det meget godt.
At der så 10.000 amatører, som skriver et eller andet, de havde hørt om, kan det ikke blive mere muligt af...
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 332 Emner: 80 Svar: 870
aug 2007
Følger: 5 Følgere: 23 Biler: 3 Emner: 117 Svar: 1.008
Men så synes jeg da også bare, at dem, som ikke ser det fjerneste problem i , at deres dækcenter spænder hjulbolte, som kun skal spændes med måske 110-120 nm med et moment, der ligger (langt) over 200 nm, at disse personer bare skal blive ved med at "frekventere" disse amatørdækcentre
Faktisk synes jeg, at Frank i kommentar #62 - for at sige det med John Faxes ord - "rammer bolden lige i røven"
Og så kan det godt være, at den følgende del af hans kommentar støder dem, der har kommenteret her i kommentarsektionen, og som har arbejdet / nu arbejder i branchen, men ikke desto mindre er det også min erfaring, når jeg tænker på, hvad jeg selv har oplevet gennem tiden
3. "Dæk og fælge centre" og lignende bikse ansætter hvemsomhelst der vil gå for lønnen, og kan vise blot et minimum af evner med en skruenøgle... Så får man 2 dages "oplæring" og så går man i gang med at brokle kundernes Skoda'er -- Do NOT ask me how I know ..
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
Nav kan sagtens bøje. Jeg har selv set to - den ene er en Suzuki, hvor ejeren valgte selv at skifte hjul og vidste ikke, at den gule dims siddende på navet, var centreringsringe til hans Thansen fælge. Så han spændte originale fælge udover ringene. Synes selv ikke, at boltene føltes faste nok, så han gav den hele armen med momentnøglen. Den anden er en Audi, hvor hjulet løsnede sig under kørslen og den sidste bolt, da sad tilbage, trak navet skævt...
Men de bliver ikke skæve blot ved at overspænde boltene, hvis anlægsflader er plane.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
Morten er udlært lastbilsmekaniker.
Sidste gang tabte jeg det ene forhjul efter 45 km kørsel.
For lidt strøm på akku.
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 110
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 143 Svar: 7.986
jul 2005
Følger: 78 Følgere: 97 Biler: 8 Emner: 400 Svar: 4.996
jun 2007
Følger: 5 Følgere: 7 Emner: 3 Svar: 110
Hjul spændt for hårdt