Merc sprinter 08 vil ikke tørne, når den er varm {{forumTopicSubject}}
Hej folkens
Beklager den lange tekst, men ville gerne forsøge at få det hele med.
Min ellers altid trofaste sprinter 215 fra 2008 har udviklet et problem jeg håber i kan hjælpe mig diagnosticere.
Lidt baggrund, igennem de sidste par måneder, har den få gange ikke ville tørne starteren når den skal genstartes efter at have kørt, men efter at dreje nøglen et par gange, så er den altid startet. Nu er det så blevet værre.
I torsdags skulle jeg en tur på ca 70km, være der 5 timer og så videre på tur på 120km. Da jeg skal videre drejer jeg mange gange frem og tilbage uden held, til sidst snore starteren og motoren slår i gang. Undervejs på turen, skal vi ind og have noget mad, og herefter er det helt umuligt at få starteren til at køre. Der sker vitterligt ingen ting, når nøglen drejes til kl50. Jeg får ringet efter vejhjælp osv. Efter at have været stoppet i 2-3 timer, så drejer jeg nøglen en masse gange, og den ender med at aktivere starteren. Jeg opgiver resten af turen og kører i stedet for hjem.
Dagen efter går jeg ud om morgenen, og kan starte/stoppe/starte bilen lige så mange gange jeg vil. Jeg får pakket det jeg skal have med og kører ca 200km, da jeg kommer frem og slukker bilen, tjekker jeg at den ikke aktivere starteren igen, lige meget hvor mange gange jeg prøver. I løbet af de næste par timer, forsøger jeg at starte bilen 1 gang i timen, efter rundt regnet 5 timer, så kan bilen starte igen. Da jeg skal hjem senere på dagen starten den uden problemer, men når jeg kommer hjem og slukker og forsøger at starte igen, så kører startmotoren ikke igen. Dagen efter kan jeg igen starte/slukke bilen 10 gange i træk.
I går fejlsøgte jeg lidt på bilen. Først stod den i tomgang i 30min, så kan den stadig starte og stoppe. Kørte en kort tur på landevej ca 15km. Stadig ingen problemer. Så kørte jeg en tur på motorvejen med en del accelerationer op og ned, så da jeg kom hjem, kunne den ikke starte igen.
Jeg havde haft min delphi kopi tester på både imens den stod hjemme i tomgang, der var en del CAN kommunikations fejl fra ECU, ESP, gearvælger, men jeg kunne tilgå alle enhederne på bilen. Jeg slettede alle fejlene før jeg kørte af sted. Da jeg kom tilbage og bilen ikke kunne aktivere starteren igen, kunne jeg ikke kommunikere med ECU, men stadig de andre moduler.
Jeg kan se at nøgle til kl50 bliver aktiveret, men kl 50 bliver ikke aktiveret. Nøgle og startspærren er registeret enable for start, men start er ikke ”enabled”.
Hvis jeg kortslutter start relæet, så kan jeg få starteren til at tørne, men motoren starter ikke. Jeg har selvfølgelig prøvet at bytte rundt på relæer og tjekket alle sikringer.
På det ledningsnet diagram jeg har, kan jeg se at start signalet fra tændingslåsen går til karosserimodulet, videre til ECU og så til startrelæet. Så det er jo nærliggende at tænke fejlen skal ligge derimellem.
Karosserimodulet sidder ved pedalerne, så det burde ikke blive udsat for varme når bilen kører. ECU sidder under batteriet bag venstre forlygte, jeg synes ikke den virkede varm da bilen ikke kunne starte igen, jeg prøvede at køle den med frysespray for at se om det gjorde en forskel, jeg prøvede også at rykke lidt i stikkene/ledningerne men nej.
Er der nogle som har et rigtig godt bud på hvordan jeg kommer videre med min fejlsøgning, jeg har desværre ikke adgang til Mercedes tester, eller scope til at måle med. Jeg kunne rigtig godt bruge et detaljeret ledningsdiagram over signal fra tænding til startrelæ hvis nogle kan hjælpe.
På forhånd tak for din tid
Jonas
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 312
Den opførte sig faktisk som din.
mar 2006
Følger: 2601 Følgere: 2170 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
mar 2007
Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 4 Svar: 243
Jeg skal tjekke op på forbindelserne til batteri, starter og stel.
