køleblæser går amok køleblæser går amok
Hej bg.
håber på at der er nogle kloge hoveder herinde der har oplevet det samme som mig.
Jeg har mig en Skoda Octavia 2,0tsi fra 2007.
Når jeg slukker bilen fortsætter køleblæseren et lille stykke tid efter meget normalt og i et roligt tempo. Den slukker igen 1-2 min efter tænding er taget fra eller jeg låser bilen.
problemet er så bare at ret ofte starter den så op igen 30 sek efter på fulde hammer og fortsætter til batteriet er fladt. (kan godt stå og være igang 10min. og så slukke for så 30 sek. efter at starte igen)
Det er kun den store af de 2 blæsere der køre på fulde hammer.
Lige pt rykker jeg en pol af batteriet hver gang jeg parkere. Det ville egentligt være dejligt at slippe for
Håber der er nogle der har nogle ideer så jeg ikke skal til at skifte dele fra en ende af
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
Mål dem igennem en ad gangen - værkstedsmanualen fortæller dig hvor de sidder, og hvilke måleværdier de skal have.
Hver blæser sidder på et relæ - der kan du måle om der er trigger spænding til relæet eller ej, og derved finde ud af om det er selve relæet der hænger, eller det får et startsignal fra elektronik som sidder længere tilbage.
Jeg tvivler stærkt på at en eller anden siger "det er hypofønsovsen der skal skiftes - den sidder lige under højre forhjul" og så fikser det problemet i første hug.
Systematisk fejlfinding skal der til. Kan du ikke selv, så kan en mekaniker gøre det for dig - og det bliver oftest billigere end at kyle 120 kilo reservedele efter bilen.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 124
Kunne jo godt være der lige var en der havde prøvet det samme så man lige havde et godt sted at starte.
Så må fluken jo findes frem og batteriladeren
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
Men der er ret mange muligheder...
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 5 Emner: 12 Svar: 124
Tror også jeg vil starte med sensoren da den også tænder blæseren ret tidligt efter bilen er startet.
Tænker det er den der er monteret på køleren der skaber problemer (hvis ellers en af dem er gået)
temp måleren inde i instrumentet rejser sig nemlig ganske fint til 90 og bliver der.
Så det er da et sted at starte.
Men tak for indputs
okt 2006
Følger: 41 Følgere: 58 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 9.393
Den anden som tænder blæserne, sidder normalt et sted i køleren eller meget tæt på. Den skal først reagere når vandet bliver for varmt til at holde motoren indenfor design temperaturen, sammen med termostaten.
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.268
køleblæser går amok