{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.232 visninger | Oprettet:

Jens O
Jens O
Tilmeldt:
2. sep 2023
Emner: 2 Svar: 8

Pug 206, er toppakning utæt mm. {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en syg PeugPeugeot 206+ fra 2011 (1,4 Benzin) og har en del spørgsmål - kan du bare svare/give input på et af spørgsmålene vil jeg også blive rigtig glad smiley

Først og fremmest mistænker jeg at den har en utæt toppakning - men udelukkende pga. der er olie i kølervæske - når jeg ser på oliepinden og oliedækslet ligner det ren olie. Jeg kan heller ikke se andre klassiske tegn på utæt toppakning som hvid røg/vand ud af udstødningsrøret eller olie i motorrummet.

For 3 ugers tid siden fik jeg tømt al kølervæske og, ifølge værksted, renset systemet igen + fyldt ny kølervæske på. Efter vel cirka 50 km tjekkede jeg kølervæsken og der var olie i igen (ikke meget men der ligger en fin kant af olie rundt i toppen af beholderen).

Hvor sikker tror i på jeg kan være at problemet er en utæt toppakning - kan olie i kølervæske være et symptom på andet problem?

Her til morgen kom næste store problem, da jeg startede bilen - der røg et par baner af tandrem efterfulgt af ret ubehagelige lyde. Stoppede naturligvis straks og katastrofen udeblev i det mindste, da 80% af bredden af tandrem er intakt og sidder på.

Men nu står jeg med en 12 år gammel bil der skal have ny tandrem og måske ny toppakning... bilen har kun kørt 160.000 har ingen rust og gik fejlfrit igennem en brugtvognstest hos FDM for 1 år siden, så tænker den er værd at ofre lidt på.

Mit andet spørgsmål er mest af nysgerrighed: Kan der være en sammenhæng med en utæt toppakning, som jo godt kan have været der i rigtig lang tid (opdager olie i kølervæske ved en tilfældighed) og den nu ødelagte randrem?

I dag har jeg via Autobutler spurgt til en pris på udskiftning af såvel toppakning som tandrem og blev faktisk positivt overrasket. De fleste ligger i niveauet 6.500 +/- 800. Jeg har vedhæftet hvad der er indeholdt i tilbuddene - f.eks. også ny vandpumpe, oliefilter, olie og kølervæske. Alle tilbud er med forbehold for nødvendig planslibning af topstykke.

Mit tredje spørgsmål er om det ser ud til det hele er med i tilbud? Og har du en ide om hvor meget en eventuel planslibning af topstykke cirka vil koste? Som sagt er jeg positivt overraske over prisen - troede det ville være +10k - men måske er det bare mig..

Al input vil blive taget imod med stor glæde! Jeg havde bestilt tid hos QucikPoint til lige at løbe bilen igennem, men det skal ikke være der bilen evt. skal have ny toppakning da deres pris var cirka 11.000 inkl. planslibning. Men nu har jeg en bil der ikke kan køre pga. tandrem, så jeg håber på lidt ekspert råd/input før jeg eventuelt finder et værksted og afleverer den på.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pug 206, er toppakning utæt mm.
  • Thomas G
    Thomas G Online Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.257
    #1   2. sep 2023 Der er et par småting omkring stumpe listen:

    Ventildækselpakning bør nok skiftes, for de skal have ventildækslet af for at få topstykket af. Nok ca 100kr ish
    Og så er jeg lidt i tvivl om topstykke boltene er strækbolte, for er de det, bør de som jeg forstår det også skiftes. De står nok i 300-400 kr ish.

    Du skal være opmærksom på at tandremmen kan være hoppet og det kan foråsage skade.

    Derudover skal du nok spekulere over sandsynligheden for at toppen skal planes jeg ved ikke helt hvad det koster, det dyre er at få topstykket fri af bilen, men det ligner en 500-1000kr+noget forsendelse frem og tilbage.

    Det er relativt usandsynligt at tandremmen er påvirket af en meget lille læk i topstykket. Du skal reelt set op og snuse til waterlock og det er når du får kølevæske ind i cylinderne. Vand kan ikke komprimeres og så sker der grimme ting.