Men ville det ikke være mærkeligt at starteren virker når startrelæet kortsluttes selvom den er varm? Hvis de skulle være dårlige?
Jeg tænker også når computeren også skriver at den ikke er ”enable for start”, så er der vel noget som låser den, men det er gætværk.
mar 2006
Følger: 2601 Følgere: 2170 Biler: 55 Emner: 415 Svar: 4.946
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.269
Jeg mindes at stikket til automatgearkassen kan blive dårlig, og fyldt med olie pga en dårlig pakning til stikket.
Måske du kan se noget på gearkassen med diagnose testeren.
mar 2007
Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 4 Svar: 243
Med min computer kan jeg via gearkasse modulet se. Når den ikke kan tørne, registrerer P R N D når jeg skifter i mellem dem, men derfor er det selvfølgelig stadig en mulighed at det signal går der dødt et sted.
Men du har nok fat i at der er noget som skal frigive start som ikke gør det, det er lidt det computeren også fortæller med at den registrerer nøglen drejes til kl50, men at den samtidig viser at kl50 ikke er aktiveret.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.260
Det nemmeste at skifte ville nok være relæet.
Er på mobil så du må se om du kan finde det, det er noget ged at løbe dem.igennem på mobil tlf.
mar 2007
Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 4 Svar: 243
Jeg har set den film hvor dan fejlsøger en mercedes stationcar med samme symptomer. Han endte med at skifte styreboksen, fordi når den blev varm, så kunne den ikke starte. Styreboksen på den bil sad midt i V'et på den v6 motor. På sprinteren sidder styreboksen under batteriet, den bliver ikke rigtig varm, du kan holde hånden på den. Alligevel prøvet jeg med frysespray om jeg kunne få den til at gøre noget anderledes, men det hjalp ikke. I hans film kunne han også starte bilen ved at kortslutte startrelæet, det kan jeg ikke, så jeg er bange for det ikke er helt det samme.
Men godt husket.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.651
mar 2007
Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 4 Svar: 243
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.406
For mange år siden havde jeg en Ford Escort XR3i som gjorde det samme.
Når den blev varm kunne man ikke starte den igen før den fik lov at køle af i et godt stykke tid.
På den var det tændingsmodulet som sad monteret på strømfordeleren.
Der var knækket en bane inde i modulet og når der så kom varme på når motoren var i gang så blev modulet så varmt at det gav sig lidt i komponenterne inde i således forbindelsen blev brudt.
Måske det er noget i samme dur du har af fejl - altså at noget ikke har problemer koldt men når det bliver varmt.
En helt anden ting
Kan det være din tændingslås der er problemer med i bundstykket således at der ikke sendes signal ud til det hele når du drejer nøglen??
Det kan jo være at det er tilfældigt at det falder sammen med varm motor.
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Svar: 72
men har du en ekstra nøgle du kan prøve med.
det kunne måske være chippen i din nøgle der periodisk fejler.......!
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 157 Svar: 6.406
Eller måske aflæseren der sidder i / ved tændingslåsen
mar 2007
Følgere: 6 Biler: 3 Emner: 4 Svar: 243
Mig bekendt hvis den ikke læser transponderen, så slipper den ikke ratlås motoren og du får ikke lov at dreje nøglen videre med den her type tændingslås.
Efter at have nærstuderet ledningsnet og med lidt kyndig hjælp, har jeg udover at bytte rundt de på 5 benet relæ, også byttet rundt på de 4 benet, som blandet andet sidder til ECU, det havde jeg lidt held med, så jeg udskiftede alle relæerne der sidder og 7-9-13 har den ikke fejlet endnu.
Der kunne ses begyndelse af ir på det relæ der sad til ECU, når du vippede plastikhætten af, kunne du også se at kontaktpunktet ikke var helt rent.
Det gav meget god mening når man fulgte startsignalets vej fra tænding, til karrosseri modul, til ECU til start relæ. Hvis ECU ikke tænder så får du stadig alle lysene i instrumentbordet, men den kan ikke tørne starteren, fordi startsignalet ikke kommer igennem. Ligeledes kunne den heller ikke starte ved at kortslutte start relæet, fordi der ikke var strøm på ECU, så den ikke åbner for dyser.
Så kryds fingre for problemet er løst nu, det gør jeg :).
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.260
Merc sprinter 08 vil ikke tørne, når den er varm