{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket strømkabel?
  • #1   5. dec 2023 Kommer and på hvor langt der er mellem batteri og forbrugeren.
    Samt hvor mange ampere der trækkes gennem kablet

    Hvis du Google
    Nomogram
    Så kommer der billeder op af tabeller

    Hvor man kan se ud fra ampere eller watt
    Hvor tyk kablet skal være
    Alt efter længde


  • #2   5. dec 2023 Kan godt finde det der monogram, men syntes ikke nogen af dem kommer op i de ampere som bare et af batterierne har.
    Der kommer til at være 1m mellem batterierne.


  • #3   5. dec 2023 Det er ikke hvor mange ampere batterierne er på

    Men hvor mange ampere der går til forbrug gennem kablet


  • #4   5. dec 2023 Ville køre med 50mm² ledning mellem batteri

  • #5   6. dec 2023 Hvis du fx har et 105Ah STARTbatteri, så vidner det oftest om en dieselmotor. Er motoren kold og olien sej er det ikke ualmindeligt at der kan trækkes 500A kortvarigt henover et par sekunder.

  • #6   6. dec 2023 Det er i en iveco daily og 105ah start stop batteri, og har købt et 96ah start stop batteri til forbrug. Der kommer til at være en sikring og et automatisk skillerelæ imellem batterierne og maks 1.1m. Og batteriet til forbrug skal trække en blitzbro og et par arbejdeslamper.
    Når jeg bruger sådan en beregner, så ville 35mm2 godt kunne bruges imellem batterierne. Men ville gerne høre hvad i siger til det.


  • Eddie F
    Eddie F Tilmeldt:
    apr 2023

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 80
    #7   6. dec 2023 Brug et micro processor spændingsstyret batteriskille relæ så kan du rolig bruge 35 kvadrat kabel fordi et sådan relæ (korrekt monteret) ikke kobler batterierne sammen før lade spændingen kommer over ca. 13 volt - et startbatteri som det du har købt er IKKE velegnet som forbrugs batteri som du beskriver forbruget - blot et godt råd !

  • #8   6. dec 2023 #4
    Hvorfor? 50mm2 er overkill


  • #9   6. dec 2023 Nicklas:

    Helt forkert type batteri du har valgt... Primært fordi det ikke skal bruges til at starte bilen...

    Tykkelsen på kablet afhænger sådan set kun af hvor mange ampere der kommer til at løbe mellem batterierne.. dvs. ladespændingen... 35 mm2 er ganske fint på så kort afstand... på 1m Kan du trække 300 A i et 35 mm2 kabel uden problemer... Husk relæ, og sikring på begge sider af relæet...


  • #10   6. dec 2023 Tak for svar! Jeg fik fortalt at det skulle være samme type batteri, som det der sad på bilen. Så derfor endte jeg med at gøre det

  • #11   6. dec 2023 #8
    Selvfølgelig er 50mm2 overkill, men som indlægget lagde op til og kunne forstås sådan at det skulle være med til at starte, kan det komme op i 500Amp i spidsbelastning, så var det det mest sikre, 35mm2 er fint til det som det skal bruges til, ville dog gå efter et heavy duty batteri til forbrug, ved ikke hvorfor du er blevet anbefalet at købe et batteri magen til det som sidder i forvejen.


  • #13   7. dec 2023 #11

    Hvis det er et forbrugsbatteri det skal bruges som... (hvilket der også står i teksten) Så sørger man for at have batteriskiller på, der først slår til når bilen er startet...

    Desuden, så trækker du ALDRIG 500 ampere gennem det kabel når du starter bilen... fordi, det kræver ikke 1000 ampere at starte bilen... (Logik da startbatteriet ikke kan levere den strøm alene, og bilen kan nøjes med 1 batteri for at starte)
    derfor vil der aldrig komme til at løbe 500 ampere mellem batterierne, så selv om de bare sad i kredsløb med hinanden, uden skiller, så ville du max trække 200-250 ampere gennem det kabel... (hvis vi nu bare tænker ren teori og ignorerer fysikkens love om at strøm altid tager den letteste vej, som er at batteriet tættest på forbrugskilden, leverer det største træk)
    og det kan et 35 mm2 kabel sagtens klare på 1m... Altså det er simpel logik...


Kommentér på:
Hvilket strømkabel?

Annonce