  • #2   2. sep 2023 Planslibning og trykprøvning af topstyk er omkring 1000-1500kr, men hvis din tandrem er hoppet, så vil jeg ikke tro at motoren har overlevet, er 99% sikker på at det er en Interference motor, hvilket vil sige at der ikke er plads til ventiler/knast og stempler kommer ud af takt (Ventilerne åbnet når de skal være lukkede, gør at stemplet klasker imod og bukker ventil)

  • Jens O
    Jens O Tilmeldt:
    sep 2023

    Emner: 2 Svar: 8
    #4   2. sep 2023 Heldigvis er tandrem ikke hoppet af, så krydser fingrer: Bakkede bilen ud 1 meter og så kom en hylen, kørte en meter tilbage i skråparkeringen. Kiggede i motorrum og kunne umiddelbart ikke se noget, så startede jeg motoren igen kort for at lytte efter hvor lyden kom fra og det var tandrem (som stadigvæk kørte rundt). Derefter fandt jeg en strimmel af tandrem på vel 0,5 cm i bredden på jorden... så håber ikke der er total motorhavari...

  • #5   2. sep 2023 Nårhhh på den måde!
    Ja der slap du billigt, forstod det som at et par tænder var forsvundet. Men hvis den stadig sidder på, så er der næppe sket den store skade, især ik hvis den kan starte (Men lad vær!)


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
    #6   2. sep 2023 1# ventildæksel pakning er inkluderet i slibesæt, hvilket toppakning også plejer, den er dog ekstra ved siden af her. Så ja en planslibning af topstykke er nok det eneste som mangler. Jeg har fået planslebet en del topstykker for 500kr, spørg rundt....Det tager ikke lang tid at planslibe. Men tryktest koster jo oveni i selve slibning. men 1500kr er nok ca prisen for det.

  • Kim P
    Kim P Tilmeldt:
    sep 2016

    Følgere: 2 Svar: 695
    #7   2. sep 2023 Lyder mere som en multirem, som bl.a. driver generatoren, er gået i opløsning. End at det er tandremmen, som er gemt bag et plastik / metal skjold.

  • Jens O
    Jens O Tilmeldt:
    sep 2023

    Emner: 2 Svar: 8
    #8   3. sep 2023 Så kom jeg da lige til at føle mig som en idiot smiley Jeg tror Kim P har helt ret - det er nok multirem... Sådan er det når amatører begynder at give diagnosen - arbejder selv med computere og her ved nogen også lige præcis hvad der skal skiftes i computeren/hvad løsningen er uden at have beskrevet problemet...

    Omkring utæt toppakning eller ej er jeg trods alt usikker: Kan olie i kølervæske skyldes andet - også når olien (oliepind/dæksel) ser OK ud?

    Tænker jeg må få den på et fejeblad og kørt til et værksted. Skal så blot lige finde et omkring Lyngby, som jeg håber både er fair i kvalitet og pris. De gange jeg har brugt QucikPoint har jeg været virkelig glad for dem, men er noget forvirret over at de mener ny toppakning, inkl. planslibning, koster omkring 11.000, når jeg nu via Autobutler har set helt andre priser....


    profilbillede
  • Jens O
    Jens O Tilmeldt:
    sep 2023

    Emner: 2 Svar: 8
    #9   3. sep 2023

    profilbillede
  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
    #10   3. sep 2023 Den på billede er kilerem/vrem til generator, servo og hvad den ellers trækker...Tandrem er gemt bag det plastik dæksel lige over den røde streg...Så den hylende lyd er nok en rem strammer der har sat sig eller generator eller servo pumpe....Men olie i kølervæske tyder nok stadig på toppakning....Så hvis det er toppakning skal tandrem skiftes alligevel, så nu kan du tilføje rem og strammer og måske en generator eller servo pumpe til listen.....Så det blev ikke ligefrem billigere...Den kapsel med rød skrift er din servo pumpe....

  • Jens O
    Jens O Tilmeldt:
    sep 2023

    Emner: 2 Svar: 8
    #11   3. sep 2023 Mage tak for dit input Kompresser Knud. Jeg kan godt se at det bare løber op i kroner og uden helt at vide hvor det slutter... Det er simpelthen altid svært at vælge hvor meget der skal ofres på en gammel bil og gætte på hvornår det stopper.

    Den er købt brugt for 13 måneder siden for godt 30.000, har kørt 160.000 og jeg havde den igennem en FDM brugtbiltest hvor den kom igennem uden anmærkninger og fik ros for ingen problemer med rust. Så har lidt svært ved bare at skrotte den, men også svært ved at skulle bruge hen imod 10.000 på reparationer og ikke vide om det var det.

    Det er en bil nummer 2 der kun har kørt 10.000 km siden jeg købte den, men tænker det bare er uheldige, og dyre, ting som en FDM brugtbiltest ikke kunne forudse.


