3.782 visninger
|
Oprettet:
Partikelfilter {{forumTopicSubject}}
Hej igen
For to uger siden havde jeg et problem med min Focus 2012 med partikelfilter. Har ikke haft tid før i dag. Min mekaniker uden at kigge meget på bilen anbefalede mig at sprøjte rens i katalysator/partikelfilter (se billedet) og give bilen gas for at spare mig omkostninger
Jeg ved ikke hvorfor men tror ikke der er håb med denne metode. Hvad tænker I dygtige mekanikere?
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 940
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 2.395
Få en udlæsning af motor fejllager og tag den derfra ??
maj 2020
Svar: 19
Men ellers gør som Jeg, udhul filter og kat og få chippet motorstyring til stage 1 + DPF & EGR off og du slipper for det lorte filter og EGR og du vil få en diesel som køre som en drøm.
En go ide er at have en ekstra ECU (motorstyring som er orginal) og et virkende filter&kat som du kan skifte til når du skal til syn.
Det sådan man gør...
feb 2004
Følger: 9 Følgere: 35 Biler: 18 Emner: 12 Svar: 955
Men for den slags makabre produkter skal man nok ind i nogle af de lidt mørkere afkroge af nettet.
For at vende tilbage til emnet, mange gange kan en rens gøre underværker såfremt der ikke rent faktisk er noget mekanisk galt, så det er da værd at prøve.
jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 30 Biler: 1 Emner: 20 Svar: 940
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.053
maj 2020
Svar: 19
Det nærmere tempratur sensor'en som er død.
Den anden må være tryk sensor før filter.
Er temp sensor død, så vil den ikke lave aktiv regen og vil lave fejl på filter - men det betyder ikke at filteret er dødt - den laver stadig passiv regen dog uden ECU kan måle det.
jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
Er det mon derfor partikelfilteret er tilstoppet? Mærkeligt for har aldrig fået meddel om at sonden er død.
Anders. Ja mener også det er men han mente det er sonden. Der er nemlig ingen lambdasonde på katalysatoren som jeg kan se. Se billeder
nov 2005
Følgere: 165 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.204
man skal huske og kontrollere at motoren/kølervæske bliver varm nok,
ellers vil bilen ikke selv regenere.
en motor skal op på en hvis temperatur før den vil regenere.
samt der må ikke forkommer fejlkode.
så det skal man lige have i baghovedet.
ikke fest og rense dpf, for så 200 km senere at have samme problem
jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
Skal jeg skifte begge temperatursensorer i første omgang?
maj 2020
Svar: 19
Men ja, go ide at skifte temp sensoren (koster nok nær 1000kr orginal) som jeg ville gå efter - uorginale fejler hurtigt udfra min erfaring og koster næsten det samme.
jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
Tak for rådet
Prøver at skifte den i næste uge. Håber så problemet er det. Tilstopning af partikelfilter lampen lyste aldrig. Måske gør den ikke på Focus men jeg kunne se på videoer at på mange andre biler lyser det
maj 2020
Svar: 19
jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
Det har jeg gjort med Delphi i dag og ved ikke om det er korrekt gjort men umiddelbart ser der sådan ud. Se billedet
jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
maj 2020
Svar: 19
Men udfra fejlkoden, så det kun den ene sensor som er defekt (bank 1, sensor 1) - er ikke kyndig nok til at vide op det så er den øvereste eller nedereste - men det jo bare at prøve sig frem - det tager jo maks tre forsøg.
De tre sidste fejlkoder (som jeg forstår) er pga. fejlen på temp sensor og ECU (motorstyringen) ikke kan regne sod og aske indholdet ud og eller at det er ved at være højt (fordi ECU ikke kan få aktiv/passiv regen udregnet pga. temp sensor fejl)
Når du skifter sensor og det var fejlen - så skal du køre en lang tur for at få ECU til at activ/passiv regn og få sod/aske tallet ned.
Og i denne kulde, så skal du nok ligge med min. 3000rpm og nok nær 200km.
Alternativt så skal du lave en forced regen med tester.
Til sidst vil jeg tilføje at jeg selv køre med additiv ved hver tankning - om det hjælper eller ej - det svært at sige. Og bruge det også selvom jeg ikke har filter, kat og egr - det kan jo ikke skade tænker jeg.
Også tænker jeg at min indsugning og gløderør er fri for alt for meget sod.
Som sagdt tideligere bruger jeg Lindemann og det pga prisen , og køber stort ind hos hansen når der er black friday - så har jeg til et år for omkring 2000kr
maj 2020
Svar: 19
Kender ikke så meget til ford udover Taunus og Granada benzin - men
Ville det ikke være overkill at have tre eller fire temp sensor på en diesel?
Tænker bare at en er min. og to OK men at have en før og efter kat også en eller to efter filter? Det jo i grunden nok med en før filter/efter kat for at få regen og fair nok en efter for at få EGT temp. Min 206 har kun en og det efter kat men før filter.
jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
Jeg skifter den ligeså snart jeg får tid
Wn ting undrer mig. Når jeg har tænding på bilen (uden at starte motoren) sletter jeg fejlen. 2 sek senere dukker fejlene op igen men undtagen den første fejl p0135. Den dukker først op når jeg starter motoren
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666
Dit partikelfilter er stoppet fordi du har kørt rundt med aktive fejlkoder, din bil regenerer ikke så længe de er der, og har den først kommet med en fejlkode om stoppet filter så skal der en tvangs regenerering til. Ingen mirakel kur på dåse hjælper.
Når du engang har fundet fejlen, fået den rettet og nulstillet fejlkoderne, så køre du tvangs regenerering af partikel filteret, bag efter skifter du olie og filter.
Og Overvej at brug Forscan til Ford, programmet er lavet til det og noget bedre end en Delpi kinaklon.
jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
Jeg er bare usikker på om filteret er tilstoppet. Måske skyldes fejlen defekt temperatursensor?
Har du et link til Forscan? Synes umiddelbart der er mange udvalg.
Den kunne ikke regeneres via Delphi. Tror ikke det er pga kinaklon. Måske gider den ikke fordi der er fejl på Temperatursensoren.
feb 2011
Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 6 Svar: 1.666
På en af dine billeder vælter det frem med fejl omkring filter og sod.
Din fejl på temperatur sensor kan være et defekt stik, er ikke unormalt, har du overvejet at køre den ud til en mekaniker? Tit og ofte er det altså billigere end at ride med det selv hvis det er trail and error metoden.
Forscan.org og læs lige lidt omkring hvilket OBD stik der dur sammen med programmet.
Og igen, med de fejl din bil har er det ikke tilrådeligt at bruge bilen.
jan 2021
Følgere: 15 Emner: 4 Svar: 27
Med Forscan, modsætninger til Delphi, kunne jeg reset/nulstille PDF. Har kørt over en mdr uden fejl.
Er begyndt at bruge Diesel City og kører en gang om mdr på motorvejen i 5 . gear med 3,000 rpm. I 45 minutter
Partikelfilter