{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.103 visninger | Oprettet:

Er hvidlig røg altid et udtryk for en defekt toppakning? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Jeg er rimelig sikker på, at toppakningen på min Opel Vectra C 2,8 V6 Turbo er gået.

Jeg har på det seneste oplevet, at den skyder kølevæske ud af overtryksslangen til kølervæske-ekspansionsbeholderen. Skruelåget til ekspansionsbeholderen er helt nyt (original Opel) så det kan ikke være overtryksventilen i skruelåget som er defekt og som er skyld i at der løber væske ud.

Der har hidtil ikke været skum eller lignende på skruelåget til oliepåfyldningsstudsen, sådan som man ellers ofte hører er tilfældet ved defekt toppakning.

Indtil i morges kom der heller ikke overdrevent meget hvid røg ud af udstødningen, men i morges - og selv om temperaturen uden for ligger på ca. 7 grader - så var der en del hvid røg. Dog KUN ved kold motor. På vej til arbejde holdt jeg nemlig ind til siden for at tjekke, og da var der ingen røg. Det kan vel også have været kondens? Men der var en del røg i morges ved kold motor!

Jeg har nu på eBay bestilt et co2-test-kit for at tjekke, om der er co2 i kølervæsken, men det kommer nok tidligst sidst i denne uge / i starten af næste uge.

Er det et 100% no-go at køre videre i bilen? Hvis jeg tænker mig om, så er det faktisk i nogen tid, at jeg har oplevet, at den skyder væske ud af overtryksslangen på beholderen, men det har været relativt små mængder, hvor der er gået flere uger imellem, at det har været nødvendigt at fylde op.

Jeg ved godt, at jeg FOR LÆNGST skulle have haft kigget på det, men af personlige årsager har jeg ikke haft tid indtil nu. Jeg vurderer også umiddelbart, at det kan blive svært at få en tid hos den lokale mekaniker inden jul.

Hører meget gerne lige jeres input og om det er bedst, at jeg HELT lader bilen stå, indtil jeg har fået mit co2-testkit og be- / afkræftet at det er toppakningen.

PS: Når der skydes kølervæske ud af overtryksslangen på ekspansionsbeholderen, og der IKKE er tale om en defekt ventil i skruelåget - kan dette overtryk så på NOGEN måde skyldes andet end et overtryk, som er genereret af en defekt toppakning?

Tak på forhånd for svar!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er hvidlig røg altid et udtryk for en defekt toppakning?
  • Claus  R
    Claus R Tilmeldt:
    aug 2020

    Følger: 11 Emner: 2 Svar: 286
    #1   15. dec 2020 Hvis du alligevel skal have den på værksted, så lad dog mekanikkeren stille diagnosen, der er da ingen grund til at investere i testudstyr/værktøj, hvis du alligevel ikke selv kan lave den .

    Hvid røg kan også bare være fordi bilen er kold, men gør den det når den er driftvarm, og da den bruger væske, så er der en alvorlig mistanke om at toppakningen er gået .

    Jeg ville ihvertfald ikke køre i bilen før jeg havde fået stillet en diagnose, - så er det nok billigere at "leje et lig" indtil den kan komme på værksted, for fortsat kørsel kan ende i en kæmpe ekstra regning .


  • #2   15. dec 2020 @Claus R - Tak for kommentaren. Vi er 2 mand i familien som skal "deles" om co2-sættet, som koster små 400 kr. - så de 200 kr. pr. mand udgør ikke en kæmpe investering smiley

    Men - point taken - jeg undgår at køre mere i bilen før det er er fastslået, hvad der er galt.


  • #3   15. dec 2020 Min bil ryger også når den er kold, det gør alle biler når det er koldt uden for.

  • #4   15. dec 2020 @Henrik a - Tak for kommentaren. Min har gjort det tidligere, når det var omkring 0 grader eller decideret frost, men jeg synes aldrig før jeg har set det ved temperaturer som i dag, på omkring 7-8 grader. Men jeg kan ikke udelukke, at det var kondens, siden der som nævnt slet ingen røg var efter få kilometers kørsel.

  • #5   15. dec 2020 Jeg ville nu køre i den, for som du selv skriver så har du jo i noget tid konstateret at den skyder vandet ud
    Du er sikker på at det ikke bare er fordi du overfylder den, eller at den bliver for varm.
    Testkittet kan "vist" købes i biltema også.


  • #6   15. dec 2020 Damp af udstødningen er sjældent andet end kondens. Det er helt normalt.

    Men skyder den kølervæske ud af beholderen er der jo noget galt. Det sker dog ofte med Opel ved defekt ekspansionsbeholder.


  • #7   15. dec 2020 Takker igen for alle kommentarerne - de er guld værd smiley

    @Jesper ! - Det vidste jeg faktisk ikke. Kan en defekt beholder virkelig også skabe overtryk, eller hvad er i givet fald årsagen til, at den skyder væsken ud?

    @Buggi - Lige pt. er den ikke overfyldt. Men du har delvist ret, for jeg har en enkelt gang fået fyldt lidt for meget på, og da løb der betydeligt mere ud, - så det bliver utvivlsomt værre, såfremt man "topper for meget op" mht. væsken

    Det skal i øvrigt siges, at jeg i weekenden og igen i går under kørsel fik en advarselsmelding i "dash-boardet" via kontrollampen for "lav kølervæskestand". Efter at have ladet motoren køle af, så tjekkede jeg dog, og der var på ingen måde lav kølervæskestand i beholderen. Det kunne måske tyde på en defekt ekspansionsbeholder eller sensor, men en defekt sensor skaber vel næppe overtryk. I morges lyste der ikke noget i dash-boardet og jeg har ikke fyldt efter siden i går, så der er en eller anden fejl der også.

    Jeg tror jeg lader bilen stå, indtil jeg får co2-testeren. Viser den "positiv", så ved jeg jo, hvad jeg står overfor. Viser den ikke noget co2 i kølervæsken, så får jeg lige en "mekker" til at tjekke, om beholderen evt. er defekt.


  • #8   15. dec 2020 Overtrykket kan også komme af overophedning af motor, men det ville du få besked om.

Kommentér på:
Er hvidlig røg altid et udtryk for en defekt toppakning?

Annonce