{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.467 visninger | Oprettet:

Alex H
Alex H
Tilmeldt:
9. dec 2020
Emner: 2 Svar: 9

Fjeder sprunget fiat punto 2011 {{forumTopicSubject}}

Hej min venstre fjeder på forakslen er knækket og skal skiftes.
1. kan man nøjes med kun at skifte den venstre fjeder
2. skal jeg skifte støddæmper nu jeg er igang?
spørgsmålet er om jeg bare kan nøjes med at skifte den ene fjeder så jeg slipper for at bruge unødige penge, da bilen kun har kostet 25000.

Er der iøvrigt nogen der har erfaring med autodoc? Vil gerne have nogle billige reservedele hjem der fungerer.
Til slut: gløderørslampen blinker ca 30sek når jeg sætter tænding på. Er det normalt blot et gløderør der er gået eller kan det være andet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fjeder sprunget fiat punto 2011
  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #1   9. dec 2020 Du kan godt skifte en fjeder, men chancen for at højden på den nye du monterer og den gamle i modsatte side er forskellig fordi "den har sat sig" er stor, og så får du en bil hvor der er højdeforskel i højre og venstre side , og selv en 10 -15 mm vil kunne ses .

    Skal du skifte støddæmper ?
    Hvis bilen har kostet 25.000 , så har bilen sikkert kørt en del ( jeg gætter ) så ville jeg skifte støddæmperne og evt tårnlejerne når nu jeg var i gang , så sjovt er det heller ikke at skille sådan en omgang ad ?

    ja det er en billig bil, men den kræver altså lidt vedligeholdelse , og jeg ville skifte begge fjedre, støddæmpere og tårnlejer når jeg var i gang , iøvrigt er det jo en Fiat, de har historie for at være latterligt billige at købe reservedele til , og det kan vel næppe blive meget mere end 1500 kroner i stumper , hvis du vælger billigste alternativer ?


  • Alex H
    Alex H Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #2   9. dec 2020 På Refako koster det 2000 kr for tårnleje, støddæmper og fjeder (alle 2x). Hos autodoc går det ned til 1200 for de billigste.
    Det med at bilen står skævt hvis man kun skifter i den ene side, gælder det også for forhjul og baghjul?


  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #3   9. dec 2020 Det med at bilen står skævt hvis man kun skifter i den ene side, gælder det også for forhjul og baghjul?

    Ja !


  • Alex H
    Alex H Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #4   9. dec 2020 Synes det er lidt overkill at skifte støddæmper, fjeder på alle 4 hjul, pga 1 sprunget fjeder. ville nu helst nøjes med 1 eller 2 hjørner..?

  • #5   9. dec 2020 skift du bare den ene, det har jeg gjort mange gange. du kan hverken se eller mærke forskel.

    det med glødelampen er sikkert et gløderør der er gået, du kan prøve at skifte dem, MEN de kan knække og så bliver det en dyr operation.


  • Alex H
    Alex H Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #6   9. dec 2020 er det nok hvis jeg køber fjeder, støddæmper og tårnleje. eller skal jeg også købe manchetsæt, fjederskål eller andre småting med? køber delene hjem og får en til at sætte dem på

  • Alex H
    Alex H Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #7   9. dec 2020 #5 ville du så skifte både dæmper tårnleje og fjeder på den ene side?

  • #8   9. dec 2020 Kun fjeder og tårnleje i den side det er galt, hvis Støddæmperen så er utæt så ville jeg skifte begge Støddæmpere.

  • #9   9. dec 2020 husk tårnleje da det tit pga den de knækker. tårnlejer er ring på dem

  • #10   9. dec 2020 Søg på www.buta.dk
    Og hold vores køb i Danmark smiley

    Gode priser og rigtig fin service


  • #11   9. dec 2020 Fjedre kan du sagtens skifte enkeltvis. Støddæmpere skal altid skiftes som par.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #12   9. dec 2020 Vær opmærksom på at det langt fra er alle mekanikere der vil montere dele du selv kommer med. Så kan de nemlig ikke give garanti på det.

  • Alex H
    Alex H Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #13   9. dec 2020 det tænker jeg heler ikke de kan når de laver det sort. Vil sgu ikke give mere end en 1000 hvis bare 1 fjeder skal skiftes inkl fjeder købt fra mekanikeren, og så er det også lige i overkanten.
    skortensgård sagde i øvrigt 8000 for 2x dæmpere + det løse. grådige svin haha.


  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #14   10. dec 2020 Hvis du skal have en mekanikker til at lave det, så hør dog hans vurdering inden du køber dele hjem ?

  • #15   11. dec 2020 Køb et komplet fjederben ved en ophugger fra en bil der ikke har gået mange kilometer og ikke er så gammel
    Så får du alle delene


  • Alex H
    Alex H Tilmeldt:
    dec 2020

    Emner: 2 Svar: 9
    #16   12. dec 2020 #15 Er det ik ok bare at købe fra buka eller autodoc. så et fjederben med dæmper fjeder etc. det kostede 1200 hos ophug

Kommentér på:
Fjeder sprunget fiat punto 2011

Annonce