bmw e36 323 touring {{forumTopicSubject}}
BILLEDET ER AF EN 750I
hej har sådan en der virket i abs uden at lyse så fik den nye bremse rør over alt og nu vil abs lampen ikke slukke . strømmen har ikke været af før efter rør var lavet og udluftet. satte en anden abs blok på og lyser stadig. er det sikringer ? jeg har tjekket i sikrings boks . syntes bare det underligt. det mere hvis der en der lige ved det er en klassisk fejl på sådan en bmw inden jeg skiller hele bilen af for fejlfinding
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.078
ellers gætter man i blinde.
mar 2006
Følger: 2600 Følgere: 2169 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
jan 2021
Følger: 13 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 439
mar 2006
Følger: 2600 Følgere: 2169 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
jan 2021
Følger: 13 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 439
mar 2006
Følger: 2600 Følgere: 2169 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.258
To tanker: kan det tænkes at i har fået ramt på et af kablerne til abs sensor da i rodede med rør?
Har i haft abs blokken af for at skifte rør, eller kommet tæt på elektronikken.
Endeligt hvordan kom fejlmønsteret. Ved første opstart og uden at køre eller kom der lidt km på og så gik det kold?
Det sidste har en del at have sagt i forhold til fejl mulighederne.
mar 2006
Følger: 2600 Følgere: 2169 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.258
Det betyder en del. Den bruger hjulenes rotation til at holde øje med fejlscenarier.
Du bør kunne udlæse en nogenlunde fornuftig fejlkode på bilen.
Faldt over noget interessant læsning, at forskel på rørtykkelsen (indre diameter) kan have betydning.
https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?2353850-E36-ABS-Brake-Bleeding-Issue
Ligeledes er min mavefornemmelse (på 100km afstand) at det kan være udluftning i blokken som kan være noget ged.
Normalt når man skifte væske optræder der ikke luft nogen steder, men skifter man rør, især omkring ABS blokken, må det forventes at der kommer luft i modulet. Det er åbenbart lidt noget ged at fikse. Underligt nok har jeg selv skiftet bremserør på en e39 uden problemer overhovedet. Men jeg tror også jeg undlod at skrue absblokken af (ubevidst).
Så tænker din plan bør være udluft igen, se gerne om du kan aktivere computerens udgave af udluftning.
Og få udlæst fejlkoderne. Der findes relativt billige udlæsere til BMW, se evt https://nic-tec.com/ det var dem jeg købte fra. Dansk biks, med anstændig support. Tjek lige om dit stik er det runde eller det nærmest firkantede. Er det rundt, skal der en omformer til. Hm nic-tech ser ikke ud til at have den jeg købte mere.
Her er der vidst nogen som sælger det:
https://www.bimmerdiagnostics.com/#xl_HeadingAnchor:58AHNEc
Der er også BMW scanner ISTA ser ud til at kunne lidt mere hvis du spørger mig.
Det runde stik er der vidst noget underlig ged med at man skal flytte et ben eller lodde to sammen i stikket, her må de andre lige træde til. Det er 4 -5 år siden jeg brugte mit sidst.
mar 2006
Følger: 2600 Følgere: 2169 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.258
ABS modulerne fra BMW havde en svaghed med meget tynde ledninger fra stik ind på print board som nemt gik i stykker. Jeg havde problemet på min, hvor jeg skar boksen op og loddede dem om. Det er ikke noget jeg vil anbefale... slet ikke. Jeg limmede boksen sammen igen,, men den lignede at frankenstein var blevet til en ABS Computer. Samtidigt er de ledninger der skal lodes meget meget små. Som i tag den til en eletronik specialist små. Jeg klarede det lige nøjagtigt, men ville nok overveje om det var den smarte løsning. Teknisk set var den billig og holdt resten af bilens levetid,
Vigtigt dit problem kan meget vel ligge i snavs i systemet (ledninger), stik som er sat skævt i et sted, problemer med CAN bus kommunikation etc.
Ham her er min favorit:
https://www.youtube.com/watch?v=uKnQI2IScPU
Prøv lige at se den igennem og se om det kan løse problemet.
mar 2006
Følger: 2600 Følgere: 2169 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.258
Jeg ved godt den er lidt lang og generel, og det ligner det er en e39 han tester med.
Men du bør tjekke at der kommer strøm, og også se om der kommer signal (120ohm/2 modstand).
Bemærk f.eks. at der er tre positive strømkilder og to negative (spørg mig ikke hvorfor).
Som jeg ser det bør du ikke kunne "skyde" abs computeren af bare ved at skifte rør og væske. Så spørgsmålet er om man har fået klemt et kabel eller lign. Har i fikset andre ting f.eks. Bemærk at han nævner samspil med gearkasse, tror dog det er primært md automat kasser.
mar 2006
Følger: 2600 Følgere: 2169 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
bmw e36 323 touring