0 bar olietryk midt under kørsel {{forumTopicSubject}}
Hej!
Kort baggrundshistorie:
Jeg har en Opel Calibra Turbo (C20LET) som jeg har bygget helt ny forstærket motor til. Alt er enden nyt eller opgraderede og forstærkede dele. Den har fået sprit ny original oliepumpe fra en z20let med modificeret oliesi. Da jeg startede den op første gang var den helt perfekt, olietryk var mega god (5 bar ved kold tomgang). Efter lidt tid og ekstra arbejde frem og tilbage og det hele, så fik jeg endelig trillet en LILLE tur i den. Kørte cirka 2 kilometer væk fra værkstedet og tilbage, for så at skifte olie på den, for lige at få skyldet den igennem. Så her i dag, anden gang jeg skal køre i den. Jeg starter den op, den køre stadig mega godt i tomgang, god olietryk, den får lov at holde i tomgang ind til den er varm (som den plejer), efter 1 kilometer begyndte olietrykslampen at lyse og mit olietryksur gik direkte på 0 bar. I det sekundt den bippede fik jeg slukket motoren og trillet ind til siden, så er egentlig ikke bange for at motoren har taget skade.
Men jeg skal nu finde ud af hvad der kan gøre at olietryk går fra 2-3 bar under kørsel til 0 bar på et splitsekundt. Nogen forslag på hvad jeg skal kigge efter? Tænker selvfølgelig oliesi og oliepumpe, men er der andre muligheder?
Vh
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 383 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.575
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
Er der brugt flydende pakning oppe i topstykket?
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 17 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 168
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Det yderste gear på oliepumpen har det med at udvide sig og sætte sig fast i oliepumpehuset når de køre uden olie i, så vil hellere være på den sikre side og tjekke.
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 17 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 168
jan 2007
Følger: 8 Følgere: 17 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 168
Altså du forsøger at starte uden gnist på rør og uden sprøjt på dys og aflæser så olietryk.
Ærgerligt at få skilt det hele ad og ikke blive klogere.
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Men har samlet det hele nu, så må jeg prøve at starte den og se hvad der sker. Tror næsten det er fordi olien ikke kommer hurtigt nok retur med i bundkar, så oliepumpen ikke kan suge noget olie op. Men hvorfor, ja det kan jeg ikke svare på.
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.043
har prøvet med en 2.0 8v ohc Opel motor.
hvor vi monterede en metal toppakning.
der var dog lige den lille forskel, at der var en lille fin gennem gang fra olie over til vandet.
så efter ca 60 sekunder var vandbeholderen fuld af vand med olie i
da den pakning vi have brugt ikke helt passe til den type motor ??
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Har samlet det hele nu, så nu vil jeg prøve at tørne motoren i et sekundt eller 2 med olie slangen til turboen af og så se om der kommer noget olie ud. Hvis der kommer olie, så burde pumpen ikke fejle noget, så er der noget andet der er galt.
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Nu er mit næste mål så at få løsnet den skide krumtaps bolt... Er selv løbet tør for ideer, så hvis nogen ligger inde med en gevaldig hidsig slagnøgle, så gir jeg gerne en ramme eller nogle moneter (Hvad der er mest tiltrængt) for at komme og løsne den.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Du har ikke sat eller lavet en “skvulpe” plade mellem bundkar og blok?
Nogen af Opels motorer har noterne til og drive oliepumpen krympet på krumtappen, som en ring med to noter, måske det der er galt?
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Tænker om den er lukket for meget så olien står på oversiden ved krumtappen.
Ja det ikke sikkert det er lavet sådan længere.
Men mener en overgang enten de sidste af motorerne inden ecotec'erne kom eller de først ecotec havde ringen som sidder bag oliepumpen krympet på.
Som en ring med to flade tapper som stak ind bag i olie pumpen.
De kunne gå løse med ingen olietryk som resultat.
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
jun 2006
Følger: 15 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 41
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Så sugerøret var ikke løst?
Hmm skvulpepladen har store huller?
Noten/ringen jeg snakker om, sidder på krumtappen, bagved oliepumpen.
Ligesom en not til en remskive.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 314
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 314
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 314
Oliepumpen kan lave ekstremt meget tryk hvis den fik lov. Så meget at oliefiltre og lukkepropper bare ville blive skudt ud.
Derfor indbygger bilfabrikkerne en ventil til at regulere olietrykket. På en VW sidder den bagest i blokken, nedefra i venstre side med en stor skruetrækkerkærv.
Deroppe sidder en fjeder og et stempel. Hvis dette stempel ikke kan bevæge sig virker ventilen ikke. Hvis den sidder fast i lukket tilstand vil trykket være for højt og omvendt hvis den sidder fast i åben tilstand
Her går det så galt når folk indbygger større oliepumper fordi den så kan holde ventilen åben ved varm olie også. Så brænder motoren i værste fald af fordi man i den bedste vilje har sat en "bedre" pumpe i.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Jo man kan sagtens bruge z20let pumpen på en c20let, 99% af alle “byggede” c20let motorer kører med z20let/leh oliepumpe, de er fuldstændig ens, z20let/leh har bare bedre overtryksventil og tandhjul og giver derfor hurtigere olietryk ved opstart og ventilen har sværere ved at sætte sig fast. Ventilen er indbygget ind i pumpen, så det er ikke problemet.
Olietrykskontakt har igen ikke fejl, da jeg har 2 som præcis på samme tid sagde 0 olietryk, tror ikke det er muligt at begge går i stykker på samme tid.
Olie sugerøret sad som det skulle og har tjekket efter alle mulige utætheder i den, og der er ingen.
Men jeg har nu bestilt en ny pumpe og sugerør, så må jeg se om det fikser det...
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.043
er der fejl i sådan en, kan det være der trykket mistes
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 314
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Ja glæder mig til at se, hælder lidt til oliepumpe og olie sugerør
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Så tvivler jeg på din pumpe fejler noget.
Samme med overtryksventilen i pumpen.
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Gir dig ret i det. Også derfor jeg skriver jeg tror det er oliesugerør. Andet kan det ikke være (Tænker jeg)
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Eller sad løs, men så hjælper det jo ikke og købe nyt.
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Altså det er så enkelt, for at få olietryk skal olien flyttes fra bundkar ud i motoren og så skal der være modstand i motoren for at lave trykket. Jeg har testet om der kommer olie efter oliepumpe, det gør der ikke, de eneste 2 ting der står for at sende olie fra bundkar ud i motoren er oliesi og oliepumpen, ergo endten den ene, den anden eller begge. Jeg gider ikke til at skille den ad igen og igen og igen, så køber gerne både pumpe og si, så må det være løst.
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Men jeg kunne sagtens finde en hel masse grunde til hvorfor jeg ikke bare ville købe nye dele uden og checke om dem jeg skifter fejler noget.
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.941
Så længe du ikke har trykprøvet sugerøret og inspiceret pumpen aner du faktisk intet.
Men det self dine penge og din motor
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
Selvfølgelig mangler der ikke en prop i en smørekanal? Har lige bygget hele motoren, kender hele motoren ud og ind.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
maj 2018
Følger: 15 Følgere: 38 Biler: 1 Emner: 21 Svar: 63
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 612 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.636
0 bar olietryk midt under kørsel