Lampe i instrumentbræt vedr for høj kølervæsketemperatur {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleri,
Jeg søger rådgiving/hjælp vedr et problem med en lampe i instrumentbræt vedr for høj kølervæsketemperatur.
Det drejer sig om en gammel VW Golf mk5, 1.6 FSI fra 2003, som jeg har købt for ca 3 måneder siden, som beset.
Efter jeg købte den, vidste jeg ikke om der var nogle fejl på den, dog forventede jeg at der var.
Så jeg har haft den på værksted, for at få den kigget efter fejl og mangler. Der var så lidt at komme efter som forventede, da den jo er 17 år gammel. Der er nu blevet skiftet flexrør, fjedre hele vejen rundt samt sat en ny ankerplade på. Så all good.
Dog efter ca 1 måned hvor jeg har kørt rundt i den, er den begyndt at sige på langt de fleste køreturer: STOP! (Derefter 3 bip lyde) - Check Coolant - Owner's manual. Samt hvor der er en rød lampe der blinker i instrumentbrætet.
Det skal siges at temperaturmåleren aldrig kommer over 90 grader.
Jeg har prøvet at kigge i manual'en, dog uden noget brugbart.
Jeg har derefter kigget efter om bilen mangler kølervæske og fyldt på efter behov. Så der er kølervæske i tanken op til maximum.
Jeg synes heller ikke at bilen taber væske.
Derfor er jeg begyndt at tænke på om det kan være en sensor i bilen, som er blevet dårlig. Så har derfor fundet frem til en flink fyr nær mig med en computer og et vcds kabel, da vi så kunne prøve at slette de gammel fejl og evt finde frem til om der er en sensor, som er gået hen og blevet dårlig. Dog har det ikke givet noget held. vcds loggen melder ikke om nogle fejl vedr dette.
Det er så derfor jeg skriver her nu, for at søge noget hjælp fra nogen som ved noget mere om dette og som evt kan hjælpe mig med at løse problemet.
Med venlig hilsen Mads
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
Er ret sikker på at kølervæske beholderen har indbygget sensor og hvis den har været fyldt over max kan der trænge væske op i sensoren og det kan de ikke holde til.
Er vidst et ret kendt problem på mk4 og mk5.
Ny beholder fra Ebay er omkring en hund,måske det var at prøve ?
Mener det den samme beholder som mk4 så hvis du kender en med sådan en kunne i jo prøve at bytte rundt og se om fejlen forsvinder ?
aug 2020
Emner: 1 Svar: 5
Så du tænker en ny beholder med sensor, måske kan løse problemet?
feb 2007
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 465
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.574
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.161
der melder den fejl på niveau sensor, når man sætter tænding På
har et par gange ikke fået stillet ordentligt på efter tandrem skift.
så melder den fejl på kølervæske niveau
aug 2020
Emner: 1 Svar: 5
Der udover har jeg lige været ude og prøve at tag sensoren af og se hvad der skete ved det.. se video https://www.dropbox.com/s/zut1i0nsknc1b2r/Video%2008.08.2020%2022.43.56.mov?dl=0
Den kommer op med fejl, sjovt nok opfører den sig på samme måde som jeg tidligere har beskrevet og når jeg fx har kørt 15 km i bilen
feb 2016
Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.711
aug 2020
Emner: 1 Svar: 5
aug 2015
Følger: 1 Følgere: 4 Emner: 15 Svar: 306
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.161
nogen sensor er mere følsomme end andre.
nogen give alarm bare den er 1 par mm under maks
andre gør først, under minimum.
alt efter hvem der har produceret beholderne, og hvor meget skidt der sider på føleren
aug 2020
Emner: 1 Svar: 5
har bestilt en ny beholder med sensor hos nap.dk - prøver at skifte den og se om det kan løse det
aug 2020
Emner: 1 Svar: 5
Fejlen forsvandt med det samme, samt er den ikke kommet igen imens jeg har kørt ca 15km her til aften.
Så jeg siger mange tak for jeres hjælp
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.161
Lampe i instrumentbræt vedr for høj kølervæsketemperatur