Rust i Ford Grand C-Max {{forumTopicSubject}}
Hej alle,
Håber i kan bidrage med lidt input til min "rust"-sag. Jeg skal prøve at gøre det kort, men beklager, hvis indlægget bliver lidt langt.
Jeg købte i marts 2021 en Ford Grand C-Max 2,0 TDCI 140 hk fra 2013 (på papegøjeplader) meget billigt via en auktions- / budrunde på min arbejdsplads. Dvs. bilen er købt uden nogen form for reklamationsret mv.
I foråret 2022 finder jeg så pludselig ud af, at der er massivt rustangreb i begge sider. Se billederne. Området der er berørt, er for oven under den gummiliste som sidder hele vejen rundt om døråbningen til varerummet. Det er kun den øverste del, der ruster, fordi der kan stå vand i rillen i gummilisten efter at jeg har kørt i regnvejr. (Bemærk, at Grand C-Max har skydedøre bagtil)
Det er min teori, at rusten opstår fordi:
1) Gummilisten lukker ikke helt tæt af, og jeg har oplevet efter regnvejr, hvis jeg tager gummilisten af, at der nærmest stod vand i "rillen" til gummilisten. Rillen i gummilisten er klemt ud ud over de to stålplader, som nævnt under punkt 2
2) Gummilisten "omslutter" i den øverste del af døråbningen 2 stålplader, der er punktsvejst (tror jeg nok det hedder). Disse to punktsvejste plader lukker dermed ikke helt tæt, og der kan komme fugt ind i mellemrummet mellem pladerne.
Det er svært at forklare ovenstående, men jeg håber det giver mening, når i ser nedenstående billeder.
For at gøre en LAAANG historie kort:
# Bilen har ikke fået alle service udført på et autoriseret værksted - dermed heller ikke alle rusttjek hos Ford
# Jeg har haft en dialog med både Ford-importøren og med TO forskellige Ford-værksteder. Importøren sagde, at man KUN dækker indefra kommende rust, og at alle rustsager skulle startes op via forhandlere. Begge forhandlere siger, at de ikke vil starte sager op - sandsynligvis fordi bilen er 9 ½ år gammel og ikke har fået udført alle serviceeftersyn på et Ford-værksted.
# Hos FDM får jeg kun en sludder for en sladder og at det angiveligt afhænger af om Ford er villig til at give kulance, men jeg fornemmer hos FDM, at der ikke er meget at komme efter.
# Jeg har nu opgivet at få nogen til at dække rustskaderne, og det kan man vel heller ikke forlange på en næsten 10 år gammel bil?
Da bilen kun har en handelsværdi på anslået 40.000 kr. eller deromkring, så gad jeg ikke bruge i tusindvis af kroner, for at få en pladesmed til at lave det. Så jeg gik selv i gang
Og JA - jeg ved udmærket godt, at rusten så sikkert som amen i kirken kommer igen. Men hvis det kan holde i bare 2 år inden jeg skal i gang igen, så er bilen 11-12 år gammel og så tager jeg problemet til den tid.
I al beskedenhed, så synes jeg, at jeg har fået det fixet okay - i hvert fald rent visuelt - se billederne.
Jeg har:
1) Slebet så meget rust væk som overhovedet muligt med:
https://www.carls.nu/da/sandpapir/sliberondeller/grovslibe-rondel-med-spindel-100mm-sort
2) Brugt "Fertan" rustopløser - som jeg påførte over det hele og lod det sidde i minimum 24 timer.
3) Grundet med Color-Matic zinkspray
4) Malet med Color-Matic vandbaseret grundfarve (på spraydåse / specialtonet maling)
5) Givet 3 lag 2K-klarlak.
NU KOMMER SPØRGSMÅLET:
Er der nogen som helst måde, hvordan jeg - for at undgå at der fremadrettet løber mere vand ned i rillen i gummilisten ved regnvejr - kan få gummilisten til at slutte mere tæt til de to punktsvejste plader? Findes der en form for silicone-tætner eller lignende, hvormed jeg kan få lukket af så vandet ikke kan løbe ned i gummilisten?
