{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kontrol af olie på automatgearkasse?
  • #1   12. apr 2007 det er forskelligt hvornør den skal skiftes, men når den begynder at blive meget mørkebrun, så er det ved at være tid... olien er rød når den hældes på, men bliver hurtigt lysebrun.. når den er sort, er det galt.. så er koblingspladerne nok meget slidt

  • #2   12. apr 2007 Martin D - okay, men hvordan chekker man olie.. ved at tappe en smule af? vel ik på alle gearkasser der er oliepind på.. :S

  • #3   12. apr 2007 Hej.

    På alle biler undtagen Honda tjækker du olien mens bilen står i tomgang og er varm.

    Og jo der er måle pind på alle typer, jeg har aldrig hørt om der ikke skulle være det.

    Hvis olien er sort kan det både være et tegn på der har været for meget olie i gearkassen og at koblingen er slidt.


  • #4   12. apr 2007 Olien i en automat gear kasse er en meget vigtigere del end olien i en alm. manuel gearkasse da olien i en automat gear kasse også skal fungere som modtager for koblings affald og derfor sidder der også et oliefilter.

    Som tommelfinger regel kan man sige olien er lige så vigtig som den i din motor.

    Så er du i tvivl så skift den.
    Du skal skifte den jævnligt alt efter hvor hårdt du belaster gearkassen.

    Er du tit på camping med bilen så belastes den meget hårdere og varme opbygningen er noget af det der slider mest på gearkassen, og mange har erfaret at en ekstra olie køler har kunne fordoble gearkassens liv.


  • #5   14. apr 2007 For lille oliestand på automatiske gearkasser.

    Selv om en automatisk gearkasse har en oliekapacitet på 6-10 liter olie afhængig af bilens og gearkassens fabrikat, er der kun ca. 2½ - 3½ liter olie i bundkaret.

    Sugefilteret sidder hævet fra bundkarbunden med ca. 2-3 cm. Det betyder at der kun er 1½ - 2½ liter olie over filteret. Hvis den automatiske gearkasse mangler ½ -1 liter olie, vil den suge luft ind ved accelerationen på grund af centrifugalkraften. Desuden står oliestanden lavere når olien er kold.

    Med luft i olien har gearkassen lavt tryk og vil derfor begynde at skifte unormalt og belægningsmaterialet vil forkokse.
    Olien bliver sort.


  • #6   14. apr 2007 For stor oliestand på automatiske gearkasser.

    Ligger oliestanden 3 - 5 cm over max. på oliepinden, vil olien røre de roterende dele i gearkassen. Olien vil som følge heraf blive pisket op med luft.

    Med luft i olien har gearkassen lavt tryk og vil derfor begynde at skifte unormalt og belægningsmaterialet vil forkokse.
    Olien bliver sort.


  • #7   14. apr 2007 Oliestand på automatiske gearkasser - Udluftning.

    Olien suges IKKE ind i gearkassen uden motoren er startet og den udluftes ikke uden gearvælgeren kører frem og tilbage i ca. 3 sekunder i hver gearposition.

    Påfyldes gearkassen olie til max.mærket på målepinden uden at ovennævnte udføres, vil den efter en eller få kilometer have udluftet sig selv og vil derfor løbe tør for olie i bundkarret og sugefilteret. Gearkassen vil herefter begynde at brænde lamellerne og motoren vil langsomt ophøre med at trække bilen. Dette vil som nævnt ske efter få kilometer.


  • #8   14. apr 2007 Er din olie Klar og rødelig så er den i orden.
    Er din olie Klar og brunlig kan du godt vente lidt.
    Er din olie ikke klar og virker grumset så skal du udskifte olien og husk nyt suge filter, det er det bedste man kan gøre.

    Er din olie sort, så skulle den havde været udskiftet for længe siden. og her ville jeg ikke springer uden om også at give den nyt suge filter.

    Automatgearkassen bør få et service efter tjæk ved hver 40.000 Km med udskiftning af olien.
    På den måde vedligeholder du din gearkasse bedst muligt.

    Alt for mange der køre med automatgear kender slet ikke nok til vigitghedden af oliens funktion og virke.
    tit får gearkassen skylden for at være slidt eller renoveringsklar fordi folk bare ikke har gidet at holde dem ved lige og få lavet servicetjæk.
    typisk begynder den at skifte underligt/for tidligt eller for sent og det lever folk bare med, i stedet for at få lavet et billigt service på den med ny olie.

    Håber mine indlæg har givet mange en lidt støre indsigt i hvad oliens funktion er i automatiske gearkasser.


  • #9   7. jul 2009 skal man have gearkassen af for at skifte filteret i en automatgearkasse?:)

  • #10   7. jul 2009 Gearkassen skal ikke af for at skifte filter.
    man skal først skrue bundskruen ud og tappe olien af gearkassen.
    Her efter skruer man bundkaret af gearkassen som typisk sidder med 6 bolte.
    Når bundkaret er taget af kommer oliefilteren til syne som en flad firkantet metalkasse, det er skruet på med 3 skruer og skiftes let.

