1.085 visninger
|
Oprettet:
Bøsning i bagbro BMW F11 {{forumTopicSubject}}
Hej..
Der skal bruges specielt værktøj for at trække bøsningen ud og ligeledes ind igen.
Er der nogle som har værktøjet de vil låne mod betaling
Gerne på Fyn
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.252
PS gevindstangen skal hav en pæn tykkelse det er store kræfter, tror 10mm vil være fint. Har du ikke lige de store toppe så kig i biltema de har dem enkeltvis til omkring 80 kr stk.
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.049
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.192
Det med gevindstang, skiver, møtrikker og rørstykker er og bliver altid en husmandsløsning. Køb istedet et ordentlig sæt i stål og fingevind. Så er du godt kørende udi dit arbejde på genstridige undervognsdele. Min personlige erfaring er nu besværet med rustne excenter bolte, hvor det ofte ender med nedtagning af den komplette Bagbro for vold ud skærring af genstridige gummibøsninger.
Held og lykke med arbejdet. Husk et par Star pilsner til at undertrykke frustrationer og vreden.
Mvh Kp
mar 2010
Tanken er at den ene holder imod på metal og den anden presser bøsninger hen imod første top.
Jeg er på mobil idag så ingen fine links. Søg på e30 bushing removal eller replacement. Så kan du hurtigt se ideen.
Kittet fra biltema vil helt sikkert virke, men koster så også en del mere.
Jeg har en gang boret en halv million små huller i bøsningen for at lette det lidt. Ved ikke helt om jeg syntes det kom var besværet værd.
At skifte bøsninger er et forbandet job, især for grusgrav mekanikete som ikke lige har en lift og alt det korrekte værktøj.
aug 2008
Følger: 33 Følgere: 133 Emner: 272 Svar: 1.697
Jeg er stadigvæk på jagt efter værktøj
mar 2010
https://www.youtube.com/watch?v=z9XMVyohPcU
Der kan du se at han kan nøjes med en 50mm, men der er vel hvad 20 år imellem de to biler, nok ikke helt samme opbygning stadigvæk.
Kittet de andre linker til stod vidst i 1200 (eller var det 1800), jeg kan finde 70mm toppe til omkring 350kr. Det er mange penge for en top som man nok ikke får brug for flere gange, men vil du spare så er det nok vejen.
Hvis du bor ude på landet kan du måske finde en maskin station og spørge om den kan lånes en halv dags tid for et tilskud til kaffekassen.
Forvent ikke at almindelige mekanikkere ligger inde med +70mm toppe. Det er vidst kun de store drenge traktor/lastbil, der ligger og roder rundt i det nabolag.
Vi kan evt håbe at en af de andre kan hjælpe, jeg slap afsted med mine "små" toppe.
Bøsning i bagbro BMW F11