  • Thomas G
    Thomas G Online Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.257
    #12   3. sep 2023 At holde gamle biler er en kunst.

    At skifte den rem skal ikke koste stort meget. Remmen kan de nok finde på at tage et par hundrede for og så skal du nok smide 0,5-1time afhængigt af hvor grove de er.

    Omkring gamle biler, det er en klar fordel selv at kunne skrue på dem. Vi er alle startet et sted. At skifte den rem er ret nemt, det er noget du fint selv kan gøre med et par fastnøgler. Der kan være en remstrammer som bør skiftes også, de koster vel typisk 200-500kr stk.

    Jeg købte en gl ford ka med alt for mange km på bagen, til mine unger og vidst godt at jeg skulle bruge ca ligeså meget på at få den sund som jeg gav for bilen, og jeg skiftede alt selv for at holde prisen nede.
    Er man ikke til at skrue er man oftest tjent med en simpel lille bil, der måske er 2-4 år gl.


  • Jens O
    Jens O Tilmeldt:
    sep 2023

    Emner: 2 Svar: 8
    #13   3. sep 2023 Tak for dit svar Thomas G og helt enig - drivrem ville ikke bekymre mig at gå i gang med, men er ikke der hvor jeg vil kaste mig ud i at skifte toppakning,,, jeg har altid haft en gammel bil som nummer 2 for ja de er lidt nemmere at gå til som amatørmekaniker . På de gamle biler jeg har haft er der skiftet kaburator, generator, køletermostater osv. - gerne med huggerdele. Det er fedt at kunne gøre det selv og js hvis du ikke nyder det synes jeg du har helt ret i at gå efter en 2-4 år gammel.

    Denne Pug 206 er bare den første gamle bil hvor jeg er rendt ind i de mere, for mig, komplicerede ting og lidt en mavepuster da jeg gav lidt mere for den end jeg tidligere har købt bil 2 for + den stod så pænt...


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 217 Svar: 5.896
    #14   3. sep 2023 Skift remmen og kør så længe den kører godt. Om du skrotter den nu, eller når den er helt færdig gør jo ikke den store forskel. Måske den faktisk kører fint længe.

  • Jens O
    Jens O Tilmeldt:
    sep 2023

    Emner: 2 Svar: 8
    #15   3. sep 2023 Endnu mere godt input fra Kompressor Knud - det giver i hvert fald rigtig god mening at jeg skifter drivrem selv og så er den kørende her og nu. Panikken på den korte bane vil i hvert fald være væk,

    Skal så bare finde den rigtige drivrem smiley Kan se thansen, via nummerplade, foreslår en hvis der er klimaanlæg og en anden, lidt kortere, hvis der ikke er klimaanlæg... der er aircon og ikke klimaanlæg i min, men kan dog godt være usikker på hvor præcis thansen er i definitionen. Tænker jeg tager den gamle drivrem af i morgen og måler efter.

    Så kan jeg i ro og mag finde ud af hvad jeg vil gøre med resten. Det kunne være at ofre en værkstedstime eller to på at tjekke om toppakning virkelig er utæt eller bare se hvor længe den kører videre. Der er jo ikke bunker af olie i kølervæsken, den kører ikke mange kilometre og fra start var tanken at levetid på 2 år ville være OK (som absolut minimum) uden større udgifter til reparation.

    Alle jeres svar har være meget brugbare og hjulpet mig godt på vej - takker for dem!


  • Thomas G
    Thomas G Online Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.257
    #16   4. sep 2023 Fedt med tilbagemelding og jeg er enig med kompressor knud. Var det kun en "toårs" bil, så ville jeg bare skifte remmen og kører skidtet til den overgiver sig. Du kan formentligt fornemme når toppakningen begynder at være presset.

  • Jens O
    Jens O Tilmeldt:
    sep 2023

    Emner: 2 Svar: 8
    #17   6. sep 2023 Fik skiftet drivrem i går - 145 kr. hos thansen og en halv times arbejde (skulle lige finde den rigtige topnøgle i kælder). Så er den kørende igen og ofrer 595 kr på et lille serviceeftersyn hos Quickpoint inkl. olie/oliefilter skift. Så må den holde det den gør og tænker at lidt olie i kølervæske ikke tager livet af den her og nu - ikke andre tegn på utæt toppakning.

Kommentér på:
Pug 206, er toppakning utæt mm.

Annonce