Audi 80 lav kompression {{forumTopicSubject}}
Halløj
Jeg har sidste år anskaffet mig en fin gammel Audi 80 2,0 ABT, som jeg har gået og lavet småreperationer på siden anskaffelsen. Efter jeg havde hentet bilen i hovedstaden nåede jeg desværre kun små 80 km ud ad E20, inden bilen mistede al kompression og jeg var nødt til at få den bugseret resten af vejen til Odense... Supertræls oplevelse, men bilen kostede mig kun små 9.000 kr., så der var ikke meget at gøre. Fandt dog efterfølgende ud af, at det var overophedning, der sandsynligvis havde resulteret i, at toppakningen gik, men da jeg havde defekt kølerur i instrumentbrættet, kom bag på mig, da jeg pludselig strandede på motorvejen.
Efter jeg fik den hjem skiftede jeg selv toppakningen, fixede sprungne kølerflanger og fik motoren i gang. Siden da har den fungeret stabilt rent motorisk - starter hver gang uanset temperatur og tager fint omdrejninger. Har også købt ny tempføler, så jeg selv kan følge lidt med igen. Motoren varmer fint op og bliver ved de omkring 92-94 grader, som vist er meget normalt.
Senere fik jeg kompressionstester på, fordi jeg syntes, den manglede noget trækkraft. Det er bare super svært at vurdere, hvordan 90 hk skal føles, når man ikke har haft mulighed for at prøvekøre flere forskellige biler endnu
Kompressionstesten blev selvfølgelig lavet på varm motor over en 7-8 omdrejninger jf. manualen "So wird's gemacht", som jeg har anskaffet mig. Manualen estimerer en kompression på 9-12 bar som acceptabelt, og selv får jeg (fra bilens front) 12-11-9-11 på min motor.
Mit spørgsmål går derfor: Er der nogen grund til at være bekymret over dette fald ved 3. cylinder? Kan det have noget med overophedningen at gøre, og hvad er evt. fremgangsmåden for at løse dette?
Motoren har et lille olieforbrug. Det er til at se på oliepinden og efter udtagning af tændrørene, hvor de bagerste to har væsentligt mere carbon-opbygning end de forreste to.
Hjælp modtages med kyshånd!
Emil
dec 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 317
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.753
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.161
Og ja 3 bars forskel er meget
Motoren er ikke beder en dårligste cylinder
Da den trækker ned
Men hvis motor køre fint, og ikke forurener mere en den må
Og du kan leve med det
Så køre
Eller skift motor
Da en renovering vil koste mange penge hvis man gør det ordentligt
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.753
Havde jeg den mulighed idag fik jeg lavet en motor med et godt trim, lave den til en "Sleeper light", men husk at den er noget bagud hvad angår sikkerhed, regn med 20.000+.
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 14 Emner: 31 Svar: 3.027
Kan du ikke fortælle hvad en "Sleeper light" er? Har jeg aldrig hørt om før.
nov 2009
Følger: 71 Følgere: 616 Annoncer: 1 Emner: 570 Svar: 15.753
Du er velkommen til at bruge udtrykket, men husk, du hørte det først her
Så er der "Skomar" på Mødestedet i Brørup, jeg kan anbefale det, hver lørdag kl 14.30 sharp, kr 50 i indskud, puljen deles mellem de 3 første, nr 3 kr 50, nr 2 kr 100 og jeg får resten
feb 2024
Følger: 13 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 2
Jeg sleb bare overfladen af topstykke og blok med håndkraft, inden jeg skiftede pakningen, så har ikke nærmere undersøgt topstykket.
Mon det bedre kunne betale sig at få fat i et testet topstykke, som yder det, det skal, og så ellers bare sætte det på motoren?
Olietyvene kan vel alligevel ikke skiftes på bilen uden trykluft, som jeg ikke har adgang til. Ellers er det til at leve med. Har i hvert fald ikke 20.000 mere at brænde af på projektet lige nu...
nov 2005
Følgere: 163 Biler: 5 Emner: 172 Svar: 12.161
Så skal topstykket kontrolleres
Havde du i det mindste noget på
Og se om det var skæv???
For har motor været varm, så er det yderst sjældent at toppen ikke skal planes.
Så du har kun lavet det jeg kalder en "nødreperation"
mar 2010
Følger: 2 Følgere: 18 Emner: 20 Svar: 1.258
Som minimum vil cylinder vægge skulle hones og du kan derefter regne med at stempelringene ikke passere mere = nye.
Kompression kan streng taget også være lavere fordi den slibning du har givet ikke er 100% flad. Normalt lader man cylinderservice eller lign om at få både blok og top slebet til,
Og som de andre siger det er en halvbekostelig omgang, men det tror jeg godt du selv har en fornemmelse af. Har du formået at skifte toppakning har du sloges med timing og enten kæde eller rem og det fortæller at du er relativt erfaren.
De fleste skifter motor ved dårlig kompression.
Til gengæld lærte jeg noget nyt, jeg var ikke klar over den med en bar imellem cylindre og at det er laveste som "tæller". Så blev jeg også lidt klogere idag.
feb 2024
Følger: 13 Følgere: 4 Emner: 2 Svar: 2
Måske er motoren ikke blevet for varm. Jeg havde som sagt et defekt temperaturur i bilen, men dræberen var nok for lav olie- og kølerstand. Kompressionen gik nemlig, kunne jeg senere se på toppakningen, gennem det hul, der fungerer som primær kølerkanal mellem top og blok. Der sidder ligesom en slags o-ring, der var revnet, og derved var der spildt kølervæske i forbrændingskammeret. Jeg ved dog ikke, om det bare var alderen på toppakningen, samt det at skulle trække 130 på motorvejen, der i sig selv var nok til at revne det?) Jeg vidste udemærket godt, at den var blevet mangelfuldt vedligeholdt, og havde da også planer om at lave olieskift og udrense kølersystemet, da jeg kom hjem, men nåede ikke så langt (er gjort efter toppakningen blev skiftet. Tandrem også fornyet).
Jeg havde kig på topstykket, og det virkede ikke skævt eller slået - ventilløfterne bevægede sig alle på samme måde med samme sidelæns tolerance. Men nej, det er selvfølgelig ikke lavet helt efter bogen med planslibning og renovering af topstykket.
Jeg kunne godt tænke mig at skille toppen ad igen til sommer og få det gennemgået. Ellers er en ny motor heller ikke ude af billedet, om end det kan være det bliver op til næste ejer
Mange tak for de gode inputs - de er guld værd!
Audi 80 lav kompression