1.767 visninger
|
Oprettet:
HDI 1.6 - Kraftig hvid røg ved 3200-3800 omdrejninger. {{forumTopicSubject}}
Jeg har et lidt pudsigt problem med en Volvo V50 med en 1.6 diesel motor, når den rammer 3200 omdrejninger begynder motoren at sætte ud, og det vælter ud med hvid røg fra udstødningen, og det lugter ganske kraftigt af diesel, ved 3800 er problemet væk, og motoren lyder igen normal, og røgen aftager.
Jeg gætter på røgen skyldes at motoren taber omdrejninger, og derfor ikke forbrænder den diesel som der bliver sprøjtet ind, men jeg har overhovedet ingen ide om hvor jeg skal starte med at fejlsøge.
Der er ingen fejlkoder overhovedet.
Forslag ønskes
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Hvis du virkelig ikke ved hvor du skal starte, så er der ingen grund til at at prøve at forklare dig om fejlsøgning, for du ville ikke vide hvad du skulle gøre med den information...
Jeg forsøger ikke at være nedladende eller provokerende, men engang imellem skal man indse at nogle ting overstiger ens evner.
Nærmeste Volvo værksted, kan helt sikkert finde ud af hvad der er galt, og hvad reparationen koster. Så kan du se om det er værd at smide de penge i bilen, eller finde en anden.
dec 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 118
Jeg gætter på du absolut ingen ide har ang problemet.
Men ok, det var nok ris til egen røv, det kunne jo være andre havde bøvlet med samme problem, og havde en ide til hvor man skulle starte, som skrevet der er ingen koder, og live data giver intet svar.
dec 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 118
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Jeg har ingen ide om hvad problemet præcist er - men jeg har en god ide om hvor jeg selv ville starte med at fejlsøge, hvis det var min bil.
Hvis du vidste hvad du skulle gøre for at fikse et problem med den, ville du også vide hvor din fejlsøgning skulle starte.
Ikke alene er det pænt relevant at vide om bilen har været på et værksted, men også hvad deres konklusion var, og ikke mindst hvad de har gjort for at komme frem til den konklusion.
Det er endog endnu mere vigtigt at vide hvorfor bilen blev hentet inden problemet var løst.
Synes du ikke det er smart at fortælle det, til folk der eventuelt skal hjælpe dig?
Er der lavet leakdown test?
Trykprøvning af kølesystemet?
Trykmåling af højtrykspumpen?
Spraytest af dyserne?
Tæthedsprøvning af dyserne?
dec 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 118
Nej der er ikke lavet en leakdown test, ej heller trykprøvning af kølesystem, eller trykmåling af højtrykspumpen.
En leakdown / kompressions test ville måske være en god ide, men jeg må ærligt indrømme at jeg tvivler på den viser fejlen.
Og nej det er ikke en toppakning der er gået, dyser er testet på et bosch værksted, og er ok, og bilen bruger ikke kølervæske, og jeg tror ikke på det er højtrykspumpen, da det kun er et ganske smalt omdrejningsområde der er problemer.
Tal fra pumpen ser ok ud i Vida, men jeg kan på stående fod ikke huske præcist hvad den viser.
Jeg er ikke bange for at indrømme at jeg nok har stirret mig blind på den hvide røg, men jeg tror ikke den har noget som helst at gøre med problemet, den er blot et bi produkt af en motor der taber omdrejninger, og tøver.
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.375
Hvis fejlen ikke bliver fundet de steder man logisk kigger, må det ulogiske, hvor ulogisk man end synes det er, være der problemet ligger.
Indtil videre kan man ikke rigtigt udelukke noget. Man skal starte med at finde ud af om det ER hvid røg, som jo er kølervæske - eller om det blot er meget lyseblåt, som så er dårligt forbrændt diesel.
3200 er et stykke efter max moment, hvor den største belastning på f.eks toppakning er. Med de fleste motorer opdager man ikke at de æder selv ekstreme mængder vand, så mit gæt er at det er diesel røg. Det understøttes også af at den sætter ud...
dec 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 118
Korrekt, 3200 er et godt stykke oppe, men jeg ville forvente en toppakning ville lave mere ballade end 600 omdrejninger, som skrevet, ved 3800 er det overstået, og røgen forsvinder igen.
Fejlen er altid andet end logisk, men jeg kan ikke bestemme mig for om det er en elektronisk fejl der ikke sætter en kode, eller vi er ude i noget mekanisk, der er ingen mislyde, og bilen starter med det samme, og ryger ikke.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
dec 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 118
Tanken har strejfet mig, men der er ingen olie i intercooler, eller dvs ikke mere end normalt på en dieselbil, fejlen kan selvfølglig godt være ved turbo alligevel.
dec 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 118
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
dec 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 118
Måske havde det været bedre at køre den til en Ford forhandler.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
dec 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 118
Må hellere lige nævne at jeg har renset indsugning og egr i samme omgang, men jeg tvivler på det har noget som helst med det at gøre, så slemt var det heller ikke.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.942
Defekt VGT eller vacuum boks?
dec 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 118
Jeg endte med at udskifte selve kernen, vnt'en, og aktuatoren.
HDI 1.6 - Kraftig hvid røg ved 3200-3800 omdrejninger.