Skoda VR6 3.6 CDVA i problemer {{forumTopicSubject}}
skoda superb 3.6 4x4 2012, 212.000 km ish i kbh/sjælland området. Hun lyder ikke som om hun overlever at køre til tyskland eller endnu længere væk.
Min bil er begyndt at smide nogle lidt kedelige koder (bilen er
parkeret til jeg har fikset problemet).
Den får tre fejl i sæt:
P0366: Camshaft position Sensor B Circuit range/performance Bank 1
P0016: Crankshaft position - Camshaft position correlation Bank 1 sensor A
P000A: Camshaft position slow response bank 1
Det fornemmes ret tydeligt at den ene "side" af motoren har det meget svært.
Er det bare at bestille sensorerne og håbe at det er dem, eller har jeg tabt og kæden er strukket og jeg kan godt begynde at spare sammen.
Hvis det er det sidste skal man bruge:
Låse værktøj (kan dette lejes et sted?)
kædekit (kæder, tensioner,pakning og tensioner rail (og lidt småtterier)
Oliepumpe (fordi man er der)
Som jeg forstår det er eneste måde at skifte den kæde på, at hive hele subframe ud med motor og gearkasse.
Bør jeg når jeg alligevel har skilt det hele ad, skifte dsg kobling og være indstillet på at svinghjulet nok er hærget og bør skiftes.
Jeg ved at liste prisen på at få skiftet kæden er i nabolaget af 40k og jeg ved at meget af arbejdet er at få motor fri af bilen. Har skiftet motorer før så det er jeg mindre bekymret for.
Har ikke skiftet kæde/rodet med timing før, så her er jeg lidt nervøs.
Har fundet et par videoer af en familie der skifter kæde på en touareg v6, og har tænkt mig at bruge det som primær opskrift.
Er også klar over at der meget vel kan være problemer med knast justerings systemet kan være mekanisk slidt også.
Nogen råd, motorer CDVA koster godt til 4-5k euro + transport og usikkerhed på hvad man har købt. Kan se jeg kan købe en hel bil for 6800 euro, så det lurer jeg lidt på da dne har det store anlæg og min af uransagelige årsager har det mindste.
dec 2007
Følger: 72 Følgere: 125 Biler: 5 Emner: 232 Svar: 1.324
Hvis ikke det løser det, så tag den derfra, hvad der så skal/ kan gøres.
Fed bil, by the way.
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.047
Man kan som regel se om synkronisering mellem krumtap og knasterne er i orden.
Ellers kan man udmåle det med flere kanals scope, om de passer overens
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 201
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.008
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
Ny plan er at skaffe ccv aktuatorer og knast sensor, så vidt jeg kan tælle til har jeg ikke meget at tabe.
Hvis nogen vw/skoda mekaniker ser dette her: Er det nødvendigt at droppe subframe for at komme til, kan se at dækslet sidder på højre side af motor (den ligger på tværs og ikke på langs som jeg troede/huskede). Klart at luftfilter og alt muligt andet lort skal af, men kan jeg slippe for at pille det hele fra hinanden ville det være at foretrække.
Får jeg ikke noget svar chancer jeg den nok og når det så går galt har jeg ikke tabt super meget i forhold til at droppe subframe. -Det er bare virkeligt bøvlet at gøre det som grus mekaniker,
jul 2016
Følger: 1 Svar: 5
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 313
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
Har skiftet motorer, gearkasserm koblinger, et smeltet ledningsnet og andet godt, men er ikke spor komfortabel ved timing.
Der ligger dog nogle ret gode videoer online.
Jeg er programmør og har ikke nogen deciderede mekanikere i min omgangskreds.
Men jeg er samtidigt ikke bange for at prøve noget nyt. Jeg er helt med at at fuckup vil koste alle de stumper der er købt samt ca 5000 eur til en anden brugt motor (nok med samme problem).
Jeg har det lidt stramt med at stole på folk, og har indtil nu brugt skoda værksted. Men jeg ved også hvad regningen havner på hvis jeg bruger dem. Samtidigt er bilen 11 år gammel, så der er også grænser for hvor meget ståhej der skal gøres for den aldrende dame,
Er åben for at snakke med en skoda specialist som ikke er decideret mærkeværksted.
