{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.601 visninger | Oprettet:

Strømtyve eller ej ? {{forumTopicSubject}}

Hej BG.
Jeg har indtryk af at mange bilentusiaster får væmmelse i maven, når man nævner ordet "strømtyve" ?
Brug aldrig strømtyve, men gå ind på bilens ledningsnet det sted, hvor du naturligt kan hente strøm !
Fx. ved at gå ind på et multistik og dér udtage den ledning, som du skal bruge, og dernæst samle den ledning + din nye ledning på et nyt stikpin, som du så stikker ind i dit multistik igen. smiley
MEN: Ønsketænkning måske; men hvad gør I når der skal "stjæles" strøm ?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strømtyve eller ej ?
  • #1   30. dec 2020 Alt andet end strømtyve...

Hvis jeg kan aflaste ledningen ordentligt og den ikke sidder et udsat sted, kan jeg godt finde på at lodde.

Er det f.eks i motorrummet, så er der langt højere krav til stabilitet, så der er det en del mere tidskrævende. Normalt kan man trække stikben ud og krympe nye på med den ekstra ledning i.
    Det kommer meget an på hvad jeg skal bruge det til.

Jeg har alt for mange gange, skulle rydde op efter folks lednings-spaghetti og elendige samlinger med slutmuffer og isoleringstape og lort, så jeg nægter pure at lave det halvt.

Har du en specifik situation du står i, eller snakker vi bare generelt?

• #3   30. dec 2020 plejer også at afisolere og så lodde den nye ledning på hvis der er for at jeg skal bruge strøm. ellers bruger jeg de der smarte sikringsstik og så en ledning der fra smiley

profilbillede
  • #4   30. dec 2020 Jeg gør dem som Mads viser på billedet,og så er der separat sikring, de skal bare vende rigtig i sikringsholder, for ellers er der ingen strøm.

• #5   30. dec 2020 Hej.
    De der sikringsstik kender jeg ikke ?
    Men umiddelbart ser det smart ud.
    Som jeg ser det, ødelægger man ikke den originale ledning.

• #6   30. dec 2020 Korrekt forstået, tror både thansen og biltema forhandler dem.
    Husk at der er forskel på sikringsstørrelser stor og lille. Tror stikket koster en 50-80kr.

• #7   30. dec 2020 De der smarte sikringsstik er kun smarte, hvis man ikke regner med at lave mere ledningsarbejde på denne bil igen. Ellers kan man godt komme ud for netop sådan en omgang ledningsspagetti, hvis man skal sætte 5-6 stykker af dem på boksen til forskellige installationer. Og så sker det, at man fuldstændig mister overblikket.

Lodning og krympeflex er vejen frem. Og helst med farvekodede ledninger. Så bliver man altså glad for det i flere år fremover...

• #8   30. dec 2020 #4

"de skal bare vende rigtig i sikringsholder, for ellers er der ingen strøm."

Laver du sjov?

• #9   30. dec 2020 #7 - Ja eller også kommer man ud for ikke at kunne lukke sin sikringsboks... Det tror jeg faktisk sker med det samme jeg bruger sådan en der...

Lodning og krymp kommer man langt med.

• #10   31. dec 2020 #8 nej selvfølgelig ikke, alle ved vel at der kun er strøm på den ene side af en sikring og den anden side går til komponenten. Den oprindelige sikring skal jo flyttes med over. Men det ved du nok hvis du brugt dem før. Jeg har ofte brugt dem til GPS overvågning til flådestyring

• #11   31. dec 2020 #10

Du mener vel, at der er slet ingen strøm - lige indtil man sætter sikring i? smiley

• #12   31. dec 2020 Jeg bruger nu heller ikke dem vis jeg skal gå ind i en plus/minus i ledningnettet. Så plejer at at finde en kraftig ledning evt bag ved sikring Boxen, det vil sige en hvor man kan tage strømmen fra hvor der ikke bliver overforbrug på den line. så gerne en hvor der kan bære mere udstyr bilen ikke kom med fra ny evt. Og så lodder jeg altid det sammen med krympe flex bagefter. Og er det før sikring Boxen altså strøm fra batteriet af, så sætter jeg også en sikring imellem i den str der passer til forbrug af det jeg monteret bilen. Og er det i motorrummet jeg skal bruges mere strøm, så sætter jeg et relæ imellem med strøm direkte fra batteriet af. Og finder en ledning jeg kan bruge til tænd/sluk af relæet I bilens ledningnet, som jeg lodder fast og det. Og ja til jeg hader også ledning roderi, har købt mange biler og lavet en del også. hvor jeg simpel hen har rykket alt efter monteret ledning ud og laver det om. vis det er noget efter monteret jeg vil beholde.

• #13   31. dec 2020 #11 nej, tror du skal se en i virkeligheden, før du udtaler dig, men godt nytår.

• #14   31. dec 2020 Jeg er i gang med at rette alle fejl på en bil, hvor tidligere ejer brugte alverdens ting til at samle ledninger.
    Alt fra at twiste dem sammen og bruge pakke-tape til at bruge elektrikertape og endda også bruge samlemuffer og rundstik.

Så alt bliver lavet ordentligt med OEM stik, krympeflex og open ended barrel splices til motorrummet, og loddet ordentligt i kabinen.

Lodning må ikke gøres i motorrummet da det kan gøre ledningerne skrøbelige over tid.

• #16   31. dec 2020 #13

Du skal ikke snakke udenom med dit nyt år...

Hvis du mener, at den ny installation ville være afhængig af den originale sikring, kan jeg godt give dig ret. Dvs, hvis strømtyven sidder "forkert", kommer der ingen strøm til ledningen, hvis den første OE sikring enten springer, eller ikke er sat i. Men det er vist ikke det, du mener smiley

Og så længe begge sikringer sidder på sin plads, er der altså strøm til ledningen, uanset hvordan du vender og drejer den med din venstrehåndsskruetrækker...

Klasseværelseforklaring:
    Hvis du giver + til ben D, er der kun strøm til ledningen, hvis begge sikringer giver gennemgang. Hvis du giver + til ben C, er der altid strøm til ledningen, hvis den ny sikring er sat i...

Flådestyring og GPS overvågning min bare r...... smiley

profilbillede
  • #17   31. dec 2020 Ja som din tegning viser,

• #18   31. dec 2020 Hej
    Pissego opfindelse. Dog lidt festen ledningslængde som aldrig kan nå til ekstraudstyret. Et par meter burde der være råd til når prisen for vidunderet er som den er.
    Godt nytår
    Mvh Kp

• #19   31. dec 2020 #17

Ja, min tegning viser, at du ikke ved, hvad du udtaler dig om smiley
    Men godt nytår anyways...

• #20   1. jan 2021 Hej alle I ivrige og glade "Gørdetselventusiaster"

Tak for Jeres mange gode input, men endnu engang viser det sig at der er delte meninger:
    1. Nogen vil helst have moderen.
    2. Andre vil hellere have datteren.

Og endelig er der også nogen der får både moderen og datteren smiley
    smiley Leif

Kommentér på:
Strømtyve eller ej ?

Annonce