Eller er det bare helt håbløst, at få det til at lukke helt tæt?
Som i kan se på det allernederste billede så har gummilisten 2 "læber". Den inderste dækker over de 2 punktsvejste plader og den yderste læbe er blot så døren lukker tæt. De inderste læber bliver klemt ud over de to punktsvejste plader, men slutter jo ingenlunde tæt til karrosseriet.
Har i input til, hvordan jeg evt. kan få listen gjort tæt, så der ikke kan løbe vand fra taget ned i rillen i gummilisten?
Beklager meget det lange indlæg - men takker på forhånd for input!
PS: Sealingen i kan se på nogle af billederne helt inde bagved - der ikke er særlig kønt påført, det har jeg IKKE lavet. Det så sådan ud, da jeg købte bilen. Så med mindre bilen har været skadet og er blevet repareret og påført ny sealing, så er det påført på den måde fra fabrikken af. Bare så i ikke skubber mig i skoene, at det ser forfærdeligt ud LOL !
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
mar 2008
Følger: 7 Følgere: 511 Emner: 208 Svar: 1.051
Det lyder til at der er tale om en designfejl hvorfor vandet løber ind.
Mit bedste bud er at sovse rillen i gummilæben til med noget hulrums/undervognsmasse halløj i så store mængder at det presses ud når du sætter gummilisten på igen. Jeg er på nippet til at sige at du kan bruge alm kuglelejefedt til formålet da det ikke tørrer ud og ikke render ud af listen når du sætter den på. 1x om året river du listen ud for at se om alting er godt.
Tricket er, at der er SÅ meget masse inde ved læben at vandet slet ikke kan løbe derind mere.
PS: Man skal være lidt varsom med hulrumsprodukter da visse kan gøre gummilister bløde og få dem til at kvælde op.
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Mht. at fylde rillen op med fx kuglelejefedt, så lyder det faktisk som en rigtig god ide. Jeg havde i første omgang tænkt på, om man kunne lime listen fast til karrosseriet, men man får det ALDRIG nogensinde helt tæt, og det bliver også noget bøvl, når jeg skal have listen af for at tjekke tilstanden.
Jeg vil prøve at se, hvad jeg kan få fyldt i rillen i gummilæben, så det i hvert fald kan minimere problemet.
Tak igen for input!
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
Jeg ved ikke helt, hvad du mener med at "kapsle rusten ind", for jeg har som sagt slebet og slebet og slebet før jeg brugte Fertan´en og Zink-primeren. Når det er så angrebet, som det var i mit tilfælde, så kommer man jo aldrig nogensinde ned til "ren plade" over det hele. Sandblæsning var ikke rigtig nogen mulighed i de kringelkroge.
Jeg tænker ikke, at jeg med mine evner og de midler jeg har haft til rådighed kunne have gjort ret meget andet end det jeg har gjort. Som nævnt har / havde jeg på baggrund af bilens handelsværdi ikke lyst til at kaste mig ud i store omkostninger til en pladesmed - for jeg skal lige pointere, at den anden side af bilen så mindst lige så slem ud mht. rust, så jeg tør slet ikke tænke på, hvad en pladesmed skulle have haft for at fixe begge sider, og spørgsmålet ville vel også være, om han kunne fixe det, så rusten ikke kommer igen.
Som nævnt håber jeg blot, at det kan se nogenlunde fornuftigt ud de kommende par år. Skal jeg så efter det igen med nedslibning og maling, så er det ikke videre slemt. Og om 4 år er bilen 13-14 år gammel, og så tænker jeg alligevel at den er ved at være klar til pension
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
Fremgangsmåden er ikke den bedste, men det er flot udført.
feb 2015
Følger: 1 Følgere: 40 Emner: 44 Svar: 153
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.672
man skal have en pladebukker, en pladesaks og en CO2 svejser, samt et godt talent.
sep 2014
Følger: 5 Emner: 1 Svar: 85
Rust i Ford Grand C-Max