{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.624 visninger | Oprettet:

Martin H
Martin H
Tilmeldt:
26. maj 2022
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 15

Løftepunkter, Suzuki Baleno (5 år gammel) {{forumTopicSubject}}

Hej BG,

Jeg har lige købt mig en donkraft + 2 bukke og vil gerne lave/checke nogen flere ting selv. Jeg har kigget efter løftepunkter i instruktionsbogen og googlet og set lidt på youtube, men kan ikke finde noget specifikt på min bil. Instruktionsbogen (øverste billede) er ret klar mht. bagenden, her kan man bare løfte på krogen (se nederste billede) og sætte bukkene bagefter. Det er let nok at forstå hvor bukkene skal placeres (ved panelerne), men jeg er blevet i tvivl om løftepunkterne foran - se billede fra manualen (øverst).

Ifl. billedet fra manualen skal man løfte midt på forbroen men jeg syntes ikke at billedet fra manualen ligner det billede jeg har fra hvor den står på en lift. F.eks. ville jeg egentligt helst ikke løfte direkte på bolten (et lille areal), jeg ville egentligt hellere dele belastningen ud over et større fladt område, f.eks. med en stykke træ, det har jeg også set andre anbefale + jeg vil godt også undgå at løfte i midten pga den lange afstand. Spørgsmål:

1) Skal jeg løfte direkte nedenunder bolten (altså PÅ bolten) eller må jeg godt løfte med et stykke træ imellem lidt ved siden af (f.eks. se punkt 1 og pkt 8 med rødt)?
2) Der står jo ikke noget om at man må løfte ved bære-armene, men det har jeg set andre gøre på youtube og google - se punkterne med rødt, pkt. 2 til pkt. 9 - må jeg løfte her og ville i gøre det?

Problemet med at løfte på bolten ved pkt 1 som vist i bogen er at der er et kæmpestort plastic-skjold foran og stor afstand. Det er måske lettere at få donkraften ind fra siden, men der er stadigt ret stor afstand og svært at se + bukkene skal ind bagefter og derfor vil jeg hellere spørge en gang for meget en end gang for lidt (for ikke at ødelægge noget)

Håber i forstår og vil være behjælpelige smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Løftepunkter, Suzuki Baleno (5 år gammel)
  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #1   27. maj 2022 De røde numre er ikke tydelige på den uploadede fil på min skærm, prøver lige igen her med ny vedhæftning...

    profilbillede
  • #2   27. maj 2022 1)
    Det jo lige til en artikel på ekstra bladet hvis du går under bilen der hvor du har placeret donkraften.

    2)
    Man skal altid bruge panelerne på siderne hvis man ik kan finde løftepunkterne.


  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #3   27. maj 2022 Beklager, jeg er noget af en amatør her (indrømmet): jeg forstår ikke rigtig din kommentar om ekstra Bladet eller om løfte punkter: Panelerne er til støttebukkene så der ville jeg ikke umiddelbart løfte - men det vil du godt eller misforstår jeg dig? Hvad gør du så med bukkene når du har løftet i panelerne? Beklager jeg er lidt forvirret over hvad du mener:

    1) Skal jeg løfte direkte nedenunder bolten (altså PÅ bolten) eller må jeg godt løfte med et stykke træ imellem lidt ved siden af (f.eks. se punkt 1 og pkt 8 med rødt)?
    2) Der står jo ikke noget om at man må løfte ved bære-armene, men det har jeg set andre gøre på youtube og google - se punkterne med rødt, pkt. 2 til pkt. 9 - må jeg løfte her og ville du/i gøre det?


  • #4   27. maj 2022 Du skal ikke løfte i panelerne da det er noget tyndt pis.
    Løft i vangerne, det er dem der føles som togskinder når du føler med hånden for finde et løftepunkt.
    Efter de ca 3 år der var garanti skiftede jeg selv mellem sommer og vinterhjul.
    Fordi når de var på dæk/&hjulhotel så blev hverden dæk eller hjul rengjorte.... Sådan er det vidst alligevel alle steder smiley .
    Så det har jeg gjort i 11 år med den samme bil. LØFT i vangerne smiley


  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #5   27. maj 2022 Men det er netop det der forvirrer mig, når du skriver jeg må løfte på vangerne (som jeg også har set andre gør) - de grønne linjer i det nye billede er steder som jeg syntes ser utroligt stærke ud, dvs. jeg må vel løfte alle steder der? Men i instruktionsbogen står der at jeg skal løfte enten på krogen bagved eller midt på forbroen og billedet i instruktionsbogen viser ikke der er en bolt i midten af forbroen (som man enten løfte direkte under - eller også løfter lidt ved siden af, for at fordele belastningen bedre, dvs. billedet i bogen forvirrer mig, hvad mener Suzuki egentligt?) Jeg ville nok godt løfte på de tykke grønne linjer...

    Instruktionsbogen viser ikke noget om at løfte på vangerne? Hvorfor viser de ikke at man må løfte på vangerne i de manualer, det forstår jeg ikke, det bliver jeg nødt til at spørge jer om?


    profilbillede
  • #6   27. maj 2022 Champ med alle de spørgsmål du stiller og alt den tvivl for at løfte en baleno er et kæmpe tegn på du ik skal pille ved den bil.
    Hvis du har en kammerat der kender til biler så tag ham med dig og spørg ham til råds. Hvis du ik kan det så kør ned til suzuki og fortæl dem du vil skifte hjul men der står ingen steder hvor du skal løfte


  • #7   27. maj 2022 Forhandler/værksteder plejer at være ret flinke til det. Og de punker hvor bilen er løftet på liften er de punkter du skal løfte med donkraften. Bukke smider du under Bærearmene eller hvis der plads så samme sted som du løfter op. Held og lykke

