Problemer med generator/batteri i gammel VW-camper fra 1977 {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Jeg har et problem med min generator/batterier i en VW LT35-camper fra 1977. Jeg er ikke teknisk kyndig på batterier og generatorer og håber på lidt venlig hjælp/diskussion herinde.
Efter at have udskiftet udrykkerleje og gaffel på bilen er batterilampen i instrumentbrættet begyndt at lyse - dog kun, når bilen kommer højt op i omdrejninger (ca. fra når den kører 80 km/t).
Jeg har lavet lidt forskellige test, dog uden rigtig at blive klogere.
Når bilen holder i tomgang er spændingen på startbatteriet ca. 12,1 volt, hvilket jeg også synes er lavt, MEN når jeg trykker på speederen i frigear og den kommer højt op i omdrejninger, så FALDER spændingen med under 12 på få sekunder og bliver ved at falde. Dette uden, at jeg har tændt lys eller andet i bilen.
Jeg har samtidig testet vores batteribank til forbrug og fandt ud af, at vores ene Varta Agm-batteri 12v 105ah kun havde 6,6 i spænding, mens det andet havde 10,7 (Så jeg tænker, det ene batteri er faldet sammen). Jeg tænkte, at det måske var det dårlige batteri, som kunne være problemer, så jeg koblede det fra, men batterilampen i instrumentbrættet lyser stadig ved høj kørehastighed.
Samtidig bliver det andet forbrugsbatteri stadig ikke ladt op under kørsel, men dog heller ikke afladt.
Jeg har også haft motorkappen taget af for at kigge på generatoren, og jeg kan ikke se nogen dårlige forbindelser eller andet, der tyder på problemer. Remmen på generatoren virker også til at sidde stramt, men kan stadig trykkes en smule ned.
Jeg har forsøgt at lade bilen køre i tomgang og så frakoble startbatteriet minuspol, og her kører bilen stadig fint i tomgang uden ændring i spændingen - men det er også en dieselbil uden gløderør, så er ikke sikker på, hvor meget det reelt viser.
Er der nogen, som kan have en idé om, hvad problemet er?
Jeg tænker selv, det er generatoren, der er problemet, uden at jeg ved det. Og så er jeg interesseret i, om nogen har erfaring med at skifte generator i en gammel VW LT35 fra 1977-ish.
Alle tips er værdsatte!
nov 2005
Følgere: 165 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.203
Både fra batteri til
Karosseri
Og fra motor til karosseri
Vi oplever tit at det er fejl på stel
Når det driller
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.054
Trick 2 er at frakoble polskoene på det batteri der sidder der i forvejen, og så forlænger du polskoene ved hjælp af dine startkabler til et andet batteri som er for sig selv, helt uden om det gamle batteri (der skal ikke være noget der forbinder det gamle batteri)
På den måde kan du udelukke om batteriet er faldet sammen, hvis spændingen er ca 14 volt.
jun 2023
Følgere: 21 Svar: 159
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 92
#3 kul behøver IKKE at være lige lange for at generatoren kan lade !
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 83
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 92
Der er IKKE nogen kommutator på en generator !!!! kun slæberinge og hvis kileremmen glider kommer lade spændingen ALDRIG op på de 14 volt som den skal selv om relæet er helt OK
Det med spændingen på dine batterier skyldes også for lav lade spænding fordi så bliver dit forbrugsbatteri ikke ladet og hvis kileremmen skrider/fedter kommer generatoren ikke op i de rigtige omdrejninger ! med deraf følgende lav spænding fra den
NB kontroller lige at du har 100 % stelforbindelse på motor og ligeså fuld + spænding på B+ på generatoren !!!
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.804
Et batteri på 10.7 volt har mistet en celle, nyt på.
Et batteri på 6.6 volt har mistet 3 celler, nyt på.
Et godt batteri er et Exide Carbon Boost, det lades lettere end andre. men det er heller ikke billigt.
jun 2013
Følger: 2 Emner: 4 Svar: 83
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.804
nov 2005
Følgere: 165 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.203
Man køber en ombytnings generator
Som er renoveret og skifter den ud
Og sender den gamle retur
Det vil blive for dyrt i timeløn og skulle stå og skilde en generator ad
For og reparere den selv
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 571 Svar: 15.804
Jeg har selv adgang til drejebænk, men har aldrig lavet andet end bremseskiver, hvilket heller ikke kan betale sig med de biler jeg har haft, hvor 4 skiver koster under kr 1.000, men med min elbil er det måske muligt da de er noget dyrere.
sep 2014
Følger: 5 Emner: 1 Svar: 86
Er det 2 seks volts eller to 12 volts akkuer?
Gløderør er kun til opvarmning ved start! Ikke under kørsel! Har du ikke adgang til en lader så du kan lade forbrugsakkuer op, og derefter checke om de har 12,6 v i hvilespænding (spænding når akku har stået uden aktivitet et stykke tid). Kan du ikke koble dem helt fra og så få check på bil/motor ellsystem først!
Problemer med generator/batteri i gammel VW-camper fra 1977