Opel Vectra C, 1,9 TDI - kører max 3000 omdr {{forumTopicSubject}}
Nå, smertensbarnet er gaven der bliver ved med at give
En Opel Vectra C, 1,9 TDI fra 2008 som konsekvent stopper ved 3000 - 3500 omdrejninger og det går ret langsomt med at få den derop.
Den har tidligere drillet med at gå ud efter få sekunder - en fejl som ER rettet og problemet er nu KUN at den ikke vil op i omdrejninger......MEN, hvis vi løsner samlingen mellem turbo og partikelfilter, vrum, vrumm....så kører den fint.
Partikelfilter:
Nej, det er IKKE partikelfiltret som er stoppet for det er helt splitnyt sammen med sensoren i filtret, og skiftet netop på formodning om tilstopning.
Dette ER skiftet:
Udstødningstryksensor
MAF Tryksensor
komplet ny indsugningsmanifold
EGR ventil
Termostathus incl ny termostat
Luftmassemåler
Komplet turbo
Der er ikke nogen fejlmeldinger på Mobilscan, men er der nogen gode forslag?
Altså er problemet nu:
Løsnet rør mellem partikelfilter / katalysator - bilen kører fint.
Stram boltene, og bilen går max 3.000 - 3.500 omdr - og det tager lang tid at komme derop....
Hvad kan der være galt??
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.017
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.163
Et eller andet i udstødningen, er stoppet til
Så af med det og kig ind
Evt Brug et kamera til at inspicere,
Kan motor ikke komme af med gasserne, så kan den heller ikke få noget ind
feb 2015
Følger: 18 Følgere: 38 Emner: 14 Svar: 95
Jeg er dog 100% sikker på at der alene er rør fra partikelfiltret - der som nævnt er spritnyt - og ud af....
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.017
feb 2015
Følger: 18 Følgere: 38 Emner: 14 Svar: 95
Som nævnt - partikelfilter er sprit nyt, og som tidl nævnt skiftet en helvedes masse.....forslag ?
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.163
For kan den køre uden filteret er spændt, så må det nye filter være defekt
feb 2015
Følger: 18 Følgere: 38 Emner: 14 Svar: 95
Det nye filter er købt hos VSA, og den teori har vi testet af med et huggerfilter til låns - præcist samme reaktion. Så der skal være præcist samme defekt på tre tilfældige DPF filtre....
Er der på nogen måde at Katalysator eller turbo har en defekt som ikke tåler trykket?
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.190
Du har været vidt omkring! Hvad er tilbage som ikke er undersøgt?
Den er åbenbart gået i "LIMP" mode.
Luft / brændstof i rigelige og uhindrede mængder + afgasning.
Brændstof:
1 Diesel på tanken Check - Vand??!!
2 Filter primær pumpe
3 Primær pumpe Mængde / tryk trykregulator
4 Dieselfilter kollaps
5 Højtrykspumpe
6 Pumpetryk
7 Deforme trykrør - check kompressions dippedutter
8 Dyser - yde evne
9 Indsprøjtnings timinger Knastaksel/krumtap følere
Luft:
Er antagelig checket helt igennem både fysisk og måleteknisk
Servoer på klapper og turbo ledevinger?
Afgasning:
Er antagelig checket helt igennem både fysisk og måleteknisk
EGR funktions check
Held og lykke med fejlsøgning & afhjælpning
MVH KP
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.190
Goggel er din ven: Måske her:
https://www.vectra-c.com/forum/showthread.php?96399-my-car-wont-rev-passed-3-000-rpm/page2
MVH KP
feb 2015
Følger: 18 Følgere: 38 Emner: 14 Svar: 95
1. Der er tanket mange gang - no problem...
2. checket - fejler intet
3. Der er tryk på alt....
4. Dieselfilter er spritnyt - og skiftet efter fejlen opstod.
5. Fungerer fantastisk.
6.Ingen fejl detekteret og som sagt - løs samling katalysator/DPF filter, så kører bussen...
7. - se - det har vi ikke kigget på - god pointe !
8. En dyse er lidt fesen med et dårligt stik, men vi skifter ikke før lortet kører...
9. Følerne er skiftet til knast / krumtap.
Luft: Checket, specielt da hele indsugningsmanifolden er skiftet - så spritnye klapper og motor.
EGR - spritny - og checket for funktion - er topklasse....
Vi overvejer en håndgranat + 500 gram C4 efterhånden.....
Problemet er at den kløjs med det samme at samlingen mellem katalysator og DPF filterskrues sammen....og DPF filter er spritnyt sammen med sensor......
sep 2006
Følger: 49 Følgere: 56 Biler: 1 Emner: 71 Svar: 4.060
feb 2015
Følger: 18 Følgere: 38 Emner: 14 Svar: 95
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 16 Biler: 1 Svar: 176
er det når du løsner partikelfilter direkte fra turbo den kun køre godt eller os fra katalysator? for hvis du kan "låne" en kat fra en ophugger så kan du evt prøve at se om det er den som er død når den bliver tæt?
feb 2015
Følger: 18 Følgere: 38 Emner: 14 Svar: 95
Go idé, den må vi lige se om vi kan fikse........jeg har set noget om at katalysatorer kan brænde sammen og broppe til....
Opel Vectra C, 1,9 TDI - kører max 3000 omdr