Tør ikke binde an med få tre bud online, det er ikke en bil jeg vil have fikset billigst men bedst til en fair pris.
nov 2016
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 4
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
Har fået pillet fronten af bilen og kigget under ventil coveret. Jeg er gået lidt i tænkeboks, for den kæde jeg mødte var relativt stram, så mistænker at noget andet har aktiveret problemet.
Som jeg ser det kan der være tre muligheder:
1: Knast aktuator (sender olie tryk til knast forstiller)
2_ Knast forstiller (kan forskyde knasten nogle grader, har set en youtube video hvor den var slidt i smadder)
3: Og en underlig mistanke om at den ene kat kan være faldet sammen.
Har aldrig haft en defekt kat før, så ved ikke helt hvad jeg skal forvente. Ved ikke om den kan på virke knast/kran sensorer.
Pt tror jeg ikke det er katalysatior men det er de tre muligheder jeg kan se.
Jeg har ikke bestilt stumperne endnu, men hvis jeg åbner mere end jeg har nu, så vil det være naturligt at tage alt der kan være slidt omkring det. Dvs kobling, dobbelt massesvinghjul, slave/master cylinder, og så kædetræk, med aktuatorer sensorer og da jeg har lyst (ikke prøvet før) top pakning.
Men det koster... pænt godt til i stumper må jeg sige, ligner 25k. Især dsg kobling og svinghjul er temmelig kostbart.
Er der nogen som kan beskrive hvor stram kæden bør være ? den flekser en del i ledene (til siden) men meget lidt frem og tilbage. Jeg kan måske hæve kæden 2mm med fingrerne. Jeg prøvede at lægge en smule mere pres på med en skruetrækker (forsigtigt) og bemærkede at det ene forstiller reagerede. Det kan være at timingen bare er til at den skal reagere der, men det lugter lidt af at forstillerne er døde.
Er stoppet for de næste par dage, går lige i tænkeboks omkring at chance den og kun skifte aktuatoerne og samle det hele. Tager jeg fejl koster det mig mindst en uge (og bilen skal til syn om en mdr), så hælder lidt til bare at tage det hele og blive klar til syn og få lukket problemet. Familien er heller ikke super lykkelige over at være en bil nede.
Holder jeg på forventer jeg at det tager mig 2 uger som ender med at være 4 uger pga ting jeg har glemt at bestille og dårligt vejr som desværre påvirker mine muligheder for at fuldføre mit lille cirkus.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.008
Få et diagram så man kan se hvordan de enkelte sensorer er forbundet indbyrdes, kunne jo være en dårlig forbindelse, så ville alt dit arbejde være forgæves
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
Balladen er at jeg har brugt fridagene til at gå igang. så med en halv adskilt bil balancere jeg på om jeg skifter de tre sensorer og de to aktuatorer og håber og samler skidtet.
Alternativet er at bløde og få det hele serviceret med den pænt store udskrivning der hænger sammen med det. Går og spekulere lidt over det. For både kæde og kobling er sliddele og med godt 200k km på klokken er det så småt tid til at de bør skiftes.
Men jeg lokkes af at bare skifte sensorer og aktuatorer og lukke den til igen.
Hvis det virker kan jeg vente med de store udgifter og tidsforbrug til det passer mig bedre og det er varmere udenfor.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
Gearkassen kom ud, de er noget nemmere at få fra hinanden end de BMW'er jeg har prøvet tidligere.
Men lidt noget bøvl at lave som et one man band på fliserne foran garagen.
Er nu igang med at skifte lejer imens jeg venter på at stumperne lander. Skulle alligevel have to af trækakslerne af så jeg fik fikset dem. Har haft lejerne liggende i 3-6mdr, så det var bare at få det overstået.
Skal nok smide lidt info når jeg kommer tættere på mål, det er især timingen jeg er nervøs for.'
Og så må jeg lige blive gode vender med vcds, så jeg kan få rekalibreret koblingen (for det skal man vidst når det hele er samlet igen.
Håbet er at blive færdig om ca 2 uger, men er ok med at der går op til 4.
mar 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 313
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
Som minimum var det nødvendigt at skifte kædedrevet, det er mere held end forstand at den motor ikke er eksploderet. Se billedet.
