Lav drift-temperatur m.m. Lav drift-temperatur m.m.
Peugeot 308, 1,6 hdi, 2009.
Har fået skiftet termostathus pga. at nålen på uret begyndte at vise omkring 70 grd .ved drift(koldt vejr) og svag varme i kabine. Resultat: lidt mere varme i kabine, men drifttemp. når stadigvæk kun på på højst 75 - 80 grader(på uret og i noget varmere vejr). Bruger ikke væske, olie og motoren kører upåklageligt. Bunden af køleren og nederste slange er kold/kølig selv efter en længere tur. Værkstedet siger måske en defekt vandpumpe(men skulle motoren så ikke blive varm?). Desuden mener de, at en foring i den ene cylinder muligvis er løs og giver disse temperaturproblemer. Det giver dog ingen mening for mig umiddelbart. Nu er jeg jo heller ikke mekaniker. Kan køleren være tilstoppet, så der ikke er cirkulation( men hvorfor giver det en koldere motor)? Kan det nye termostathus være defekt? Er det vandpumpen eller viser uret i kabinen bare forkert. Venlig hilsen Kjeld
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.051
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.494
Er det koldt i vejret går min også fra driftstemperatur (9X grader) til under hvad viseren kan vise ca 40 grader på 15-20 min
En ting der hjælper er at slukke A/C idet blæseren køler kondenseren, så og køler køleren
Derudover så kør et gear lavere, og hold den på 2000 i en periode, i stedet for de 800-1400 man ligger på når man følger gearskifte indikatoren
apr 2006
Følger: 18 Følgere: 20 Biler: 4 Emner: 30 Svar: 118
maj 2022
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 1
maj 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Biler: 8 Emner: 27 Svar: 615
Hvis det er noget, der har ændret sig og den før har været højere, så kan det måske være en indikationsfejl - måske en dårlig stelforbindelse.
Anyhow - ca. 80 grader er rigtig nok på sådan en.
Lav drift-temperatur m.m.