  • #8   27. maj 2022 løft på vangerne, det du har strejet over med grøn (ikke det ved udstødningen) eller løft der hvor du kan se liften på billedet løfter. der typisk et indhak eller ser mere forstærket ud. Du kan godt placer en lille træklods mellem donkraft og bil. Husk at hiv håndbremsen eller klods ved et hjul så den ikke ruller indtil den er på bukke

  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #9   27. maj 2022 @Anders: Ja, enig, tak. Helt fremme hvor vangerne møder bærearme er der bolte og samlinger og metal-vangerne ser tykkest og kraftigst ud, så det er nok et ret stærkt område. Jeg vil sætte bukke ved panelerne (hvor liften på billedet løfter) og der er ikke plads til at løfte samme sted som bukkene skal sættes. Jeg ville egentligt helst fordele belastningen med en træklods over et større område men tænker også at hvis man løfter direkte under en bolt så vil bolten nok automatisk have fat i flere samlinger og mere materiale, så belastningen fordeles, så det kan man nok også direkte på midten af forbroen under bolten (afstanden er lang og det er lidt svært at se når bilen står på jorden). Jeg har stadigt ikke forstået hvorfor instruktionsbogen ikke også viser området ved vangerne og bærearme som løftepunkt, men det er sikkert sådan for alle bilfabrikanter og jeg tror det her også er fint som du skriver og det er vist også det folk gør da jeg kiggede på youtube og en google-søgning.

    Håndbremse + klods: ja, det er der styr på og at løfte bagenden på krogen er også let nok, ifl. instruktionsbogen så bagved er jeg ikke i tvivl om at krogen og materialet nok skal holde til løft uden at bukke noget metal.


  • #10   27. maj 2022 #4

    "Fordi når de var på dæk/&hjulhotel så blev hverden dæk eller hjul rengjorte"

    Har du betalt for at gøre dem rene og fik dem beskidte tilbage?


  • #11   28. maj 2022 #10.
    Jeg er blevet ældre og med erfaring klogere, skal vi ikke bare holde os til det smiley .


  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #12   28. maj 2022 Det jo lige til en artikel på ekstra bladet hvis du går under bilen der hvor du har placeret donkraften.


    Hvorfor skulle det være til en artikel på ekstrabladet?


  • #13   28. maj 2022 Fordi har prøvet før at se en bil vælte ned der hvor du har lagt donkraften bag. Heldigvis var min kammerat ik under bilen.
    Fandt du en kammerat som ku hjælpe dig?


  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #14   29. maj 2022 Fordi har prøvet før at se en bil vælte ned der hvor du har lagt donkraften bag. Heldigvis var min kammerat ik under bilen.

    Okay, det lyder stadigt mærkeligt. Hvorfor har din kammerat så ikke sat bukke ind efter at bilen blev løftet siden du skriver at det var heldigt at din kammerat ikke var under bilen? Har din kammerat ikke trukket bremsen og sat bilen i gear og sat forhindringer under forhjulene og sat bukke ind efter løftet, siden du skriver at bilen væltede og det var et held at han ikke var under bilen? Det kunne også være at din kammerat har løftet metal mod metal og ikke sat gummi eller lignende i mellem og samtidigt har han begået den fejl, at han skal jo stadigt ikke ligge under bilen uden at sikre sig at bilen står godt fast, med bukke, før han ligger sig ned under den... Jeg forstår stadigt ikke hvorfor ekstrabladet skulle være interesserede i det jeg har gjort, det lyder mere som om din kammerat har gjort noget forkert? Eller er der noget jeg har misforstået?

    Fandt du en kammerat som ku hjælpe dig?

    Jeg har 1-2 personer jeg kan spørge hvis det er vigtigt men de folk har travlt og jeg er egentligt ikke så meget i tvivl om hvor jeg løfter nu og desuden kører jeg måske forbi værkstedet om et par dage og tager en snak om noget andet også og får en pris på en reparation samtidigt.


  • #15   29. maj 2022 Champ det er 15 år siden det skete om det var metal til metal, håndbremse, vindstød, rust osv det ved jeg ikke. Det eneste jeg ved er vi blev klogere den dag.

  • Martin H
    Martin H Tilmeldt:
    maj 2022

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #16   29. maj 2022 Champ det er 15 år siden det skete om det var metal til metal, håndbremse, vindstød, rust osv det ved jeg ikke. Det eneste jeg ved er vi blev klogere den dag.

    Champ, okay, jeg kan bare ikke se at kommentaren om en artikel på ekstrabladet hører til her medmindre der også stod en advarsel om at man skal huske bukke - men det vidste jeg godt på forhånd, da det er ret indlysende (og der advares om det alle steder), så det var måske malplaceret at skrive. Din kammerat har tydeligvist ikke tænkt sig særligt godt om for 15 år siden og om ekstra bladet skulle lave en artikel om at din kammerat for 15 år siden har glemt at bruge bukke eller lignende, er ikke rigtigt relevant her, syntes jeg. Men nu ved jeg da at kommentaren ikke er relevant, det var svært at vide om der var en pointe bag som jeg havde overset, før jeg spurgte.

    Man skal altid bruge panelerne på siderne hvis man ik kan finde løftepunkterne.
    Jeg vil ikke risikere at bøje metallet, som Falco Brandybuck of Buckland skrev, men bukke vil sikkert stå der fint så det bliver nok sådan jeg gør. Det er såvidt jeg kan se på f.eks. youtube også det de fleste gør. Tak til alle der svarede med hjælpende bemærkninger!


Kommentér på:
Løftepunkter, Suzuki Baleno (5 år gammel)

Annonce