{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.752 visninger | Oprettet:

centrallås virker ikke {{forumTopicSubject}}

som nogle ved har jeg fået en Volvo 440.
centrallås virker ikke ordentligt. det er ret standard på gamle biler det ikke dur. men hvad kan man gøre ved det? kan man skille alle motorne af og give dem en rens og en lag ny fedt. er det værd at spilde tid på. eller skal jeg bare få købt nogle nye. vil selvfølgelig helst beholde de originale.

kan det være batteri ikke har nok spænding? en løs forbindelse? nogle erfaringer måske. har også prøvet at lege med det når bilen er tændt. men det vil kun engang imellem. og det er ikke alle døre der låses op og vil lås igen. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  centrallås virker ikke
  • #1   15. feb 2022 Start med at tjek ledninger ind i døren om de er knækket

• #2   15. feb 2022 Start med at finde ud af om centrallåsene virker på alle døre hvis du bruger nøglen i førerdøren

• #3   15. feb 2022 de har virket alle sammen. kan høre nu at føre døren klikker. og intet vil virke nu. så kunne jo være det er den der har drillet i hele tiden. det er vel nok Master låsen. prøver lige at rive den ud. og give den en rens. så håber jeg det vil virke.
    hvis ikke må vi prøve med flere råd smiley

ledning i dør led ser fejlfri ud.

• #4   15. feb 2022 Tillykke med vognen. Godt du følger din egen intuition og ikke bare køber en eller anden dødssyg mikro/mini-balje som alle andre smiley
    På mange af de ældre centrallåsmotorer, sidder der en Mabuchi motor og er den der trækker i trådene. De bliver sløve med tiden, men kan genoplives hvis du piller dem ud, giver dem direkte 12V og fylder dem med bremserens mens de kører, og så smører dem op med en smule silikonefedt bagefter. Det har jeg selv gjort med funktionelle centrallåsmotorer, der bare ikke længere havde kræfter nok til at trække låsen, og de får deres anden ungdom efter sådan en behandling. Alternativt kan de ret let skaffes nye i model-miljøet.

Undlad dog at fylde selve tandhjulene med fedt. Det fleste typer smørelse bliver meget sejt når det bliver tilstrækkeligt koldt, og så er det faktisk mere til ulempe. Hvis du skal smøre gearene med noget, så brug grafit.

• #5   15. feb 2022 #4 hehe ja de gamle biler kan noget. nogle gange mere solide end nyere? så jeg vil altid købe gamle biler uanset hvad fremtiden byder.
    og skal ihvertfald ikke have sådan en lille skrot spand af bil og køre i. hver gang man bliver overhalet så er man ved at køre galt fordi den blæser væk fra vejen. Toyota Aygo. størrelse. forfærdeligt skrammel. smiley

men okay.
    jeg har lige haft skilt døren og prøvet at give den engang voldsom massage. det virkede så den låste og låste op 1 gang. og der efter var den død igen. så systemt er stadig i live. det er simpelthen bare Master låsen der er kørt død. vil da lige prøve dit råd. får den flået ud og smurt. smiley så håber jeg den vil igen.
    ellers hvis det kun er den det er galt med så kan jeg da købe en ny løs motor tænker jeg.

• #6   15. feb 2022 jeg ville ellers gerne give dine biler stemmer. men det kan jeg ikke. de er fine smiley

• #8   15. feb 2022 det er første gang jeg ser sådan et plastik cover.

profilbillede
  • #9   15. feb 2022 Det er i hvert fald mere interessant at se på, end alle de endeløse rækker af Up!'er og andet kønsløst der finder købere i hobetal smiley Men praktisk er det ikke at køre gammel bil til daglig.
    Hvis det virker når du motionerer dem, så er det garanteret bare sløve motorer eller kontakter. Mine er fra det tyske firma Kiekert, jeg ved ikke hvem Volvo havde som underleverandør dengang. Men det er ret simpelt at bore de 5 nitter ud, rense, smøre og samle igen på dem jeg har.
    Den uoriginale løsning bliver du træt af, det er noget frygteligt skrammel i forhold til det originale smiley

Jo tak. Jeg har deaktiveret stemmesystemet, ja.

