{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.087 visninger | Oprettet:

Opel Vectra C, 1,9 TDI - kører max 3000 omdr {{forumTopicSubject}}

Nå, smertensbarnet er gaven der bliver ved med at give smiley

En Opel Vectra C, 1,9 TDI fra 2008 som konsekvent stopper ved 3000 - 3500 omdrejninger og det går ret langsomt med at få den derop.

Den har tidligere drillet med at gå ud efter få sekunder - en fejl som ER rettet og problemet er nu KUN at den ikke vil op i omdrejninger......MEN, hvis vi løsner samlingen mellem turbo og partikelfilter, vrum, vrumm....så kører den fint.

Partikelfilter:
Nej, det er IKKE partikelfiltret som er stoppet for det er helt splitnyt sammen med sensoren i filtret, og skiftet netop på formodning om tilstopning.

Dette ER skiftet:
Udstødningstryksensor
MAF Tryksensor
komplet ny indsugningsmanifold
EGR ventil
Termostathus incl ny termostat
Luftmassemåler
Komplet turbo

Der er ikke nogen fejlmeldinger på Mobilscan, men er der nogen gode forslag?

Altså er problemet nu:

Løsnet rør mellem partikelfilter / katalysator - bilen kører fint.

Stram boltene, og bilen går max 3.000 - 3.500 omdr - og det tager lang tid at komme derop....


Hvad kan der være galt??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opel Vectra C, 1,9 TDI - kører max 3000 omdr
  • #1   22. okt 2022 Du har jo selv givet svaret, der er noget i udstødningen som er proppet, om det er lyddæmper, DPF eller katalysator så er der noget der ikke lader udstødningen slippe forbi.

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.163
    #2   23. okt 2022 Ja du har fundet dit problem

    Et eller andet i udstødningen, er stoppet til
    Så af med det og kig ind
    Evt Brug et kamera til at inspicere,

    Kan motor ikke komme af med gasserne, så kan den heller ikke få noget ind


  • #3   23. okt 2022 Det er så bare lige problemet......hele bagpotten er knækket af men vi kan da prøve at skrue fra hinanden efter PDF filtret - som også sidder efter katalysatoren - så den vej er der hul igennem.

    Jeg er dog 100% sikker på at der alene er rør fra partikelfiltret - der som nævnt er spritnyt - og ud af....


  • #4   23. okt 2022 Skru skru, vi venter spændt på hvad det ender med smiley

  • #5   24. okt 2022 Nå......som nævnt var der KUN rør ud, idet bagpotten var knækket af.....nu er HELE røret også fjernet - altså fra partikelfilter og ud....præcist samme resultat, bilen bliver rigtig ked af det når vi spænder partikelfiltret tæt.....så dør baby.....

    Som nævnt - partikelfilter er sprit nyt, og som tidl nævnt skiftet en helvedes masse.....forslag ?


  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.163
    #6   24. okt 2022 Hvilket mærke er det nye filter?

    For kan den køre uden filteret er spændt, så må det nye filter være defekt


  • #7   24. okt 2022 #6
    Det nye filter er købt hos VSA, og den teori har vi testet af med et huggerfilter til låns - præcist samme reaktion. Så der skal være præcist samme defekt på tre tilfældige DPF filtre....

    Er der på nogen måde at Katalysator eller turbo har en defekt som ikke tåler trykket?


  • #8   24. okt 2022 Hej
    Du har været vidt omkring! Hvad er tilbage som ikke er undersøgt?
    Den er åbenbart gået i "LIMP" mode.

    Luft / brændstof i rigelige og uhindrede mængder + afgasning.
    Brændstof:
    1 Diesel på tanken Check - Vand??!!
    2 Filter primær pumpe
    3 Primær pumpe Mængde / tryk trykregulator
    4 Dieselfilter kollaps
    5 Højtrykspumpe
    6 Pumpetryk
    7 Deforme trykrør - check kompressions dippedutter
    8 Dyser - yde evne
    9 Indsprøjtnings timinger Knastaksel/krumtap følere
    Luft:
    Er antagelig checket helt igennem både fysisk og måleteknisk
    Servoer på klapper og turbo ledevinger?

    Afgasning:
    Er antagelig checket helt igennem både fysisk og måleteknisk
    EGR funktions check
    Held og lykke med fejlsøgning & afhjælpning
    MVH KP


  • #9   24. okt 2022 Hej
    Goggel er din ven: Måske her:
    https://www.vectra-c.com/forum/showthread.php?96399-my-car-wont-rev-passed-3-000-rpm/page2
    MVH KP


  • #10   24. okt 2022 Oh yes, og bilen har også kørt fint i perioder - men efter et par dage går den så i koks igen....og det eneste der får den til at køre problemfrit - det er at løsne samlingen mellem katalysator og DPF-filtret smiley

    1. Der er tanket mange gang - no problem...
    2. checket - fejler intet
    3. Der er tryk på alt....
    4. Dieselfilter er spritnyt - og skiftet efter fejlen opstod.
    5. Fungerer fantastisk.
    6.Ingen fejl detekteret og som sagt - løs samling katalysator/DPF filter, så kører bussen...
    7. - se - det har vi ikke kigget på - god pointe !
    8. En dyse er lidt fesen med et dårligt stik, men vi skifter ikke før lortet kører...
    9. Følerne er skiftet til knast / krumtap.

    Luft: Checket, specielt da hele indsugningsmanifolden er skiftet - så spritnye klapper og motor.

    EGR - spritny - og checket for funktion - er topklasse....

    Vi overvejer en håndgranat + 500 gram C4 efterhånden.....

    Problemet er at den kløjs med det samme at samlingen mellem katalysator og DPF filterskrues sammen....og DPF filter er spritnyt sammen med sensor......


  • #11   25. okt 2022 Har du nulstillet parametere angående de ting du har skiftet ud ? Fortalt motorstyringen der er ny egr og partikelfilter på ?

  • #12   25. okt 2022 Opel smed nyt styreprogram på, da de fandt fejlen m partikelfiltret...så, det burde være ok


  • #13   25. okt 2022 Hej Allan.

    er det når du løsner partikelfilter direkte fra turbo den kun køre godt eller os fra katalysator? for hvis du kan "låne" en kat fra en ophugger så kan du evt prøve at se om det er den som er død når den bliver tæt?


  • #14   25. okt 2022 #13
    Go idé, den må vi lige se om vi kan fikse........jeg har set noget om at katalysatorer kan brænde sammen og broppe til....


Kommentér på:
Opel Vectra C, 1,9 TDI - kører max 3000 omdr

Annonce