Der kan man se den nye og den gamle komponent. Den ene af skinnerne var lige omtrent pist borte. Jeg valgte derfor at hive toppen af den for at sikre at cylindervægge og stempler ikke var smurt ind i smeltet bakkelit/plast. Men det har ikke været tilfældet. Fandt lidt brudstykker oven i topstykket men intet i kanaler eller lign.
Jeg bliver dog nok nød til at hive bundkaret af, for jeg er næsten sikker på at jeg ved hvor stumper så bor henne ad.
Som en positiv ting, får jeg mulighed for at skifte kobling og svinghjul, vandpumpe og en stribe andre sjove ting på vejen. Så jeg lærer da lidt.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
Hvis man kigger efter kan man se at tre indsugninger er fine som man kan forvente og tre er kulsorte.
Jeg er usikker på om det er nok at kædedrevet er toast, eller om jeg er så heldig også at have en kolapset katalysator på den ene side af vr6'eren. Hvis nogen har erfaring på dette område hører jeg gerne til det. Det er planen at sætte kæde på samt skrue udstødning tilbage på.
Ps næste gang jeg laver sådan et projekt, kører jeg til en mekanikker og får fjernet kølemidlet, så kan jeg bare rive motoren ud. Som det er nu, har jeg fulgt diverse youtube videoer, som stort set alle lader motoren blive. Havde det ikke været for kølemidlet ville jeg have sparet en pæn bunke tid på bare at flå motoren helt ud. Især 4x4 gør livet liiiidt noget bøvl for det er svært at komme til at skrue af med motoren i vejen.
En ting er sikkert jeg får lært noget. Om motoren virker når jeg engang får slæbt min mås i mål, bliver den næste interessante observation. Lover jeg nok skal opdatere når jeg kommer så langt, men af praktiske årsager ligner det at vi snakker 3-4 uger inden jeg rent faktisk er i mål. Der er lidt andre opgaver som presser sig på, og jeg har adgang til en mc som må holde for indtil skidtet virker igen. Det har aldrig været et mål at gøre det hurtigt, jeg hygger mig med det og så længe det er godt vejr har jeg en fest med det.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.008
okt 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 454
dec 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 201
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
Pt har jeg fået skiftet kæde, toppakning, vanddampen kobling og svinghjul.
Gearkasse og transfergear er kommet tilbage på bilen.
Men jeg må.indtømme at med en tid jeg har haft til rådighed skulle jeg nok have valgt en anden løsning.
Pt er der et par erfaringer. Invester i kamlås værktøj, svinghjul låse værktøj.
Ligeledes lad være at skift nåle lejet... for du opdager at det er delvist smeltet sammen med motorblokken.
Nålelejwy alene kostede mig en kalender uge, ca 2k i værktøjer og ca 3 eftermiddagew kamp at få skiftet.
Endte med ar dremle det udnig der er så grimt solndet lyder. Den yderste leje kasse fandt jeg kun to meget små flige af da jeg håndslag loftet væk. Det bliver aldrig rigtigt godt.
Men vi er på vej og det meste sidder i bilen nu. Men er bange for at der stadig er lang vej. Alting i den bil bider fra sig.
PS skal man ud i noget lignende så få taget trykket af aircon og fjern motor og gearkasse helt det er nemmere.
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
Tilbage står en mindre slåskamp med eps fejl, antager at en af abs sensorerne er blevet træt af ventetiden fnis.
Ligeledes et lidt underligt problem med at styretøjet melder fejl. Jeg skiftede tandstang så det lugter lidt af at det skal kodes ind.
Planen er at prøve at få gang i det indkøbte vcds i aften og se hvor meget jeg kan få fikset der.
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.047
Når man skifter den
Derfor du har fejl på eps
( elektronisk power steering)
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.251
Projektet er afsluttet, alt er fikset og bilen er nu synet.
Skiftet:
toppakning
kædetræk
kobling
svinghjul
bremser hele vejen rundt
bremsekalibre bagpå
hjullejer hele vejen rundt
tårnlejer for
bære arme for
tamdstang
styrekugler
diverse væsker
og nok en bunke andre ting jeg har hlemt
Kan man gøre dette selv....hvis ikke man har skruet meget på biler skal man holde sig fra især kæden men også præcisionen der skal til for at få kobling/svinghjul sat korrekt på, er altså giftige.