    Når man skal samle det igen, så husk nu bundkarspakning, den koster ikke det store.

    Man kan også godt tømme konverteren men så skal man være heldg at bundskruen lige står ud for hullet da den jo drejer rundt med motoren.
    Ellers kan motoren drejes enten ude på krumtappen fortil eller med en skruetrækker inde ved konverteren forsigtigt.
    Husk også nye kobber pakninger til bundskruerne.


  • #11   8. jul 2009 mange tak for info smiley ved du om hele geakassen skal skiftes når den gør sådan her? den tager ved når den kun får meget lave omdrejninger? men når den så er i gang kan den nogenlunde.... men når den prøver at skifte op i næste gear går den bare i frigear? er det pga olietrykket?

  • #12   8. jul 2009 Den skal tage fat ved lave omdrejninger, ja faktisk helt fra tomgang skal den trække bilen.

    jeg ved ikke hvad du mener med at når den er i gang så kan den nogenlunde?,,, nogenlunde hvad?

    Hvis den ikke trækker bilen, så plejer det som regel at være mangel på olie i gearkassen eller olietryk, men så plejer det at være i alle gear.
    Det lyder for mig enten som et vakum problem eller som mangel på olie.

    har du målt oliestanden?


  • #13   10. jul 2009 tak endnu en gang:) oliestanden passer:) men altså det jeg mener er at når den kommer igang kan den godt rykke men den gearer ikke op? kan det være filteret?:) er der vacum i en automatgearkasse?

  • #14   10. jul 2009 ak endnu en gang:) oliestanden passer:) men altså det jeg mener er at når den kommer igang kan den godt rykke men den gearer ikke op? kan det være filteret?:) er der vacum i en automatgearkasse?

  • #15   10. jul 2009 Ok, ja altså der sidder en vakumboks på siden som styre dit gearskift.
    Det lyder meget som om det bare er det, der kan gummi pakningerne godt være møre og rævnet og så midster den vakum som den bruger til at ksifte gear med., det kan også være dit kabel der går fra gas kablet ude i motoren og ned på gearkassen, det bestemmer hvornår den skal skifte gear, jo strammere jo senere skifter den gear, og hvis kablet er røget af så vil den skifte så hurtigt op som muligt.
    Så det er måske ikke så sandsyneligt at det kan være det, men fø det lige tjekket, det sidder sammen med gaskablet under din luftfilter kasse hvis det er en mercedes altså?


  • #16   11. jul 2009 det er en mitsubishi sigma 3,0 v6

  • #17   11. jul 2009 Ok, dem ved jeg ikke hvordan virker, men generalt så få tjekket vaum systemet og skifte systemet, det skulle være nogenlunde til at se hvor det sidder og hvordan det virker ved at hæve bilen og følge div. kabler og vakum slanger/rør.
    Der går som regel også en vakum slange op til din indsugnings manifold, det er oftest den der enten er mør og revnet eller blot er faldet af, dette skaber under lige gearskift osv.


  • #18   12. jul 2011 hej brabus Kan du så fortælle hvordan man får olien på igen eller hvordan og hvor sidder påfylnings skruen på den i 325i aut gearkasse
    smiley


  • #19   13. jul 2011 Normalt er der ikke noget påfyldnings hul som du kender det fra en manuel gearkasse, man fylder simpelt hen olien på igennem oliepinds rørret som er der man normalt gør dette.
    Om det er sådan på din BMW ved jeg ikke, men er næsten ret sikker på at det forholder sig sådan på din også.


  • #20   26. sep 2013 Hej ville lige prøve at spørge her..
    Har fået skiftet automatgear olie på min Passat 3bg og efter kam den godt lave små ryk når den skifter ned i lave gear? Hvor kan det være? Gjorde den ikke inden olien blev skiftet:(


  • martin z
    martin z Tilmeldt:
    maj 2012

    Følger: 1 Svar: 1
    #21   4. feb 2017 Jeg har en Passat 3bg fra 2000 eller 2001 med automatgear og nu når jeg tænder bilen gider fennikel slukke den fodlampe så jeg kan rykke gearet i drive. Har trådt på pedalen flere gange men lampen reagere ikke. Har tændt og slukket bilen osv.

  • Lars S
    Lars S Tilmeldt:
    sep 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #22   13. sep 2018 Ved ikke om det er det samme som en passat.
    Har en sharan 2002 med aut.
    Den vil ikke gå i gear, håber det er pga oliemangel smiley men hvor fanden er oliepinden på sådan et dyr, alle de gamle biler jeg kender er der da pind i, er der en prop istedet, som ved manuel


Kommentér på:
kontrol af olie på automatgearkasse?

Annonce