{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
881 visninger | Oprettet:

Claus N
Claus N
Emner: 1 Svar: 1

Bærearme Ford Ka hjælp {{forumTopicSubject}}

Hey folkens.
Jeg har fået et problem ifm. skift af bærearme på en Ford Ka.
For at få de gamle bærearme af bankede jeg en mejsel ind i slidsen ved bærekuglen. Det var nødvendigt for at kunne få dem af. Måske har jeg banket mejslen for langt ind, for nu hvor jeg fastgør de nye bærearme med M10 bolt ved bærekuglen kan jeg ikke spænde nok omkring bærekuglen til at den sidder ordentlig fast. Bolten går i stykker før der er spændt nok til. Er der nogle der har en idé til hvad man kan gøre? På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bærearme Ford Ka hjælp
  • #1   9. apr 2023 Det er vel ikke normale M10 bolte du bruger, men de korrekte til bilen ?

• #2   9. apr 2023 Har du sammenlignet størrelsen på tappen med den gamle?
    Jeg har engang prøvet at få en styrekugle hvor den koniske del var smallere end den skulle være. Den kunne derfor kun sidde helt løst.

• #3   9. apr 2023 Selve bærekuglens tap findes sikkert med flere størrelser
    Så som en anden forslog
    Skal du sikre dig, du har fået den rigtige.
    For du kan ikke udvide det så meget at det ikke kan spændes ind igen

Uden du har brækket det

• Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 64 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.892
    #4   9. apr 2023 Når du skriver m10 bolt, er det så størrelsen på den nøgle/top du bruger? Eller tykkelsen på selve bolten? En ka er stort set en panda under blikket, og jeg har skiftet bærearme med bærekugle flere gange på min panda, og det er en 8mm bolt der bruges.

• #5   9. apr 2023 Ville nok starte med at måle om den cylindriske del af bærekuglen er ens på ny og brugt.

• Claus N
    Claus N Tilmeldt:
    apr 2023

Emner: 1 Svar: 1
    #6   10. apr 2023 The D, det var de originale. Spændte med ~40Nm som der står man skulle, men på første køretur begyndte det at sige ”klonk” fra forhjulet, og jeg kunne så konstatere at bærekuglen ikke sad helt fast. Prøvede så at spænde lidt mere, men så gik gevindet på bolten. Prøvede i desperation en ikke org. bolt med nogenlunde samme resultat.

Daniel, Dennis, Allan, Tappen på den nye er godt nok 17mm på det bredeste sted som den gamle. Det er som om at jeg har fået det åbnet lidt for meget med mejslen, og nu ikke kan spænde det sammen igen..

Dennis, ok så bolten burde kunne spænde det sammen igen, selvom jeg måske fik åbnet slidsen lidt for meget med mejslen i første omgang? Som man kan se på billedet er den måske 1 – 1,5mm åben, og jeg synes ikke rigtig at jeg kan spænde det til igen. Jeg synes at slidsen var helt lukket inden jeg begyndte…

Knud, ja det skal nok passe at de har mange ens dele de to. Denne bolt er godt nok 10mm i skaftet. Jeg kan se når jeg bestiller dele at de også passer til en Fiat 500 2009 -.

Men tak for svar til jer alle. Jeg vil lige i første omgang prøve at få fat i nogle nye org. bolte, og se om jeg kan få det til at fungere.

• #7   10. apr 2023 Der er altid luft i den slidse.
    Det er aldrig spændt helt sammen.

Original bolte er som minimum 10.9. Eller 12.9 bolte
    De har højre trækstyrke som almindelig bolt
    Som for det meste kun er 8.8 bolte

Så tilspænding på original er væsentligt højre

• #8   10. apr 2023 Som Dennis GSI siger skal der være lidt mellemrum.
    Skal du have dem presset sammen igen, så gør det uden bærekuglen i og løsn igen og sæt bærekuglen på plads igen og stram. Husk at respektere metal træthed.
    Og Ka er noget spinkelt stads.
    Jeg ville umiddelbart skifte den til en ny af andet fabrikat, generelt holder jeg mig væk fra de aller billigeste dele, de giver mere bøvl end der spares.

• #9   13. apr 2023 Bolten skal have den rette trækstyrke, og der må ikke være gevind på det stykke der sidder ud for akseltappen.
    Det er som oftest en bolt hvor gevindet er valset, ikke skåret, det giver et stærkere gevind.
    Tænker også den kunne have et finere gevind end standard, for nemmere at kunne spændes til. (Mener dog standard stigning er det normale)
    Husk at smøre med noget fedt eller lignende.

Jeg ville ikke begynde med at rette på det øje, vil mene det bare skal spændes sammen, kan det ikke det skal delen kasseres, det er styretøj og knækker det under kørsel kan der ske farlige ting og sager.

Kommentér på:
Bærearme Ford Ka hjælp

Annonce