Det er noget ala dette du skal bruge til at smøre tandhjulene op med: https://www.elfadistrelec.dk/da/grafitpulver-til-dorlase-og-haengelase-flaske-50g-kasp-k30050/p/30060392

• #10   15. feb 2022 #9 hehe ikke praktisk!.. ej det er da super smart og pålidelig. jeg ved ikke med en Volvo. men en god gammel Saab går aldrig i stykker. smiley
    man får billig komfort. ved at gå gammel. og har man råd til benzin. ja så værsgo hehe.

tak jeg vil i så flad prøve at give den en chance den nuværende motor lås. jeg håber virkelig det virker. det er da træls at skille alle 4 døre af. det tager selvfølgelig ikke lang tid da jeg nu ved hvordan man splitter dem af. men stadig træls smiley
    kun 2 skruer holder hele døren. og en masse clips.
    jeg har elektronik fedt. tror du ikke det er godt nok. det er jo noget ret fint fedt.

jeg prøvede også lige at rense stikket der var lidt ir kunne jeg se. men det hjalp ikke. den skilles af om lidt. den er nok blevet træt efter 33 år. det vil jeg også være.

• #11   15. feb 2022 Det er som regel ikke pålideligheden, nej, hvis man ellers sørger for at passe sin generelle vedligehold.

Tag dem én af gangen, det vigtigste er da førerdøren i første omgang. Jeg plejer at rense alt når jeg har det splittet ad alligevel, altså også selve låsecylinderen, dørhåndtaget, låsemekanismen, dørstoppet og vinduesoprul. Det går der hurtigt mange timer med, men det er lækkert bagefter. Især hvis det er en bil der har været sovset ind i særligt pava, for når dét skidt tørrer op efter 20 år, får det en mystisk konsistens.
    Lad hellere være med at bruge fedt. Jeg har lavet den fejl at ville gøre det så godt og give tandhjulene fint fedt. Det var bestemt ingen succes. I vinterkulden bliver fedtet sejt, med den konsekvens at motoren ikke kunne trække låsen op/i før den var motioneret 2-3 gange. Hvis du ikke har grafit, så offer en gammel tømmerblyant. Hvis du maler selve grafitstangen i sådan en, har du næsten det samme som det produkt jeg linkede til.

Go' arbejdslyst smiley

• #12   15. feb 2022 okay. jeg har lige været ude og skille det helt af. selve låse systemet er kiekert 1 germany.
    der jo selvfølgelig ingen motor i for dør da det ikke er fjernbetjent centrallås. hehe.
    så det faktisk bare en micro switch. og det var den der var problemet. jeg har givet den en helt masse spray af kontakt rens. massage osv. samt renset resten af printet. med en gnubbene vatpind.
    og nu klikker micro switch meget bedre. og nu virker det hele sørme. fantastisk! så ved jeg det til en anden gang.
    så det er løst nu.
    havde en bly Block der fik stangen lige lidt. så der lidt bly på. godt jeg ikke puttede fin fedt i så. det vil være øv til de kolde dage.

jeg lader selvfølgelig tråden stå. til andre smiley

• #13   15. feb 2022 sådan en bandit her.

profilbillede
  • #14   15. feb 2022 fandt den lige på nette nu jeg vidste navnet. den koster 40 euro ny original. fair nok. så kan jeg da købe en hvis det går helt i smadder. smiley

• #15   16. feb 2022 Fedt hvis du har fået det til at virke. Lyder som om Volvo lavet samme stunt som Opel har med Kadett'en. Der var heller ikke motor i låsen til førerdøren, kun en kontakt. Der er en god chance for du stadig kan købe mikroswitchen løst til ganske får kr. Så behøver du ikke købe en hel ny centrallåsmotor. Kiekert bruger bare standardkomponenter, de fleste er stadig i handelen eller har en moderne erstatning.

Jeg har 'opgraderet' mit centrallåssystem med styreboks fra en Vectra B, så jeg har fået fjernbetjent centrallås. Du kan garanteret gøre noget lignende med en Volvo, hvis der findes en model fra sen 90'erne med selvstændigt komfortmodul. Det giver så udfordringen når førerdøren mangler motoren til at aktivere låsen. Men i rationaliseringsbestræbelserne ved Opel, er selve huset på centrallåsmotoren selvfølgelig ens, og kontakten blot en tilføjelse. Altså har det for mig været muligt at bygge kontakt- og printkort fra førerdøren ind i en centrallåsmotor til en af de andre døre. Så får man en 'master'-centrallåsmotor der både kan registrere hvis bilen kan låses op med nøgle, samtidig med den kan låse bilen op og i, via impuls fra fjernbetningen. - Blot hvis du gerne vil have lidt mere moderne bekvemmelighed smiley

• #16   16. feb 2022 hehe yeps det er sørme rart. det var ret simpelt. tror også man bare kan skifte micro switch. dem er der ikke så meget forskel på. smiley

njar jeg behøver skam ikke det moderne fjernbetjent centrallås. en nøgle i hullet er helt fint smiley det kan også noget nostalgisk.
    min Saab 99 er helt uden noget. det kan jeg fint leve med. simpelt og pålidelig smiley

Kommentér på:
centrallås virker ikke

Annonce