Ville jeg gøre det selv igen, hvis det ikke var familiens primære køretøj ja, men det har taget mig vel omkring 4mdr at kæmpe mig igennem.
Især at bestille de rette dele har været noget ged, og bestiller man dem hos Skoda bliver man flået.
Jeg har kæmpet en del med at få forkerte dele hjem, selvom det er slået op på nummerpladen. Det er desværre et mønster med lige denne model og har plaget mig siden jeg købte den.
Det ville have været en fordel hvis:
Jeg havde et lukket værksted og ikke skulle dække alting af hysterisk hele tiden
Jeg havde haft fysisk nok plads omkring mig til at opbevare alle nye og aftagne dele på en ordentligt måde, det har kostet mig uger i ventetid på dele at være en klovn til at kunne finde stumperne.
Jeg havde købt de billigste af de special værktøjer som skal til, primært til kædetræksdelen. Det var ikke snedigt at gøre det uden, det lykkedes men det var dumt sted at spare.
VAG ikke havde valgt at bruge ca alle typer af skruer der findes på planeten. alm 6kant, umbraco, "multikant", og i et ret bredt spektrum af størrelser. Det virker som om man var ved at bruge lageret for umbraco ned for at bruge multikant, og når det lige kiksede brugte man bare alm 6kant. BESTEM JER!
En vigtig ting jeg valgt fra pga online videoer, men burde have gjort, få tømt aircon og pil den skide konsenser/køler af. Det har været noget F*CKING ged at arbejde rundt om den strittende ud af motorrummet.
Jeg burde bare have trukket motoren rent ud af motorrummet for reelt set var den helt løs til sidst.
Gode ting:
Havde meget af udstyret pga en skiftet motor på min gamle BMW. (motorlift, motorbom, støtter, god donkraft og generelt det meste værktøj i fesen kvalitet).
Mange gode videoer online som giver en ide om hvordan det skal gøres, også selvom der var forskelle imellem dem, r36 halvdårlige videoer blandet med gode videoer for den ældre r32 på tværs af vw og skoda gjorde at det meste stod klart.
Jeg havde et sted at stille bilen længe, fik dog spærret min legetøjs bil inde den halve sommer ikke smart.
Familien har taget det pænt at vi 4 mand har måttet klare os med en Ford Ka. Den er altså meget meget lille hvis man vil afsted på ferie, bare turen til lufthavnen kan blive interessant.
Vil anbefale at man forsøger at finde et uautoriseret værksted i dk eller evt et autoriseret et stykke nede i tyskland. Desværre er det sidste ofte noget bøvl fordi motoren ofte er i problemer når man opdager den trætte/døde kæde.
Kunne det befale sig kloge åge.... nej det tror jeg faktisk ikke helt. Jeg har brugt virkeligt mange dage og weekender på det projekt (og hygget mig med det), men de måske 20k der er sparet sammen med usikkerheden ved at gøre noget for første gang og stumper i 40-50k klassen der var det ikke smart.
Jeg havde fået et forvarsel om kæden 2 år tidligere men der kunne den strammes op. Der burde jeg have solgt bilen og være stukket af.
Men ville jeg gøre det igen hvis pengene var lidt stramme og jeg stod i det... det ville jeg sku nok, men det var noget ged at det var familiens primære bil. Der røg 2 gange 1 dags billeje på fordi jeg skulle fragte en masse lort (normalt ville jeg have brugt min trailer).
Råd:
Køb særligt udstyr
Find et tørt/overdækket sted hvis muligt
dæk alle åbninger af, det er vigtigt du vil ikke have hverken snavs eller møtrikker eller lign ned i cylindre.
Brug meget tid på at måle den underlige lille spacer dims i gearkassen omkring kobling/svinghjul. vi snakker forskelle i de spacere jeg fik med på måske 0,1mm pr trin. Det er sku svært at måle med hr og fru dk værktøj. Køb sådan præcisions måler man bruger til at vurdere om en skive kan drejes af.
Læs godt op, spar maaange penge sammen og gør det nu bare alligevel.
For som de siger hvis jeg kan, så kan du også.
Ps man kan ikke så godt fortryde når bilen først er skilt ad for den kan ikke rigtigt nemt flyttes imens
Skoda VR6 3.6 CDVA i problemer